Středa 25. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Panther ARFF CA5 na letišti v Mošnově

Dnes vám představíme další přírustek do vozového parku Záchranné a požární služby letiště Leoše Janáčka Ostrava – Mošnov. Jedná se o světoznámý letištní speciál Rosenbauer Panther ARFF CA5 6×6.

Panther patří mezi nejrozšířenější letištní hasičská vozidla na světě. Vděčí za to moderní koncepci a efektivitě. Téměř stejný automobil dostalo v srpnu 2008 také letiště Praha-Ruzyně.

Tento Mošnovský se liší pouze v drobných detailech, jeden z nich je však u Rosenbauera použit poprvé a dále v článku se o něm určitě zmíníme. Rovněž drobným i když ne zcela nepodstatným rozdílem je barevné provedení. Zatímco pražský Panther je lakován celý do červené v odstínu RAL 3000, v Mošnově byla použita kombinace černé barvy s červenou v tradičním odstínu RAL 3024.

Podvozek

Podvozek Panthera je produktem Rosenbauera, konkrétně Rosenbauer Motors LLC. a nese označení CFR 6×6. Vozidlo je osazeno 6-ti rychlostní automatickou převodovkou Twin Disc. Ta umožňuje konstantní pohon čerpadla za jízdy i při stání vozidla.

Pomocný pohon je poháněn sběrnou rozdělovací převodovkou a lze jej aktivovat kdykoli, tedy i za jízdy vozidla. Pomocný pohon pracuje stejně při jízdě vpřed i vzad. Převodovka má chladič oleje, který je integrovaný do chladiče motoru vozidla. Celý podvozek je chráněn před žárem skrápěcími tryskami, zapínatelnými z kabiny vozu.

Vozidlo pohání šestiválcový, přeplňovaný, kapalinou chlazený motor Catepillar typ CAT C 18 Euro 3 s elektronickým vstřikováním paliva a chladičem plnícího vzduchu o výkonu 520 kW při 2050 ot./min. Zdvihový objem motoru je 18 100 cm3.

Výfukové potrubí včetně tlumiče je kompletně vyrobeno z nerezové oceli a jeho horní koncová část je uzpůsobena pro odsávací zařízení Nederman. Konstrukce umožňuje předehřívání vody a oleje z vnějšího zdroje 230 V, připojeného pomocí automatizované rychlozásuvky Rettbox-air v levé zadní části vozu.

Motor je možno spustit tlačítkem na vnější levé části kabiny. Při jeho stisknutí se vozidlo nastartuje, otevřou se levé i pravé dveře, odpojí se zásuvky Rett-box a rozsvítí se světla a majáky. Po rozjezdu a dosažení rychlosti 5 km/h se dveře automaticky zavřou.

Brzdy jsou dvouokruhové s brzdovým asistentem ABS. Při poklesu tlaku v soustavě je vzduch dofoukán vlastním elektrickým kompresorem, umístěným v levé zadní části vozidla. Automobil tedy není připojen – jak je zvykem – na vnější zdroj vzduchu. Konstrukčně je to samozřejmě možné – přípojka je vyvedena v zadní části vozu. Vzduchová soustava podvozku je oddělena od soustavy pro ovládání nástavby.

Všechny nápravy jsou vybaveny samostatnými diferenciály s uzávěrkami. Mezi pření nápravou a zadními nápravami je mezinápravová uzávěrka. Všechny nápravy jsou odpruženy vinutými pružinami doplněnými hydraulickými tlumiči kmitů a stabilizátory. Řízení je konstruováno jako levostranné s tlakovým posilovačem. Na rámu jsou vepředu i vzadu umístěna 2 tažná oka.

V nábojích kol jsou vestavěné redukce pro dosažení větší průchodnosti terénem. Všechna kola jsou v jednomontážním provedení a jsou navzájem zaměnitelná, tedy nemají směrový vzorek.

Kabina

Kabina je dvoudveřová a je vyrobena z vysokopevnostních hliníkových profilů a tvarovaných panelů ze stejného materiálu. Je určena pro posádku 1+3 s uspořádáním sedadel ve dvou řadách – první řada je určena pro řidiče a velitele, kteří sedí blíže ke středu vozidla než hasiči v řadě za nimi. Ti mají svá sedadla na krajích.

