Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Výjezdový Mercedes pražských vyšetřovatelů postavili v KOMETu

Po nehodě dne 15. 6. 2006, kde při jízdě k případu došlo ke srážce tramvaje a automobilu vyšetřovatelů, přibyl na hasičské centrální stanici Sokolská nový automobil pro pražské vyšetřovatele.

První MB Vito OdZPP HZS HMP

Pražská vyšetřovačka disponovala v minulosti již řadou výjezdových automobilů. Přes Š 1203, Volhu, Tatru 613 nebo Forda Tranzit až po současný Mercedes Benz VITO 111 CDi.

V minulých vozidlech, když pomineme kvalitu samotného auta, nebyla zástavba buď žádná, nebo šitá horkou a nezkušenou jehlou. Prakticky až na tomto vozidle se projevila účast samotných vyšetřovatelů při tvorbě uspořádání vestavby.

Vestavbu prováděla firma KOMET a je to zatím to nejlepší, co pražská vyšetřovačka kdy měla. Do velmi těsného prostoru dokázala firma vtěsnat prakticky vše, co moderní hasičský vyšetřovatel potřebuje ke své práci.

Zadní prostor je rozdělen na dvě policové sestavy. Levá část je věnovaná prakticky celá osvětlení. To je pro vyšetřovatele jedna z nejdůležitějších pomůcek, tedy dobré světlo.

V levé části je umístěna velká svítilna s příslušenstvím, další část pro nabíjení osobních svítilen, prodlužovací kabely a stativy pro umístění svítilny v místě požáru. Světlo je napájeno z přídavného benzínového agregátu.

V této části je vše přehledně umístěno, s poměrně dobrým přístupem ke všem věcem. Jedinou výtkou je způsob nabíjení ručních svítilen. Ty se umístí do připravených nabíjecích lůžek. Samotné nabíjení však není automatické třeba po nastartování, ale musí se spouštět ručně. K tomu slouží poměrně ,,nevkusné" tlačítko. Navíc pokud chcete dobíjení ukončit, musíte opět přes ono tlačítko.

Pravá část je určena pro umístění kufrů s nářadím a pro pomůcky na odběr vzorků. Jeden kufr je vybaven elektronářadím, druhý pak klasickým nářadím. Je zde i sada pytlů a nádob pro umístění a odběr vzorků.

Zajímavostí tohoto automobilu je umístění lednice pro odebrané vzorky. Lednice je v pravé části pod konstrukcí polic. Bohužel zde není dobrý přístup pro jednoduché umístění a manipulaci.

Lednice zatím nedosáhla plného vytížení, asi by si zasloužila víc pozornosti. Pokus nacpat jí v létě nealko pivem, by asi u vedení neobstál. Vzorky se po odebrání prakticky pokaždé odvezou do příslušné laboratoře okamžitě. Možná ale nastanou časy, kdy lednice bude využita na 100%.

Zpracování samotné vestavby je dobré úrovni. Snad občas ostrá hrana policového dílu může ruku vyšetřovatele potrápiti. Vše je ale i přes malé výtky relativně kvalitní a během několikaletého provozu i funkční.

Automobil byl navrhnut jako šestimístný. V zadní části tři a v přední také. Zadní část je řešena prostorně. Je zde plno místa pro pohodlné sezení a dost místa na nohy. Za sedačkami jsou umístěny věšáky na zásahové obleky. Tam je však hodně špatný přístup a třeba jen kabát tam prakticky nepověsíte.

Co se však zásadně nepovedlo, je střední sedadlo v přední části. Na prostředním místě nelze prakticky vůbec sedět. Na nohy zde zůstalo tak 5 cm místa a to ještě v posedu brání umístěná radiostanice. Prostřední sedadlo je tak nevyužité.

Podle mě by zde byl účelnější rozměrný box jako odkládací místo pro přilbu nebo pomůcky jako je mapa nebo umístění mobilního telefonu.

Při zadávání zakázky došlo i na požadavek mít v autě navigaci. Bohužel navigace je umístěna jako součást autorádia a to není vskutku dobré řešení. Navíc podle dostupných informací, autorádio s navigací stálo přibližně 8 tisíc korun. Při dnešních cenách je samostatná a určitě o mnoho kvalitnější navigace za cenu poloviční. Malý displej a pomalost prakticky znemožňují navigaci použít.

Pražští vyšetřovatelé jsou s automobilem i přes drobné neduhy spokojeni. Komfortní jízdní vlastnosti (snad jen v zimě je náhon na zadní nápravu nevhodný), klimatizace (do pražského provozu se vskutku hodí) a pohodlí na zadních sedačkách pasuje toto auto na zatím nejlepší přírůstek do rodiny automobilů, co kdy pražská hasičská pátračka (OdZPP) měla.

Technicko-taktická data:
VA-L 1 Mercedes Benz VITO 111 CDi
Motor: 2,2 CDi (85 kW) Náhon na zadní nápravu
Délka: 4,993 m
Šířka: 1,906 m
Výška: 1, 950 m
Užitná hmotnost: 2 315 kg

Foto a text: Martin Kavka
Sdílet