Sobota 23. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Záchranné požární kolejové automobily Rosenbauer rakouských drážních hasičů (Feuerwehr Austrian Federal Bahn)

Potřeba kombinovaných silničních/ko­lejových záchranných požárních vozidel je už mnoho let a to z důvodu lepší dostupnosti místa zásahu.

Většinou se jedná o tzv.technické CAS,které mají veškeré potřebné vybavení pro zásahy na železnici a to zejména v tunelech.Dříve se takovéto vozy stavěly většinou na podvozku MB Unimog,od toho se nyní upustilo pro jeho velikost(dá se něj umístit pouze malá nástavba s omezeným vybavením).V sou­časnosti se tyto druhy vozidel staví na mnohem větších silničních podvozcích jako je třeba MB Actros,MAN,Ste­yr,Perlini,ÖAF.
I v ČR měl být u drážních hasičů ve výjezdu vůz tohoto typu a to na podvozku MB Unimog,v půlce 90 let už probíhala jednání o jeho zakoupení,ale sešlo z toho z technických důvodů(strojníci –nutnost zkoušky na strojvůdce,uvolnění dopravních cest atd.).Prostě by to bylo moc složité.Ze svých zkušeností musím ale konstatovat,že je to škoda,když nemáme tento typ požární techniky ve výjezdu.Občas by se opravdu hodil.V Rakousku a nejen tam,je na železnici v tomto ohledu jiný systém.
Nejen v našem hasebním obvodu hl.m.Prahy a přilehlého okolí,ale i v celé republice je mnoho míst,kam se autem k zásahu nedostanete.Tyto případy se řeší najetím CAS,či jiné MPT na plošinový železniční vagón a ten je dopraví na místo případu.Řešení to sice je,nicméně je to velmi zdlouhavé.A to z důvodu přistavení vagónu a následného uvolnění dopravní cesty-kolejiště.Pak ještě máme speciální skládací kolejové vozíky,na které je možno naložit technické vybavení a dotlačit ho na místo zásahu,vodu nám však nepřivezou…Jeden příklad za všechny:U obce Davle v Praze-Západ je železniční trať(včetně několika tunelů) podél řeky Vltavy bez jakékoliv přístupové komunikace,silnice je na druhém břehu,tak jsme při požáru drážního vozidla museli použít motorový člun k dopravě na místo zásahu,na kterém si zásahové družstvo přepravilo hadice s plovoucím čerpadlem.Naštěstí to nebyl velký požár.
Naši rakouští kolegové jsou v tomto směru vybaveny lépe.Vlastní mnoho kolejových požárních automobilů,dva z nich Vám zde představujeme.A to typ RLF-T 2000/200 FIX MIX a RLF-T 1800/200 FIX MIX.

Ve fotogalerii ještě najdete záchranný požárně-technický vůz MAN pro metro a železnici od německých hasičů,MB Actros pro železnici od italských hasičů a MB Unimog s kolejovým podvozkem od německých drážních hasičů.Dále je tam fotografie(bohužel horší kvality – nic s ní nešlo udělat) obrněného transportéru ruských hasičů,který má také kolejový podvozek.

RLF-T 2000/200-FIX MIX


Podvozek: ÖAF 28,414 FNALC 6×4
Výkon motoru: 301 kW při 1,900 ot/min
Max.hmotnost: 25,000 kg
Délka: 9.9 m
Šířka: 2.5 m
Výška: 3.6(na silnici)
Max.rychlost na železnici: 40 km/h
Kabina: Rosenbauer 1+6,osádka včleněna do nástavby,dveře pneumaticky
otevíratelné,DP dvoulahvové integrované v sedadlech
Nástavba: skelet vyroben z hliníkových profilů
Nádrže voda+pěna: vyrobeny ze skelných vláken-vyztuženého plastu
Voda: 2000 l
Pěnidlo: 200 l
Čerpadlo: Rosenbauer NH 30 kombinované elektronicky ovládané
Výkon: 2400 l/min při 10 barech
250 l/min při 40 barech
Pěnový systém: automat.Rosenbauer FIX MIX,přimíšení NP 1a 3% HP 6%
Střešní monitor: Rosenbauer RM 25 E,elektronicky řízený a ovladatelný z
kabiny,výkon 1200 l/min při 10 barech,dostřik 57 m
Zařízení pro prví zásah: Rosenbauer HP 60 m/DN 25 Nepiro,NP 30 m/DN 32
s pistolovou proudnicí,dále 30 m na pěnu s integrovaným
přiměšovačem Z4

