Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Chodově mají unikátní dopravní automobil, Iveco Daily s možností evakuovat až 18 osob jim dodala firma THT Polička

První nový dopravní automobil v historii jednotky přijel na konci října roku 2019 do Chodova. Slavnostní předání za účasti hostů, vedení města a členů jednotky proběhlo 15. listopadu dopoledne.

Jedná se o univerzální dopravní automobil DA – L1Z pro přepravu požárního družstva a potřebného vybavení. Vozidlo je řešeno jako kontejnerové s možností naložit i vyložit kontejner pomocí navijáku kdekoliv dle aktuální potřeby.

Kontejnery budou postupně dokupovány, plánované jsou soutěžní, čerpací, pytlový a technický.

Celková cena vozidla byla 2 400 000,– včetně DPH. Na pořízení hasičům přispěl Karlovarský kraj částkou 450 000,–Kč, zbytek financovalo Město Chodov z vlastního rozpočtu. S nákupem markýzy pomohl SDH Chodov a HMHRM – klub Chodov.

Podvozek

Vůz je postaven na podvozku Iveco Daily 4×2 50C18HV NEW 6 C o celkové hmotnosti 5,2 tun s pohonem zadní nápravy.

Motor o obsahu 2 998 ccm poskytuje výkon 132 kW a splňuje emisní normu Euro 6. Převodovka je šestistupňová manuální. Hnaná náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu.

Maximální rychlost je omezena na 120 km/h. Iveco je dlouhé 7 234 mm, široké 2 010 mm a vysoké 2 740 mm. Provozní hmotnost je 2 794 kg a nejvyšší přípustná hmotnost 5 200 kg.

Zářivě červená barva RAL 3024 je doplněná o mnoho reflexních prvků včetně šrafování Chevron na zádi automobilu.

Na zádi vozidla je tažné zařízení A50-X s přípojnou hmotností 750 kg u nebrzděného nebo 3 500kg u brzděného přívěsu.

Na pravé straně střechy je markýza Thule pro použití při dlouhodobých zásazích, nebo nepřízni počasí.

Venkovní osvětlení je provedeno LED lištami po obvodu nástavby.

Kabina automobilu

Kabina vozidla je vybavena analogovou vozidlovou radiostanicí Motorola a digitální ruční radiostanicí Matra TPH700, která je umístěna v držáku s nabíjením, externí anténou a mikrofonem. Je tak zároveň použitelná jako mobilní.

V zorném poli řidiče je umístěn monitor couvací kamery, kamera pro záznam jízdy a nechybí výjezdový tablet se softwarem GINA na sklopném držáku.

Ovládání výstražného zařízení je řešeno jako u skryté montáže s možností vypnout přední přídavná modrá světla. VRZ je na střeše vozidla doplněno dvěma kusy přídavných světel dopředu, do boku a dozadu.

Automobil je vybaven manuální klimatizací, autorádiem a palubním počítačem.

Dobíjení vozidla je řešeno přes zásuvku Rettbox s inteligentním dobíječem. Vše je pak doplněno o systém automatického hlídání napětí v baterii a odpojení nástavby.

Pokud je dopravní automobil připojen na Rettbox jsou všechny zásuvky na 230 V ve vozidle pod napětím.

Na polici nad hlavou řidiče je umístěno drobné příslušenství – dvě přenosné analogové radiostanice Motorola, dvě svítilny Survivor LED, zdravotnický batoh a výstražné vesty.

Vůz je vybaven třemi sedadly vpředu a šesti sedadly v druhé a třetí řadě. Druhá a třetí řada je řešena pomocí systému Schinerle, kdy je možné každé sedadlo libovolně posouvat, otočit, nebo úplně vyndat.

Pravé sedadlo druhé řady je pro lepší nastupování sklopné.

Prostor pro posádku i nákladový prostor je vybaven závislým topením se samostatným ovládáním a nezávislým naftovým topením Webasto s výduchy přes výměníky závisleho topení. Osvětlení ve vozidle je pomocí LED lišt ve stropě.

Nákladový prostor

Nákladový prostor je pevnou přepážkou oddělený od prostoru pro přepravu osob. V přepážce je výsuvná standardní roleta o šířce 900 mm, která umožňuje spojit v případě potřeby oba prostory.

Celková délka prostoru pro náklad a posádku je 4 680 mm po otevření rolety. Délka nákladového prostoru je 2 500mm.

V nákladovém prostoru je malá kuchyňka s kompletním nádobím pro 8 osob, mikrovlnná trouba, rychlovarná konvice, káva a čaj. Najdeme zde rovněž pět zásuvek na 230 V a čtyři zásuvky na 12 V.

Na bocích jsou dvě sklopné lavice umožňující při vyhlášení mimořádného stavu evakuovat navíc deset sedících osob, celkem je tak možné evakuovat 1+18 osob najednou, případně poskytnout teplé přístřeší.

V podstropní sklopné polici je pak skládací stůl , který spolu s lavicemi dává možnost zasedat krizovému štábu nebo štábu velitele zásahu na místě události, případně využít Iveco jako týlový vůz.

Pro napájení zásuvek 230 V mimo zbrojnici je automobil vybaven digitální elektrocentrálou Atima SD3000i s výkonem 3 000 kVA a připojením přes venkovní zásuvku Rettbox. Při provozu elektrocentrály je tak zároveň nabíjen akumulátor vozidla.

V nákladovém prostoru je uložen kufr s nářadím, kanystr s benzínem, vyprošťovací sekyra Hooligan Bien Tool a teleskopický žebřík.

Pro nakládání a vykládání kontejneru je automobil vybaven přenosným navijákem s uchycením do podlahové lišty Schinerle. Pro možnost použití mimo vozidlo má naviják adaptér na tažné zařízení.

Po objednání prvního kontejneru budou dořešeny nájezdy pro kontejnery, hlavně s ohledem na změnu výšky podvozku při zatížení. Plánovaný rozměr kontejneru je 1 500 × 970 × 1 7­00mm. Kontejnery budou ve vozidle kotveny proti samovolnému pohybu

Sdílet