Úterý 5. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Simulovaná srážka historického vlaku s nákladním vlakem prověřila hasiče na Nýřansku

V pátek 8. 11. 2019 se v podvečer uskutečnilo prověřovací cvičení s námětem: „Srážka historického osobního vlaku s nákladním motorovým vlakem“

Cílem cvičení bylo osvěžit si povědomí o specifikách zásahu na železniční dopravní nehodu soupravy s parní trakcí.

V Plzeňském kraji se v průběhu roku uskutečňuje značné množství jízd historických souprav tažených parní lokomotivou a nelze tedy vyloučit možnost vzniku železniční dopravní nehody těchto ocelových „babiček“.

V roce 2018 totiž k takové nehodě v Plzeňském kraji došlo. Nepozorný řidič vjel na železniční přejezd před projíždějící historický vlak, který táhla parní lokomotiva.

Výsledkem byla srážka, která zaměstnala mnoho hasičů a dalších technicky znalých osob. Málokdo si totiž uvědomí, že se při takové nehodě musí silný parní stroj s tlakem 15 atmosfér páry, ohřáté na bezmála 200 stupňů Celsia, uvést do bezpečného stavu.

U elektrické lokomotivy stačí stáhnout sběrač z troleje, u dieselelektrické lokomotivy stačí vypnout motor. Ale parní lokomotiva má v kotli naakumulovanou obrovskou energii.

Může hrozit výbuch kotle, nebo popálení a opaření hasičů i civilních osob. V naší historii byla taková železniční neštěstí fatální.

Cvičení, při němž nákladní vlak reprezentoval záměrně vykolejený stařičký tendr, se zúčastnily jednotky HZS Pk stanice Nýřany, JSDH Nýřany a jednotka SŽDC. Jako figuranti posloužili členové JSDH Vejprnice.

Úkolem lokomotivní čety bylo uvést lokomotivu do bezpečného stavu – tedy uvolnit obsah topeniště na koleje pod vlakovou soupravu a odtlakovat kotel a vedení tlakové páry. Část hasičů pomáhala s uhašením vysypaného hořícího obsahu a doplňováním vody do lokomotivy, aby docházelo k chlazení kotle.

Další část hasičů prováděla průzkum a zachraňovala z vagonů 10 „zraněných“ osob. Kromě toho bylo zapotřebí nasvítit místo zásahu, protože se celé cvičení odehrávalo již za tmy. Poslední částí cvičení, bylo zpětné nakolejení vykolejeného tendru. Tohoto úkolu se ujala jednotka SŽDC, která si po svém příjezdu na místo zásahu převzala velení.

Fyzicky nejtěžší je instalace hydraulických zvedáků, kterými jsou vykolejené vagony postaveny znovu na kolejnice. K nakolejení hasiči použili jak hydraulické zvedáky, tak automobilový vyprošťovací jeřáb.

Vzhledem k předpokladu dlouhotrvajícího nasazení sil a prostředků, došlo k aktivaci družstva ochrany obyvatelstva SDH Nýřany. Toto družstvo složené z členů Sboru dobrovolných hasičů Nýřany, kteří nejsou členy jednotky PO, je ostatní složkou IZS v Plzeňském kraji.

Sdílet