Nová Scania je připravena k zásahu u JSDH Dolní Bukovsko, dodala ji firma THT Polička
Dne 6. března 2020 dodala firma THT Polička nový zásahový automobil CAS 20/4000/240-S2R Scania jednotce dobrovolných hasičů JPO III do Dolního Bukovska.
Po zaškolení strojníků, členů jednotky a kondičních jízdách byla 14. 4. 2020 přihlášena k výjezdu do IZS. Původně plánované slavnostní přivítání bylo z důvodu nouzového stavu odloženo na pozdější dobu.
Podvozek, motor, převodovka
CAS je na podvozku Scania SCANIA P440 B4×4HZ CP 31L s prodlouženou kabinou posádky pro 6 osob. Podvozek je v konfiguraci 4×4 s možností připojení předního náhonu a uzávěrkami diferenciálů.
Motor je vznětový šestiválec o výkonu 324 kW / 1900 otáček za minutu.
Převodovka je dvanáctistupňová, s automatickým řazením převodových stupňů typu Opticruise bez spojkového pedálu.
Podvozek vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Dlouhodobě odolá teplotě 200 °C, po dobu 15 minut až 1 000 °C.
Kabina osádky
Kabina osádky je čtyřdveřová, odpružená, šestimístná prodloužená typu CP31L. V přední řadě jsou sedadla určená pro řidiče a velitele. Obě sedadla jsou odpružená, sedadlo velitele je vybaveno dýchacím přístrojem. Ve druhé ředě jsou sedadla pro zbývající čtyři členy posádky, všechna jsou vybavena dýchacími přístroji.
V prostoru řidiče vozidla je mimo standardních ovládacích prvků umístěn displej kamery směřující za vozidlo (společný s informačním systémem vozidla), ovládání VRZ a ovládání čerpadla a asanační lišty.
V prostoru velitele vozidla je umístěno dálkové ovládání čelní lafety, výjezdový tablet, ovládání VRZ a digitální a analogová radiostanice s možností ovládání ze zadní části vozu v prostoru čerpadla.
Na čelním nárazníku je kromě dálkově ovládané lafety umístěn lanový naviják o tahu 54 kN.
Kabina vozidla je vybavena klimatizací, nezávislým topením a dobíjením ručních radiostanic a svítilen. Dobíjení akumulátoru vozidla a přívod stlačeného vzduchu je zajištěn kombinovanou zásuvkou Rettbox-air.
Nástavba
Karoserie je montovaná ze speciálních Al profilů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a oplechována Al plechem při použití technologie lepení.
V zadní části nástavby je umístěno čerpací zařízení THT PAK 2000 a příslušné rozvody hasiva. Čerpadlo má výkon 2000 l/min při tlaku 1 MPa a 250 l/min při tlaku 4 MPa. Jednotlivé prvky rozvodu jsou ovládány elektropneumaticky z panelu ovládání.
Nádrž na vodu má kapacitu 4000 litrů a je v ní integrována nádrž na pěnidlo 240 litrů. Objemy hasiva v nádržích jsou zobrazovány na panelu čerpacího zařízení, v kabině osádky a na bocích nástavby.
V pravé zadní části nástavby je umístěna 60m hadice na bubnovém navijáku pro rychlý zásah s možností přívodu vysokotlakého hasiva. Pro snazší přístup k výše umístěnému vybavení je nástavba vybavena plošnými stupačkami o nosnosti 200 kg a výstražným osvětlením při vyklopení.
Osvětlení okolí vozidla je řešeno LED pásky v okapových lištách, uvnitř úložných prostorů a dálkově ovládaným elektropneumatickým stožárem o výšce 5 m. Osvětlovací stožár disponuje funkcí automatického složení při povolení ruční brzdy a je napájen z elektrické soustavy vozidla, případně z elektrocentrály.
Vozidlo je vzadu vybaveno tažným zařízením Rockinger o tažné síle 10 tun. Na střeše nástavby jsou umístěny boxy pro vybavení a vývod pro vrchní monitor.
Vozidlo je vybaveno výstražným zařízením modré a červené barvy, vzadu pak oranžovou výstražnou alejí.
Vozidlo bylo pořízeno za přispění Fondu zábrany škod české kanceláře pojistitelů (částka 2,5 mil. Kč) a dotace KÚ Jihočeského kraje (částkou 1,5 mil. Kč). Zbylé finanční prostředky byly investovány z rozpočtu městyse Dolní Bukovsko.
JSDH Dolní Bukovsko