Čtvrtek 28. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Provoz jednotného evropského čísla tísňového volání 112 roce 2009

V průběhu roku 2009 byla na linku telefonního centra tísňového volání 112 (TCTV 112) v Libereckém kraji v 11 013 případech oznámena žádost občanů o pomoc při řešení mimořádné události, při které bylo potřeba pomoci alespoň jedné ze složek Integrovaného záchranného systému, například hasičů, policistů, záchranářů zdravotnické služby, pohotovostních služeb, aj.. Ve srovnání s rokem 2008 došlo k navýšení volání o téměř 150 opodstatněných hovorů.

V průběhu roku 2009 byla na linku telefonního centra tísňového volání 112 (TCTV 112) v Libereckém kraji v 11 013 případech oznámena žádost občanů o pomoc při řešení mimořádné události, při které bylo potřeba pomoci alespoň jedné ze složek Integrovaného záchranného systému, například hasičů, policistů, záchranářů zdravotnické služby, pohotovostních služeb, aj.. Ve srovnání s rokem 2008 došlo k navýšení volání o téměř 150 opodstatněných hovorů.

Z celkového počtu 11 013 hovorů, které se týkaly skutečných událostí většinou přímo v našem kraji, jich bylo nejvíce uskutečněno v červenci, 1 399 hovorů. V červenci počet telefonátů výrazně narostl ve spojitosti s žádostmi o pomoci při likvidaci následků vichřice a přívalového deště, který zasáhl Liberecký kraj 23. července 2009 v půl šesté odpoledne. Druhým měsícem, co do počtu volání na TCTV 112, byl říjen, kdy operátorky přijaly 1 240 telefonátů, které ve více než 500 případech souvisely s nadílkou mokrého sněhu na území okresů Jablonec nad Nisou a Liberec ve dnech 15. a 16. října 2009. Naopak nejklidnějším měsícem roku 2009 byl leden, kdy operátoři TCTV 112 v Libereckém kraji přijali 707 hovorů. V roce 2009 bylo jednotné evropské číslo tísňového volání v Libereckém kraji vytočeno celkem ve 109 112 případech. Toto velké číslo je ovlivněno jakýmkoli vytočením tísňové linky 112, které se automaticky zaznamená do systému. Velký počet volání ani operátorky nestačí přijmout, protože jsou ihned po navolení čísla volajícím ukončena, ať už z důvodu omylu, nebo z legrace. Operátorky TCTV 112, které sídlí v prostorách Krajského operačního střediska (KOPIS) Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje, odbavují také volání na tísňové číslo 150 (hasiči) směrované z území okresu Liberec.

Jedním z hlavních problémů, se kterými se operátorky TCTV 112 setkávají, je velký počet planých, zlomyslných a velmi často i vulgárních volání. Jedná se také o volání z legrace, omyly, nechtěně vytočená čísla z důvodu nezablokované klávesnice mobilu, čísla vytočená dětmi při hře atd.

Pokud volající úmyslně blokuje jakoukoli linku tísňového volání, která slouží pouze pro stavy nouze, dopouští se přestupku, nebo i trestného činu. Takového vtipálka není problém lokalizovat, následně dohledat a identifikovat, což systém tísňové linky 112 může využít nejen v případě ohrožení života. Právní odpovědnost dětí je omezena věkovou hranicí 15 let. Do této věkové hranice jsou za konání dětí zodpovědní rodiče. Ti by si měli uvědomit, že mobilní telefon není hračkou pro malé děti, které často i z telefonu bez SIM karty dokáží navolit číslo 112 a blokovat tak v nevědomosti tísňovou linku. Zneužití linek tísňového volání je trestné. Ve smyslu ustanovení § 17 odst. 3 písm. a) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (zákon o požární ochraně) fyzická osoba nesmí vědomě bezdůvodně přivolat jednotku požární ochrany nebo zneužít linku tísňového volání. Pokud fyzická osoba vědomě bezdůvodně přivolá jednotku požární ochrany nebo zneužije linku tísňového volání, dopustí se přestupku podle § 78 odst. 1 písm. f) zákona o požární ochraně a za tento přestupek jí může příslušný orgán hasičského záchranného sboru, vykonávající státní požární dozor, uložit pokutu až do výše 20 000 Kč.

V Libereckém kraji se na lince TCTV 112 střídá 10 operátorek, z nichž každá drží dvanáctihodinovou službu. V době mimořádných událostí je možné posílit telefonické centrum a obsadit 4 pracoviště a další 2 záložní pracoviště najednou. Práci telefonistek TCTV 112 v našem kraji vykonávají ve služebním poměru jako hlavní pracovní náplň zatím pouze ženy. V případě potřeby však obsluhu linky 112 doplňují i operační důstojníci a technici, kteří právě nedrží službu.


por. Mgr. Iva Michalíčková
tisková mluvčí
HZS Libereckého kraje



-swo-

Sdílet