Vybavení:

Elektricky spouštěná okna v kabině
Elektro-pneumatické dvojité schody
Nástupní rampy kolem celého vozidla.
Naviják, 50 kN tažná síla
Osvětlovací stožár 4 × 1,000 W
Vnější osvětlení vozidla
Železniční vybavení: osvětlení a zvukové znamení jako lokomotiva,RDST na
železniční frekvenci
Kamery s monitorem v kabině pro jízdu vzad
Termo-kamery na obou stranách vozu
Posunovací osvětlení
Vnější indikace teploty
Explozimetr vně vozidla
13 kW elektrocentrála
Ohřívač vody v nádrži
Hasící přístroje na všechny druhy požárů
Zásoba vzduchu v tlakových nádobách s kompresorem sloužící k přívodu Vzduchu do tunelu a k plnění tlakových lahví DP
Vyprošťovací zařízení- těžká sada Weber a lehká elektrická sada Enerpac
JMP Husqarna
RA Stihl


RLF-T 1800/200-FIX MIX

Podvozek: Steyr 18S28/4×2
Výkon motoru: 206 kW při 2,400 ot/min
Max.hmotnost: 19,000 kg
Délka: 8.6 m
Šířka: 2.5 m
Výška: 3.5(na silnici)
Max.rychlost na železnici: 40 km/h
Kabina: Rosenbauer 1+6,osádka včleněna do nástavby,dveře pneumaticky
otevíratelné,DP dvoulahvové integrované v sedadlech
Nástavba: skelet vyroben z hliníkových profilů
Nádrže voda+pěna: vyrobeny ze skelných vláken-vyztuženého plastu
Voda: 1800 l
Pěnidlo: 200 l
Čerpadlo: Rosenbauer NH 30 kombinované elektronicky ovládané
Výkon: 1600 l/min při 10 barech
250 l/min při 40 barech
Pěnový systém: automat.Rosenbauer FIX MIX,přimíšení NP 1a 3% HP 6%
Střešní monitor: Rosenbauer RM 25 E,elektronicky řízený a ovladatelný z
kabiny,výkon 1200 l/min při 10 barech,dostřik 57 m
Zařízení pro prví zásah: Rosenbauer HP 60 m/s pistolovou proudnicí a
nástavcem na pěnu

Vybavení:

Elektricky spouštěná okna v kabině
Elektro-pneumatické dvojité schody
Nástupní rampy kolem celého vozidla.
Naviják, 50 kN tažná síla
Osvětlovací stožár 4 × 1,000 W
Vnější osvětlení vozidla
Železniční vybavení: osvětlení a zvukové znamení jako lokomotiva,RDST na
železniční frekvenci
Kamery s monitorem v kabině pro jízdu vzad
Termo-kamery na obou stranách vozu
Posunovací osvětlení
Vnější indikace teploty
Hasící přístroje na všechny druhy požárů
Vyprošťovací zařízení


Pro Požáry.cz Václav Porkát HZS ČD Praha

Zdroj info:Rosenbau­er,AFR,web

Popis fotek:

1. R – TLF 2000
2. R – TLF 2000
3. R – TLF 2000
4. R – TLF 1800
5. R – TLF 1800
6. R – TLF 1800
7. MB Actros – Itálie
8. MB Unimog – DB Bahnfeuerwehr
9. MAN – BF Bonn
10. OT – Rusko
11. R – TLF 2000
12. R – TLF 2000
Sdílet