Na stanici do Mladé Boleslavi dodala firma Kobit prvovýjezdový cisternový automobil Scania P500
Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje využívá na stanici v Mladé Boleslavi zářivě červenou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce firmy Kobit – THZ.
Podvozek
Šasi Scania P500 B4×4HA řady XT o rozvoru 4 550 mm je osazeno řadovým šestiválcovým motorem DC13 146 o výkonu 368 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 5 a spolupracuje s automatizovanou převodovkou Opticruise s hydrodynamickým retardérem a bez spojkového pedálu.
Přední náprava je odpružena listovými pery, zadní vzduchovými měchy.
Kabina pro mužstvo je čtyřdveřová, šestimístná, vybavená nezávislým vytápěním a klimatizací. Vnitřní LED osvětlení je dvoubarevné s možností volby nižší intenzity. Nechybí boční airbagy na všech dveřích, všechna sedadla jsou osazena bezpečnostními pásy.
Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři dýchací přístroje a pro tři tlakové láhve. Pátý úchyt pro dýchací přístroj je umístěn v opěradle sedadla velitele, zbývající dýchací přístroj je umístěn v prostoru kabiny.
Pro spojení slouží analogová radiostanice Motorola DM4600 a digitální terminál TPM 700. V šestici dobíjecích úchytů jsou ruční svítilny Streamlight Survivor v provedení do výbušného prostředí.
V dosahu velitele je výjezdový tablet.
Přední a zadní část automobilu jsou vybaveny kamerami pro sledování prostoru před a za vozem z místa řidiče při couvání, otáčení nebo manipulaci v omezeném prostoru. Kamery jsou vyhřívané, odolné proti prachu a vodě, s přísvitem pro noční provoz. Zobrazovací část kamer je soustředěna do displeje autorádia o velikosti 7“ v zorném poli řidiče.
Volný prostor mezi kabinou osádky a karoserií účelové nástavby na obou bocích CAS je zakryt aerodynamickými karosářskými prvky kopírujícími tvar kabiny vozidla a navazujícími na tvar nástavby.
CAS je vybavena zásuvkou Rettbox-air 230 V se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu.
Systém je doplněn zařízením, které při připojení sdružené zásuvky zajistí oddělení dobíjení akumulátorových baterií od elektrické soustavy CAS a současně zajistí dodávku elektrického proudu pro funkčnost komunikačních prostředků a jiných přístrojů.
Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 800 mm.
Přední část je v prostoru rámu vybavena elektrickým lanovým navijákem Ramsey Winch s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50,7 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou a mechanickým jištěním proti přetížení. Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku lanového navijáku při práci s lanovou kladkou.
CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí.
Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.
Scania je za každým předním kolem u nástupních schodů pro posádku osazena jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 lumenů, který osvětluje prostor podél boku. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče a je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni.
Nástavba
Karoserie je společně s vnitřními částmi úložných prostor účelové nástavby vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s rovným povrchem. Doplněna je karosářskými prvky z jiných lehkých materiálů s životností odpovídající životnosti CAS. Konstrukce je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů.
Bezprostřední okolí automobilu je osvětleno LED světly zapuštěnými do okapových lišt na obou bocích a zadní části nástavby Scanie.
CAS je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem TVS 01 o výšce 5 m od země s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lm a krytím IP 44.
Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem, dálkové ovládání je umístěno v prostoru požárního čerpadla.
Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.
Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS v přepravním stavu, jsou opatřeny zepředu, zezadu a ze strany retro-reflexními prvky.
Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže na vodu z vnějšího zdroje v závislosti na poklesu hladiny v nádrži na vodu.
Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Nádrž na vodu má objem 4 000 litrů a nádrž na pěnidlo 240 litrů. Vyrobeny jsou z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.
CAS je vybavena svislými pohledovými stavoznaky na bocích vozidla. Ty signalizují stav hasebních látek v úrovni 20 %, 40 %, 60 %, 80 % a 100 %.
Pro vodu je v barvě zelené a je umístěn mezi přední a střední roletkou, stavoznak pro pěnidlo je v barvě žluté a je umístěn mezi střední a zadní roletkou. Při dosažení úrovně 20 % stavoznak signalizuje nízkou hladinu hasební látky červeným přerušovaným blikáním. Stavoznaky jsou automaticky zapnuty současně se zapnutím hlavní vypínače čerpadla.
Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů.
Systém umožňuje automatickou elektronickou regulaci přimísení pěnidla v závislosti na aktuálním odběru a průtoku vody s nastavením přimísení od 0 % do 6 %.
CAS je vybavena automatickou regulací udržování zvoleného tlaku na výstupu čerpadla v návaznosti na aktuálním průtoku vody.
Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno komunikační jednotkou s mikrofonem a reproduktorem pro druhé ovládání vozidlového digitálního terminálu, která je připojena k převodníku A/D v kabině osádky a je napájena z panelu ovládání čerpadla po zapnutí hlavního vypínače panelu.
Hygienické prostředky tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku, alkoholová dezinfekce v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v účelové nástavbě v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku.
Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou a odvodňovacím prvkem, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky.
Součástí je spirálová hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku a ovládaná mechanickým vzduchovým kohoutem umožňujícím očištění tlakovým vzduchem.
Na horní pochůzné plošině nástavby je úchytný prvek pro lafetovou proudnici Protek Style pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu, délkou účinného dostřiku plným proudem 50 m a s nastavitelným průtokem od 800 do 2 000 litrů za minutu.
Lafetová proudnice je konstruována současně jako přenosná, stativ (podstavec) pro přenosnou lafetovou proudnici je součástí dodávky. Dále je součástí dodávky originální nástavec proudnice na těžkou pěnu.