Dveře jsou celoplošně průhledné, elektricky ovládané a na rozdíl od Panthera z Ruzyně se otevírají posuvně – v ose vozidla a to na celý profil dveří. Na zadní stěně uvnitř kabiny jsou schody pro výstup na platformu střešního monitoru, pokud by jej bylo nutné ovládat ručně. Kabina je pružně uchycena na rámu pomocí silentbloků.

Na střeše je instalována joystickem ovládaná infračervená kamera FLIR s dosahem 450 metrů pro vyhledávání osob. VRC kamera pro záznam situace před vozidlem je instalována na vrcholu palubní desky. Výstupy z obou kamer je samozřejmě možno přenášet na monitory ve voze a zaznamenávat. Další kamera – couvací – je pak umístěna na zádi vozidla pod žebříkem, sloužícím pro výstup na střechu nástavby.

Všechny důležité hasičské funkce, včetně ovládaní obou monitorů, jsou zdvojeny. Na středové konzole jsou dva joysticky pro řidiče, velitel vozu má ovládání integrováno v loketních opěrkách – na levé přední nárazníkový monitor, na pravé pak monitor střešní. Toto řešení použil Rosenbauer u Panthera vůbec poprvé.

V kabině dále mimo jiné nalezneme např. přenosné dobíjecí svítilny Adalit Ex, radiostanice (analogovou, digitální a pro letový provoz), držáky na záložní láhve k DT apod. Samozřejmou výbavou kabiny je také klimatizace a nezávislé topení.

Nástavba

Nástavba automobilu je vyrobena modulárním způsobem z hliníku v kombinaci s polypropylénovým a polyesterovým kompozitem. Vlastní skříně nástavby jsou pak vyrobeny ze sklolaminátového kompozitu. Nádrž i další příslušenství jsou uzpůsobeny tak, aby dlouhodobě odolávaly i jízdě v terénu. V každém boku nástavby je jedna skříni na příslušenství. Skříně jsou automaticky osvětlené, odvětrané, vodotěsné s elektricky výklopnými dveřmi ze zesíleného sklolaminátového kompozitu.

V zadní části nástavby pak najdeme skříň pro uložení technických prostředků.

V nástavbě je zabudovaný pnenumatický výsuvný osvětlovací stožár s hlavicí osazenou sedmi xenonovými světlomety 35W 24V s natáčením do 180°, nakláněním celé hlavice v rozsahu 0–90° s vyklopením jednotlivých světlometů v rozsahu –10° – 90°. Stožár má svítivost 560 lux do vzdálenosti 10 m, 3 Lux do 200 m. Napájen je přímo ze soustavy vozidla a je ovládán dálkově, což je např. další změna oproti Pantheru z Ruzyně, který tento stožár nemá.

Střecha nástavby je pokryta vrstvou neklouzavého kompozitu a kromě stožáru a modrých majáků na ni najdeme také oranžová letištní světla a červený letištní stroboskopický ma­ják.

Skříň s čerpadlem je umístěna hned za kabinou a je přístupná z obou stran. Ve skříni je uloženo vlastní čerpadlo, místo po jeho obou stranách je pak využito k uložení technických prostředků. Skříň je uzavíratelná roletami s podélným madlem.

Čerpadlo Rosenbauer R600 s dvoustupňovou automaticky ovládanou pístovou vývěvou je poháněno – jak už bylo zmíněno výše – sběrnou rozdělovací převodovkou od motoru vozidla. Je vyrobeno z lehkých slitin, hřídele pak z nerezové oceli. Má výkon 6200 litrů za minutu při tlaku 11 barů. Vysokotlak dosáhne výkonu 350 litrů za minutu při tlaku 35 barů.

Automatický systém přiměšování dosahuje výkonu 480 l/min s dodávkou pěnidla v rozmezí 12–480 l/min. Veškeré funkce vodního a pěnového systému je možné ovládat z řídícího panelu na straně u čerpadla a to jak elektropneumaticky, tak v systému nouzové obsluhy.

Zařízení pro rychlý zásah vodou nebo pěnou v nízkém tlaku je uloženo v levé schráně, kde je uchycen plnoprůtokový naviják s možností vyklopení a aretace v úhlech 45° a 90°. Hadice je pak zpětně navíjena elektricky. Délka tvarově stálé hadice je 60 metrů o průměru DN 25.

Zařízení pro zásah vysokotlakem je uloženo v pravé schráně a liší se délkou a průměrem hadice, ta je 80 metrů o průměru DN 19.

