Firma WISS Czech dodala do Častolovic novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania, zářivě červený vůz má automatizovanou převodovku
I přes záplavu špatných zpráv a informací o boji se zákeřným koronavirem dorazila v pátek 20. března 2020 z továrny WISS v Uherském Brodě do Častolovic nová cisternová automobilová stříkačka CAS 30 9000/540-S2R na podvozku Scania, kterou s využitím dotací z Fondu zábrany škod, Královéhradeckého kraje a finančního příspěvku firmy Saint – Gobain Construction Products CZ a.s. – divize Isover, svým hasičům a obyvatelům pořídil za částku 7 543 745 Kč vč. DPH zřizovatel – Městys Častolovice.
Jednotka sboru dobrovolných hasičů Častolovice je v plošném pokrytí okresu Rychnov nad Kněžnou zařazena do kategorie JPO III/1. V případě cisterny Scania se jedná o první vlaštovku toho typu vozidla v okrese Rychnov nad Kněžnou. Dodání probíhalo za speciálních podmínek, v utajení a bez obvyklé divácké kulisy.
Podvozek
Třínápravová Scania s připojitelným pohonem přední nápravy je osazena kabinou pro mužstvo CrewCab CP 28. Diferenciály všech náprav jsou vybaveny uzávěrkou.
Osazena je řadovým šestiválcovým motorem o výkonu 323 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. O přenos hnacích sil se stará automatizovaná převodovka se systémem Opticruise s hydrodynamickým retardérem s ovládáním v dosahu volantu a přes brzdový pedál.
V kabině osádky je v horní polici zabudována vozidlová analogová radiostanice Motorola GM 360 s tlačítkovým mikrofonem umožňujícím selektivní volby a samostatným měničem napětí 24/12 V. Její druhé obslužné místo je v zadní části automobilu u ovládacího panelu čerpadla.
CAS je vybavena zásuvkou 230 V pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu typu Rettbox – Air. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Kabina osádky je vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě a klimatizací. V dosahu sedadla velitele je prostor pro bezpečné uložení dokumentace formátu A4.
V opěradlech druhé řady sedadel jsou instalovány čtyři držáky dýchacích přístrojů Pluto a tří náhradních tlakových lahví. Po vyjmutí dýchacích přístrojů umožňují opěradla vytvořit rovnou zádovou opěru. Dýchací přístroje velitele a strojníka jsou uloženy v nástavbě.
Dále je kabina vybavena šesti dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice typu GP 340, šesti dobíjecími úchyty s možnosti vypnutí pro ruční svítilny typu Survivor LED ATEX, autorádiem, dobíjecím úchytem tabletu, dvěma držáky přileb velitele a strojníka a osvětlovací lampou s kloubem pro velitele.
Nechybí kombinované osvětlení interiéru s režimem den/noc umožňujícím vypnutí ani úchyty PET lahví s pitím. Ve střední horní části je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny přístupná od druhé řady sedadel. Ve spodní části je uzpůsobena pro umístění páteřové desky.
Přední část vozu je ve spodní části vybavena lafetovou proudnicí ovládanou z kabiny osádky.
Podvozek vykazuje zvýšenou odolnost proti účinků sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Dlouhodobě odolá teplotě 200 °C, po dobu 15 minut až 1 000 °C.
Scania je vybavena na každém držáku bočního zpětného zrcátka jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 lumenů, který osvětluje prostor podél boku vozu.
Výška CAS v nezatíženém stavu je 3 200 mm, délka pak 9 400 mm. Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Nástavba je vybavena šesti bočními schránami pro uložení požárního příslušenství. Prostor pro čerpací jednotku v zadní části je vybaven dveřmi, které se otevírají směrem nahoru.
V prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou je osazen pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár o výšce 5 metrů s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů. Stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení je prioritně z elektrické soustavy CAS, zároveň je zachována možnost napájet stožár i z elektrocentrály.
Vně nástavby je na obou stranách instalováno LED osvětlení.
Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo o objemu 9 000, respektive 540 litrů. Na obou bocích nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující zbývající množství hasiva.
Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro napojení odnímatelné lafetové proudnice. Ta se dá použít i jako monitor.
Čerpací zařízení Ruberg dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, vysokotlaká část pracuje s průtokem 150 litrů za minutu a tlakem 40 barů.
Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací. CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus.
Hygienické prostředky tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku – do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou a odvodňovacím prvkem, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky. Součástí je spirální hadice s ofukovací tryskou.
Zadní část nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za automobilem z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě.