Na hasičskou stanici v Nošovicích dorazila nová automobilová plošina Bronto na podvozku Mercedes-Benz
Novou automobilovou plošinu se záchrannou výškou 40 metrů pořídil Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje pro svou stanici v Nošovicích. Automobil dodala hasičům za 25 289 000 korun včetně DPH firma D.I.K Consulting.
Stanice Nošovice byla postavena v roce 2008 a je součástí Integrovaného výjezdového centra všech základních složek Integrovaného záchranného systému. Od 1. října 2008 zde započala svou činnost jednotka HZS MSK v návaznosti na spuštění výroby automobilů v nedaleké továrně.
Příslušníci obvodního oddělení Policie České Republiky slouží v objektu IVC od 2. února 2009 a o pár týdnů později zahájila svou činnost i Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje.
Sestavu složek působících v objektu doplnila 1. září 2011 také Celní správa.
Podvozek
Plošina je postavena na třínápravovém podvozku Mercedes-Benz Econic 2635 L ENA 6×2/4. Poháněna jsou kola prostřední nápravy s dvojitou montáží pneumatik a uzávěrkou diferenciálu, poslední náprava je říditelná, což usnadňuje manévrování automobilu – poloměr zatáčení je s ní 14,8 metru.
Vůz je osazen motorem OM 936 LA o výkonu 260 kW a objemu 7,7 litrů, agregát splňuje emisní normu Euro VI. O přenos hnacích sil se stará automatická šestistupňová převodovka Allison s retardérem.
Nápravy s kotoučovými brzdami jsou odpruženy vzduchem, což mimo jiné umožňuje nastavení světlé výšky v rozsahu +160 až – 40 mm pro krátkodobý průjezd sníženým profilem či přejíždění zvýšené překážky.
Na levém boku je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air, která se po nastartování Mercedesu samočinně odpojí.
Snížená kabina je dvoumístná, vybavená klimatizací a nezávislým topením. Ve výbavě je dvojice vzduchových dýchacích přístrojů s náhradními lahvemi a prostředky pro sebejištění a pracovní polohování.
V kabině je vozidlový digitální terminál, u velitele poté držák pro tablet.
Nástavba
Úložné prostory nástavby AP 40 jsou kryty roletkami s podélným madlem, schrána za kabinou je jednoprostorová přes celou šíři automobilu.
Hlavní rameno je teleskopické, druhé je na kloubu s rozsahem sklápění 170 °. Po jeho straně je žebříková sada pro plynulou záchranu osob, sada je vybavena zábradlím a přístupná z točnice.
Ovládací panely na točnici i v koši jsou shodné, sedadlo na točnici je vyhřívané s elektrickým naklápěním.
Natáčení koše kolem svislé osy je možné v rozsahu ±50 °, samotný koš je vybaven systémem pro ochranu před nárazem do překážky, dvěma dveřmi, ochranou před sálavým teplem, čtyřmi úchyty pro zajištění osob a dvěma pracovními 24V světlomety.
Dno koše je osvětleno LED technologií, nechybí oko pro zvedání břemen. Dále je vybaveno držákem nosítek, zařízením pro měření větru i bodem pro uchycení záchranného a evakuačního zařízení Rollgliss.
Na přední části koše je umístěn vodní monitor s maximálním průtokem 3 800 litrů za minutu. Je ovládaný dálkově elektrohydraulicky z koše i z točnice. Na pravém boku je naviják s 20metrovou tvarově stálou hadicí s proudnicí o průtoku 150 litrů za minutu. Hadice je napojená na suchovod.
Na točnici plošiny je uložena elektrocentrála o výkonu 6 kW, o nouzový pohon plošiny se stará samostatný agregát se spalovacím motorem.
Plošina je vybavena suchovodem, jeho přípojné body jsou v zadní části podvozku na obou bocích automobilu.
Stabilizační systém sestává z H podpěr, pracovní diagram plošiny je automaticky omezen v závislosti na jejich vysunutí. Dokážou vyrovnat náklon terénu až do 8 °.
Plošina umožňuje dosáhnout košem až 5 metrů pod úroveň terénu, stranový dosah je 20 metrů při maximálním zatížení koše 500 kg.