Nádrže jsou vyrobeny z polypropylenu. Jejich objemy jsou v poměru voda/pěnidlo 12500 a 1500 litrů. Vodní má systém automatického doplňování z hydrantu a elekrické vyhřívání.

Jak již z článku vyplynulo, vozidlo je osazeno dvěma monitory. Střešním RM 60 C o max. výkonu 5000 litrů za minutu a nárazníkovým RM 15 C o výkonu 1500 litrů, u obou hodnot se jedná o tlak 10 barů.

Ovládány jsou elektronicky z kabiny, pomocí joysticků a to jak pohyby, tak regulace proudu a průtoků. U střešního monitoru lze ovládat vertikálně v rozsahu +70° až –15°, horizontálně pak v rozsahu 270°. Monitor umožňuje použití plného proudu, plného proudu s pěnou a clonového proudu a dostřik 90 metrů. Na monitoru jsou umístěny dva xenonové světlomety.

Přední monitor na nárazníku vozu umožňuje pohyby nahoru a dolů v rozsahu +70° až –30° a otáčení v rozsahu 180°. Co se ovládání týče, možnosti jsou stejné s monitorem střešním, dostřik je pak 55 metrů.

Panther je rovněž vybaven práškovým hasícím zařízením. Je umístěno ve skříni čerpadla a obsahuje 225 kg prášku. Výtlačné médium pro prášek je dusík. Na levé i pravé straně nástavby jsou držáky hadic o dílce 30 metrů a proudnicí o výkonu 2,5 kg prášku za sekundu. Účinný dostřik v bezvětří je 8 metrů.

Co říct závěrem? Doufejme, že bude sloužit hlavně pro výcvik a ukázky techniky, neboť ostré nasazení tohoto speciálu nikdy nevěští nic dobrého no a těšme se, až na našem serveru v budoucnu představíme jeho mladšího bratra s hasícím ramenem HRET.

TTD Panther ARFF CA5 6×6
Podvozek:ROSENBAUER Motors 36.705 CFR 6×6
Motor: šestiválec turbo CATEPILLAR, typ CAT C-18 Euro 4, objem 18.1 litrů
Výkon: 705 HP (520 kW) při 2 050 otáčkách za minutu s maximálním kroutícím momentem 2,585 Nm při 1,300 rpm
Zrychlení 0–80 km/h:30 sec.
Max. rychlost:± 115 km/h
Nájezdové úhly:30°
Stoupavost: 50%
Délka: 11 560 mm s předním monitorem a bez zadního žebříku
Šířka: 3000 mm bez zpětných zrcátek
Výška:3650 mm včetně střešního monitoru
Max. celková hmotnost: 36 000 kg
Osádka: 1+3
Nástavba:ROSENBAUER
Vodní nádrž: 12 500 l
Pěnidlo: 1500 l
Prášek:250 kg
Čerpadlo: dvoustupňové středotlaké Rosenbauer R600 s dvoupístovou vývěvou
Výkon:7000 l/min při 10 barech
Střešní monitor: Rosenbauer RM 60 C
Výkon střešního monitoru:5000 l/min plný, 3000 l/min snížený oboje při 10ti barech
Dostřik střešního monitoru:90 m při plném výkonu, 74 m při sníženém výkonu
Otočení a rozsah klopení střešního monitoru:–15 až + 70°, kolem osy 270°
Přední monitor:Rosenbauer RM 15 C
Výkon předního monitoru: 1500 l/min při 10ti barech
Dostřik předního monitoru: 46 m
Otočení a rozsah klopení předního monitoru:–30 až + 70°, kolem osy 180°
Výkon ochranných trysek na podvozku: 75 l/min při 10ti barech
Max. výkon navijáku s proudnicí NEPIRO Ergo: 475 l/min
Práškové zařízení: MINIMAX PLA 250
Zásoba prášku:250 kg
Intenzita:2,5 kg/sec
Výtlačné medium:dusík

