Nové Scanie brněnských hasičů umí ovládat křižovatky, dodavatelem zářivě červených cisteren je firma WISS Czech
Dvojice nových zářivě červených cisternových automobilových stříkaček Scania s technickým vybavením omladila vozový park brněnských profesionálních hasičů. Automobily jim za 6 986 176 pořídilo město Brno, dodavatelem byla firma WISS Czech.
Podvozek
Dvounápravová Scania na podvozku P500 4×2 je osazena prodlouženou kabinou pro mužstvo Crew Cab CP31. Poháněna je motorem DC13 146 o výkonu 368 kW a krouticím momentu 2 550 Nm. Agregát splňuje emisní normu Euro 5, převodovka je automatizovaná se systémem Opticruise bez spojkového pedálu. Nechybí hydrodynamický retardér.
Poháněna jsou kola zadní nápravy, ta je osazena uzávěrkou diferenciálu. Obě nápravy disponují kotoučovými brzdami a jsou odpruženy pneumaticky, systém umožňuje změnu světlé výšky z místa řidiče v rozsahu +150 až –50 mm a to i za jízdy.
Disky kol jsou z lehkých slitin, podvozek je chráněn proti sálavému teplu až do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – odolá teplotám až 1 000 °C.
Šestimístná kabina je čtyřdveřová s centrálním zamykáním. Dodavatel podvozku dal hasičům možnost využít v rámci zvýšení bezpečnosti airbag řidiče a boční airbagy pro obě řady sedadel. Komfort pro posádku je zajištěn nezávislým vytápěním i klimatizací, nechybí možnost přepínat intenzitu vnitřního osvětlení, elektrické ovládání oken či zrcátek.
V opěradlech zadní řady sedadel jsou uchyceny dýchací přístroje, mezi nimi najdeme náhradní tlakové láhve – dýchací přístroj je i v opěradle velitele vozu. Všechny sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy. V případě vyjmutí dýchacích přístrojů umožňuje konstrukce sedadel jejich úpravu tak, aby poskytovaly oporu zad i bez nich.
Mezi první a druhou řadou sedadel je prostor pro umístění ochranných přileb a drobných prostředků, na stropě jsou háčky pro uchycení osobních masek dýchacích přístrojů, k dipozici je rovněž zásuvka na 230 voltů.
Pro spojení slouží digitální vozidlový terminál a analogová vozidlová radiostanice. V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny, v dalších šesti ruční analogové radiostanice a jeden dobíjecí úchyt je určen pro ruční digitální terminál. Velitel má k dispozici tablet s výjezdovým softwarem Gina.
V palubní desce je integrován 7" displej dvojice couvacích kamer. Ty jsou vyhřívané a odolné proti prachu i vodě.
Pod zadními dveřmi jsou stupačky, které se automaticky vyklopí při otevření a po zavření se opět samočinně vrátí do přepravní polohy.
Na levém boku Scanie je sdružená zásuvka pro dobíjení a konzervaci akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air. Zásuvka se po nastartování motoru samočinně odpojí.
Na střeše kabiny vlevo vepředu je vysílač pro ovládání křižovatek tak, aby byl co nejvíce usnadněn průjezd hasičských automobilů v provozu. Vozidla jsou totiž v rámci testovacího provozu projektu C-Roads vybavena kooperativní jednotkou V2X, která umožňuje nastavit preferenci IZS na vybraných křižovatkách ve městě Brně.
V přední části vozu je na masce uchycena dvojice 70W reproduktorů výstražného zařízení, nad nimi je 900 mm široký osvětlovací LED panel o světelném toku 14 000 lumenů.
Na ocelovém nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják Ramsey o tažné síle 50 kN s jištěním proti přetížení. Jeho držák navíc disponuje tažnými oky jak pro tažení vozu, tak pro případné využití kladky.
Tóny zvukového výstražného zařízení lze přepínat tlačítkem houkačky, veškeré ovládací prvky jsou integrovány do standardních spínačů výrobce podvozku na palubní desce. Dodavatel podvozkové části osadil vůz reflektory s LED technologií.
Automobil je široký 2 550 mm, vysoký 2 960 mm a dlouhý 8 650 mm.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů a olepena hliníkovým plechem.
Na obou bocích jsou v horní části LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasiva v nádrži. Ta pojme 3 500 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Díky sníženém objemu vody je část předních schrán průchozí a umožňuje tak uložení páteřové desky, kterou po případném znečištění biologickým materiálem není nutno převážet v kabině osádky, ale rovněž košťat či lopat, pro které tak hasiči nemusí lézt na střechu nástavby.
Pod předními a zadními schránami jsou výklopné nášlapy.
Všechny výsuvné a výklopné prvky, které při používání přesahují půdorys automobilu, jsou olepeny retroreflexními pásky.
O osvětlení bezprostředního okolí automobilu se starají LED světla na obou bocích a v zadní části nástavby. Místo zásahu lze osvětlit pneumaticky výsuvným stožárem s dvojicí 24V LED světlometů o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Ten je napájen z podvozkové soustavy automobilu a disponuje funkcí automatického složení do přepravní polohy.
Čerpací zařízení Ruberg dosahuje při tlaku 10 barů průtoku 2 000 litrů za minutu, ve vysokotlakém režimu – tedy při 40 barech – pak 150 litrů za minutu. U jeho obslužného panelu je rovněž druhý reproduktor a mikrofon vozidlové radiostanice s možností volby analogového či digitálního provozu.
Pěnotvorný přiměšovač umožňuje přimísení v rozsahu 0 – 6 %.