Hasiči v největším městě za severním polárním kruhem – Murmansku – mají několik stanic
Murmansk je největší město v Arktickém kruhu a právě díky své poloze a klimatickým podmínkám mají i zdejší hasiči a záchranáři svá specifika. Až 3 odlišné jednotky Vám mohou přijet pomoci, jestliže se zde dostanete do nesnází.
K požáru mohou přijet z jedné ze svých stanic hasiči federální a nebo hlavně v okrajových částech hasiči oblastní. K dopravní nehodě nebo ztracenému houbaři pak přijedou členové speciálního pátracího a záchranného odřadu. Níže si je představíme.
Hasičská jednotka č. 3 MČS Murmansk
Ve městě najdeme celkem 4 hasičské stanice, které jsou součástí ruského Ministerstva pro mimořádné události (MČS). Stanice č. 3 patří k těm větším a kromě běžných CAS disponuje také speciální technikou.
V jedné garáží tak najdeme AZ 50 a AZ 30 na podvozku KAMAZ a hned vedle stejně vysoké plošiny, tedy AP 50 a AP 30. Z této stanice vyjíždí výšková technika nejen do celého města, ale i k dalším výškovým budovám v regionu.
Dále zde najdeme mobilní čerpací stanice na podvozku ZIL, hadicové vozy, čtyřkolky, autobus, nákladní automobily, osvětlovací automobil na podvozku GAZ, polární CAS na podvozku IVECO do arktických oblastí, která má vyhřívané rolety i nádrž na vodu a další speciální techniku, která jezdí na výpomoc také ostatním menším stanicím na území města.
Na stanici slouží 12–15 hasičů v rámci 24hodinových směn, které jsou 4. Po službě tak mají hasiči 3 dny na odpočinek, jak je u východních kolegů zvykem. Během volna mohou využít saunu a bazén, které mají přímo na stanici.
Hasičská jednotka č. 12 MO Murmansk
Federální hasiče pak doplňují jednotky, které zřizuje a platí Murmanská oblast, tedy obdoba našeho kraje. Jedná se také o profesionální hasiče s podobným výcvikem, vybavením i polovojenskou organizací.
Nejsou však příslušníky Ministerstva pro mimořádné události, ale zaměstnanci oblastní správy. U zásahu je tak prakticky rozeznáte jen podle nápisu na zádech zásahového kabátu a dveřích automobilu.
Spolupráce u zásahů funguje bez problémů a na výjezd je vysílá centrální dispečink prostřednictvím spojařky, která slouží se směnou na stanici.
Na stanici č. 12 najdeme 4 běžné CAS a AZ 30 na podvozku URAL. Součástí je také malé hasičské muzeum s několika historickými vozidly a hasičsko-preventivní expozice pro děti a školy.
Severozápadní regionální pátrací a záchranný odřad
Od roku 2016 sídlí v Murmansku Severozápadní regionální pátrací a záchranný odřad, který je organizačně součástí ruského Ministerstva pro mimořádné události.
Jedná se o soubor řídících orgánů, sil a prostředků určených k řešení úkolů prevence a k odstraňování následků mimořádných situací za severním polárním kruhem.
Základna v Murmansku je hlavní z celkem devíti poboček na území severozápadního regionu. Celkově je na všech pracovištích zaměstnáno 648 lidí. Personál odřadu je připraven provádět pátrací a záchranné operace při přírodních i technogenních pohromách.
Odřad zajišťuje přepravu humanitárního vybavení v nouzových situacích, vyhledává lidi pod troskami zřícených budov, zachraňuje cestující z letadel a potápějících se lodí, odstraňuje ledové zácpy a pomáhá hasit lesní požáry.
Členové odřadu denně hledají turisty ztracené na moři, v horách, lesích a pod lavinami. Většina záchranářů vlastní několik specializací: potápěč, horolezec, řidič-strojník, kapitán lodi, plynový svářeč, důlní záchranář, lezec v podvěsu, obsluha bezpilotních prostředků atd. Mohou pracovat ve vodě, na souši i ve vzduchu, a to v těch nejtěžších klimatických podmínkách.
Odřad je certifikovaný k provádění téměř všech možných typů záchranných operací v mimořádných situacích. Zasahuje také v zahraničí mimo oblast Ruské federace.
Pracují zde vysoce kvalifikovaní odborníci, z nichž mnozí jsou mezinárodními záchranáři 1. nebo 2. třídy. Těmto činnostem odpovídá také moderní vysoce specializované vybavení.
