Hasiči v adamovské zbrojnici parkují nový Jeep, jako velitelský automobil ho dodala firma ZHT Group
Velitelský automobil používají hasiči v Adamově již od roku 2004. Slouží především pro potřeby velitele jednotky, pro rychlý výjezd AED v případě bezprostředního ohrožení života, pro hospodářské jízdy a pro operativní pohyb při událostech většího rozsahu jako jsou povodně, větrné smršti nebo dnes pandemie koronaviru.
Prvním adamovským VEA bylo darované policejní BMW 316i, které je dodnes k vidění v muzeu požární techniky ve Zbirohu. BMW nahradil opět darovaný, tentokrát však plynárenský, Opel Frontera, který sloužil adamovské jednotce od roku 2010 a letos by oslavil třiadvacáté narozeniny, což je nejvyšší čas na jeho obměnu.
Výběr vhodné podvozkové platformy pro nový VEA začal již v roce 2019. Stávající VEA Opel Frontera poskytuje dostatek vnitřního prostoru a výborné jízdní vlastnosti v terénu, najít jeho náhradu nebylo nijak jednoduché. Při rozhodování byla zohledněna kromě ceny i velikost zavazadlového prostoru a světlá výška podvozku.
Nakonec poměrem všech faktorů vyhrál Jeep Compass, pravděpodobně první Compass u českých hasičů.
O pohon vozu se stará dvoulitrový vznětový čtyřválec MultiJet o výkonu 103 kW, pohon 4×4 lze manuálně uzamknout. Převodovka je manuální, šestistupňová.
Vůz o světlé výšce 198 mm má objem kufru 438 litrů.
Z výbavy nechybí kromě standardních airbagů např. vyhřívaný volant, start/stop systém s možností trvalého vypnutí, bezklíčové zapalování, moderní infotainment apod.
Kdo by se bál nedostupných amerických náhradních dílů, tak nemusí mít strach, pohonná jednotka Jeepu Compass je totožná s italským FIATem.
Požární příslušenství je umístěno na výsuvu v zavazadlovém prostoru.
Do něj patří dva dýchací přístroje, prostor pro batoh s AED, dokumentaci, práškový hasicí přístroj, páčidlo Paratech, 2 radiostanice, 2 svítilny, měnič pro napětí 230 V a 2 polohovací pásy.
Rezervní kolo je dodáno příbale, tím vznikl pod výsuvem další úložný prostor.
V interiéru vozidla je zabudována digitální vozidlová radiostanice MATRA TPH 700, výjezdový tablet Samsung a ovládání VRZ. Dle zadávacích požadavků je vše zabudováno tak, aby nebyly kryté žádné standardní ovladače v interiéru a doplňkové technologie nezasahovaly do účinné zóny systémů pasivní bezpečnosti.
Barevné provedení RAL 3000 je v souladu s dalšími požárními automobily adamovské jednotky, jako jediné je ale provedeno polepem. Světelná část VRZ je v červenomodrém provedení doplněná funkcí sváděcí aleje.
VEA byl pořízen z finančních prostředků města Adamova za celkovou cenu 944 000 Kč.
Adamovská jednotka má ve vozovém parku celkem 5 požárních automobilů, mezi nejmladší patří technický Transporter a prvovýjezdová Scania. Společně s CAS 25 Š706 RTHP z roku 1983 a DA MB Sprinter z roku 2012 je průměrné stáří adamovské techniky pouhých 10 let.