Nová Tatra Force pro jednotku obce Senohraby má automatickou převodovku Allison, usnadní práci strojníkům
Obec Senohraby pořídila za přispění České kanceláře pojistitelů z Fondu zábrany škod a Středočeského kraje novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Tatra Force s nástavbou firmy Kobit – THZ, slavnostně předána byla v pátek 13. března 2020.
Nová cisterna nahradí původní CAS 32 Tatra 148 z roku 1976, která v Senohrabech vyjížděla k událostem bezpočet let. Nová cisterna bude pro senohrabské hasiče v jejich historii vůbec prvním zcela novým vozem.
Pro náročný kopcovitý terén v okolí obce bylo třeba vybrat CAS s dobrou terénní průjezdností, zároveň však všestranné a rychlé vozidlo pro zásahy na dálnici D1 a silnici I/3, které procházejí v těsné blízkosti Senohrab. Největším omezením při výběru vozidla však byla velikost garáže v místní hasičské zbrojnici.
Jsem rád že obec, a hlavně zastupitelstvo obce přistoupilo k tomuto kroku. Bylo zde stěžejní pochopení, že neustálé opravy starého vozu není cesta do budoucna,
uvedl Michal Bílý, velitel jednotky.
Podvozek
Tatra je postavena na dvounápravovém šasi T815–7T5R21.41Z 4×4.1 o rozvoru 4 090 mm, který je určen pro provoz i mimo pozemní komunikace včetně těžkých terénních podmínek.
O pohon se stará vidlicový osmiválec Tatra T3D-928–21 o výkonu 280 kW a točivém momentu 1 800 Nm. Agregát o objemu 12 667 cm3 je vzduchem chlazený, bez omezovače výkonu a pomocí systému selektivní katalytické redukce splňuje emisní normu Euro 5.
Převodovka je samozřejmě plně automatická Allison 4500 s hydrodynamickým měničem, disponuje šesti stupni pro jízdu vpřed a dvěma pro jízdu vzad, přídavná převodovka Tatra 2.30 TRK je sestupná, dvoustupňová a řaditelná za klidu. Pro provoz požárního čerpadla slouží pomocný pohon Chelsea 870XGFJP-D5AC.
Obě nápravy s výkyvnými polonápravami jsou hnané (pohon přední je připojitelný dle potřeby), osazené stabilizátorem, osové diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou. Odpruženy jsou vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči, všechny brzdy jsou kotoučové.
Vůz umožňuje změnu světlé výšky z místa řidiče v rozsahu +90 až –120 mm. Vnější stopový půrůměr zatáčení je 15,2 metru. Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.
Kabina je čtyřmístná, u dveří řidiče je zásuvka Rettbox-Air pro dobíjení a konzervaci akumulátorů sdružená s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Zásuvka se po nastartování Tatry samočinně odpojí.
Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola GM 340, její druhé obslužné místo je v zadní části Tatry u ovládacího panelu čerpadla. Ruční radiostanice Motorola GP 380 jsou umístěny ve čtyřech dobíjecích úchytech, v dalších dvou jsou ruční svítilny.
Samozřejmostí je topení nezávislé na chodu motoru a jízdě, v opěradle velitele je integrován dýchací přístroj. Zbývající tři jsou spolu s náhradními lahvemi uloženy v nástavbě.
Za sedadly řidiče a spolujezdce jsou shora přístupné úložné prostory, v zadní horní části kabiny je police přes celou její šíři, která je rozdělena do pěti samostatných přihrádek. Nechybí čtveřice PET lahví s pitnou vodou.
Světelné výstražné zařízení je červenomodré barvy, přepínání tónů je možné tlačítkem houkačky nebo samostatně z místa velitele.
V přední části je na podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Vedle něj je uchycena dálkově ovládaná lafetová proudnice.
Nástavba
Nástavba je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a olepena plechem. Řešená je modulově – nezi přední a zadní skříní je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli, která pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Zbývající množství hasiva v nádrži signalizují LED stavoznaky na obou bocích Tatry.
Mezi kabinou a nástavbou je umístěn pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár THZ s 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Stožár lze vysunout do výšky až 5 metrů nad úroveň terénu a je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy. Světlomety jsou napájeny z podvozkové soustavy vozu.
Bezprostřední okolí automobilu osvětlují LED světlomety zapuštěné do okapnic na obou bocích a v zadní stěně nástavby.
Na horní pochůzné plošině najdeme přípojný prvek pro lafetovou proudnici.
Čerpací zařízení THZ 3000 pracuje při jmenovitém tlaku 10 barů se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu při jmenovité sací výšce 3 metry. Ve vysokotlakém režimu – tedy 40 barů – je výkon čerpadla 150 litrů za minutu.
Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.
V pravé zadní schráně jsou na výsuvném prvku prostředky pro základní očistu hasičů u zásahu – voda, tekuté mýdlo, ubrousky a rovněž hadice s tlakovým vzduchem a ofukovací tryskou.