Šluknovský výběžek nově chrání žebřík Camiva na podvozku Mercedes-Benz z Rumburku
Již několik let se pokoušela jednotka hasičů v Rumburku získat z dotačních titulů nový automobilový žebřík. Starý žebřík z roku 1974 byl pro záchranu osob, zvířat a majetku již nevyhovující a navzdory pravidelné údržbě značně nespolehlivý.
Možnost repase staré IFY
Po tom, co nevyšly dva velké dotační tituly, rozhodli se hasiči, že se pokusí repasovat starou IFU. Oslovili proto jedinou firmu v ČR, která se touto repasí zabývá.
Jednalo by se o výměnu podvozkové části (tedy celého vozidla) a repasi nástavbové části, u které by došlo k nástřiku žebříkové sady, výměně ocelových lan a hydraulických hadic.
Firma zaslala nabídku na bezmála 5 000 000 Kč včetně DPH. Tato repase by sice přinesla nové a rychlejší vozidlo, ale bohužel stále jen omezenou nástavbu bez koše.
Pátrání po jiném žebříku
Proto se rumburští hasiči začali zabývat myšlenkou, zda se nedá zakoupit starší automobilový žebřík s modernější nástavbou, tedy s košem pro obsluhu a zachraňované osoby.
Oslovili několik dovozců hasičské automobilové techniky ze zahraničí s požadavky a pátrali i na vlastní pěst. Obvolali několik německých prodejců vyřazené hasičské techniky a nalezli jeden, který přesně vyhovoval požadavkům.
Po jeho prohlídce, zkušební jízdě a zkoušce nástavby bylo jasné, že je to přesně ten žebřík, který by do jednotky potřebovali. Od dovozců hasičské techniky dorazila jen jedna nabídka na podobný žebřík, ale s cenou okolo dvou milionů korun.
Rumburskými hasiči vyhlídnutý žebřík by vyšel na bezmála 1 400 000 Kč.
Rychlé rozhodnutí pro koupi
Byla oslovena místní firma, zda by se nákup nedal uskutečnit přes ní a ta s návrhem souhlasila. Provedla vyčíslení všech nákladů s dovozem, přihlášením, servisem a revizí nástavbové části a podala svou nabídku. Rada města Rumburk následně po vyslechnutí všech argumentů velitele jednotky rozhodla o koupi.
Jednotka tedy získala automobilový žebřík na podvozku Mercedes Benz s automatickou převodovkou a kabinou pro posádku 1+2.
Krátce k parametrům
Nástavbu vytvořila francouzská firma Camiva. Jedná se o žebřík s košem pro tři osoby s nosností 270 kg a dostupnou výškou 30 metrů. Na koš se dají připevnit nosítka, přídavná světla a proudnice, ze které se dá hasit, popřípadě prodloužit útočný proud do budovy.
Žebřík může zasahovat i pod úroveň vozidla, pracovat na vodních tocích a hladinách. Na sadě je přidělané jeřábovací oko, ze kterého se může provádět záchrana osob a zvířat z hloubky.
Toto vozidlo značně zvýšilo a urychlilo akceschopnost jednotky, jelikož rozložení a následné složení zabere jen několik vteřin.
Slavnostní předání
Za přítomnosti členů rumburské jednotky, občanů města, kolegů hasičů z okolních jednotek, představitelů města Rumburk i zástupců Hasičského záchranného sboru došlo k předání klíčků z rukou starosty dne 25. září 2019 před hasičárnou.
Technické parametry automobilového žebříku Mercedes Benz DLK 23/12 Camiva
Osádka:
- 1+2
Podvozek: Mercedes-Benz
- délka: 9 700 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 3 250 mm
- provozní hmotnost: 14 000 kg
- celková hmotnost: 17 500 kg
- rok výroby: 1996
- výkon motoru: 177 kW
Požární nástavba: Výsuvný otočný žebřík Camiva
- maximální dosah koše: 30 m
- nosnost koše: 270 kg
- rozsah otáčení: 360°
- maximální boční vyložení:
- v režimu bez koše při zátěži 1 osobou: 25,8 m
- v režimu s košem při zatížení 1 osobou: 20,7 m
- v režimu s košem při zatížení 2 osobami: 19,1 m
- v režimu s košem při zatížení 3 osobami: 17,4 m