Vybavení vozidla letiště Mošnov

Kabina
  • 4 ks Věšáčky
  • 1 ks Přenosný hasící přístroj 2 kg s čistým hasivem
  • 1 ks Krabice formátu A4 na dokumenty
  • 1 ks Lampička Hella u velitele
  • 1 ks Vozidlová radiostanice pracující v let. fr. pásmu 121,7 MHz
  • 1 ks Vozidlová radiostanice pracující ve fr. pásmu HZS
  • 1 ks Vozidlová digitální radiostanice Matra pracující v systému Pegas
  • 3 ks Přenosná digitální radiostanice Matra pracující v systému Pegas Easy+ 1 ks Přenosná digitální radiostanice Matra pracující v systému Pegas Smart
  • 4 ks Ruční svítilna ADALIT L 2000-L/LB s dobíjecími akumulátory a rychlonabíjecími miskami
  • 2 ks Vyprošťovací nůž na bezpečnostní pásy
  • 12 ks Rukavice chirurgické v plastové krabičce s víkem
  • 1 ks Multidetektor XAM – 5000 včetně nabíječky
  • 4 ks Reflexní vesta s nápisem HASIČI (typ Visible XXL)
  • 1 ks Reflexní vesta s nápisem VELITEL ZÁSAHU (typ Visible XXL)
  • 4 ks Dýchací přístroj DRAGER PSS 7000 s maskami FPS 7000 s kandaháry a komunikátorem, (láhve kevlar 6,9 l, 30 MPa v nomexovém ochranném obalu)
  • 4 ks Náhradní tlaková láhev Drager, kevlar 6,9 l, 30 MPa, v nomexovém ochranném obalu
  • 4 ks Reflexní oděv pro speciální hašení ohně ISOTEMP 5000
  • 8 ks Vyváděcí evakuační Parat Maska
  • 1 ks Dalekohled 10×50

Nástavba
  • 1 ks Ruční vyprošťovací nástroj VRVN 1
  • 1 ks Rozbrušovací pila PARTNER K 750 ACTIVE
  • 4 ks Kotouč BSL Supreme (300 mm x 20,0 mm) s diamantovými zrny navařovanými ve vakuu, (řeže kov, beton, plast, dřevo, ipu), jeden kotouč je nasazen v rozbrušovací pile
  • 2 ks Kotouč na ocel (300 mm x 22,2 mm)
  • 2 ks Kotouč katastrofic (300 mm x 22,2 mm)
  • 1 ks Krabička TONA rozměry 360 mm x 120 mm x 50 mm s nářadím k rozbrušovací pile:
  • 1 ks imbus 4 mm, 1 ks imbus 5 mm, 1 ks kombinovaný klíč se šroubovákem 13/19
  • 2 ks Kombinovaná proudnice 52 Projet I
  • 2 ks Vodní štít – štítová proudnice
  • 2 ks Klíč na hadice a armatury 75/52
  • 1 ks Rozdělovač kulový typ AWG
  • 2 ks Přechod 75/52
  • 1 ks Kombinovaný kanystr na benzín a olej 5l s nalévacím hrdlem
  • 6 ks Izolovaná požární hadice 52 × 20, flammenflex G v kotouči
  • 4 ks Izolovaná požární hadice 75 × 20, flammenflex G v kotouči
  • 2 ks Izolovaná požární hadice 75 × 5 m (na doplňování)
  • 1 ks Těsnění v obalu (kulatá plastová krabička s náhradním hadicovým těsněním)
  • 4 ks Objímka na izolovanou požární hadici 75 v obalu
  • 6 ks Objímka na izolovanou požární hadice 52 v obalu
  • 1 ks Sací nástavec na přiměšování pěnidla délky 2,5 m
  • 1 ks Přenosný hasící přístroj CO2 5 kg
  • 1 ks Přenosný hasící přístroj PG 6
  • 1 ks Hydrantový nástavec kulový
  • 1 ks Klíč k nadzemnímu hydrantu
  • 1 ks Klíč k podzemnímu hydrantu
  • 1 ks Ořech na klíč k podzemnímu hydrantu 20 mm x 20 mm
  • 1 ks Ořech na klíč k podzemnímu hydrantu 38 mm x 38 mm
  • 1 ks Sekera standardní se špičkou, izolovaná pro 20 000 V, 38 cm
  • 1 ks Sekera ozubená se špičkou, izolovaná pro 20 000 V, 38 cm
  • 1 ks Pákové kleště 620 mm
  • 1 ks Ploché páčidlo 1 000 mm
  • 1 ks Ploché páčidlo 1 800 mm
  • 1 ks Kleště s bočním střihem 180 mm
  • 1 ks Kleště na trubky 250 mm
  • 1 ks Požární sekera (bourací)
  • 1 ks Hliníkový kufřík s nářadím
  • 1 ks Zdravotnický kufr
Sdílet