Jak je vidět ve fotogalerii, odřad má k dispozici širokou škálu techniky a vybavení k zajištění svých náročných úkolů. Jedná se o vznášedla, sněžné skútry, motorové saně, lodě, nafukovací čluny, čtyřkolky, obojživelná vozidla a další speciální techniku.
Na území města a jeho okolí vyjíždí odřad také k vážným dopravním nehodám, na které nestačí běžné síly hasičského sboru. K tomu disponuje dvojicí RZA automobilů Ford Transit a GAZ, ve kterých vozí několik sad hydraulických vyprošťovacích zařízení ruské výroby, vysokotlaké vaky a další vybavení určené k zásahům u dopravních nehod.
Další vozidlo má k dispozici potápěčská skupina, která disponuje i podvodním skútrem SEA Lion a mobilním kompresorem k plnění TL. Na podvozku KAMAZ pak najdeme speciální expediční vozidlo, které poskytuje záchranářům zázemí při vícedenních zásazích v terénu.
Na základně odřadu v Murmansku slouží 6–8 záchranářů a spojařka na 12hodinovou směnu. Mimo výjezdy probíhá běžná odborná výuka na učebnách, praktický výcvik v areálu základny i mimo ní a fyzická příprava v posilovně a nové hale. Odřad má také svou hudební kapelu.
Chrudim
Seriál: Jakub Morávek představuje světové hasiče
- Exkluzivně
Hasiči na Severním Kypru převáží nebožtíky na pitvu, na jihu zase jezdí na majáky i zpátky na základnu
Stejně jako zbytek ostrova jsou i hasiči na Kypru rozděleni na dvě organizace, které vzájemně nespolupracují. Severní část ostrova, která je de facto řízena Tureckem má…
- Exkluzivně
Kapverdský ostrov Sal má k dispozici pouze jednu malou cisternu, dobrovolníci mohou pomáhat i bez výcviku
Ne všech deset ostrovů v Atlantském oceánu, které společně tvoří Kapverdskou republiku má svoje hasiče. Pokud je potřeba poskytnou pomoc na jiném ostrově, hasiči musí…
Největším hasičským autem na světě je rakouská hasičárna, stojí v obci Bairisch Kölldorf
Bairisch Kölldorf je obec se zhruba 1000 obyvateli ve spolkové zemi Štýrsko. Až do roku 2002 bychom tu těžko hledali nějakou velkou památku, která by stála za návštěvu.…
- ▶ Video
První hasičský žebřík vymyslel Conrad Magirus z Ulmu už v roce 1864, nyní firma poskytuje kompletní servis
Před 154 lety měl hasič Conrad Dietrich Magirus z německého Ulmu jediný cíl: Zjednodušit život sobě a svým kolegům a zásahy při požárech udělat bezpečnější.
Jedna z ghanských hasičských základen se nachází uprostřed autobusové stanice, technika je ale na ucházející úrovni
Ghanská národní hasičská a záchranná služba (Ghana National Fire and Rescue Service – GNFRS) je součástí ghanského ministerstva vnitra a byla zřízena v roce 1997 s cílem…
U hasičů v Senegalu najdeme i stanici bez jediného auta, mnoho věcí je stejných jako ve Francii
Národní hasičská brigáda Senegalu je formována na vojenském základě a organizačně spadá pod ministerstvo vnitra. Hasiči i jejich velitelé tak podléhají vojenským právním…
- ▶ Video
Hasiči v anglickém hrabství Tyne & Wear musí již několik let čelit významným finačním škrtům
Stejně jako většina ostatních částí veřejného sektoru jsou také hasiči a záchranáři ve Velké Británii předmětem rozsáhlých rozpočtových škrtů v rámci snahy o snížení…
- ▶ Video
Ve Švédsku zřizují obce také profesionální hasiče, na letní sezónu berou brigádníky
Ve Švédsku existují, podobně jako i jinde, 2 typy hasičů. První – menší – skupinou jsou hasiči profesionální, kteří absolvovali základní kurz v jednom ze 4 výcvikových…
- ▶ Video
Překvapivě velmi pohostinní jsou hasiči v Íránu, na jedné ze stanic jezdí na výjezdy v posteli
Jen málokde se setkáte s tak přátelským přijetím, jako u íránských hasičů. Ačkoli jsem se původně domníval, že návštěva kolegů v této islámské republice bude složitá či…
- ▶ Video
Hasiči ve Vietnamu jsou součástí veřejné bezpečnosti, dobrovolných hasičů země mnoho nemá
Organizačně jsou vietnamští hasiči součástí dopravní policie a proto požívají stejného statutu jako příslušníci policie. Tím pádem je jejich zřizovatelem lidový stát a…