Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

KOBIT dodal do Frýdlantu nad Ostravicí novou Scanii, na zářivě červenou cisternu přispěl stát i kraj

Město Frýdlant nad Ostravicí pořídilo za finanční spoluúčasti Ministerstva vnitra – Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru a Moravskoslezského kraje novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů.

Vozidlo v zářivě červeném odstínu RAL 3024 s kontrastními antracitovými roletkami dodala za 7 708 910 korun včetně DPH firma Kobit – THZ.

Podvozek

Vůz je postaven na podvozku Scania P500 B4×4HZ řady XT o rozvoru 4 550 mm. Obě nápravy jsou osazeny uzávěrkou diferenciálu, stabilizátorem, a odpruženy listovými pružinami.

Na zadní nápravě jsou uchyceny podmetací řetězy, zapínané jsou z kabiny řidiče.

O pohon se stará řadový šestiválec DC13 o výkonu 368 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 5 a je spřažen s automatizovanou převodovkou se systémem Opticruise ve verzi se spojkovým pedálem a hydrodynamickým retardérem.

Šestimístná čtyřdveřová kabina CrewCab CP28 s klimatizací je vybavena 3kW nezávislým vytápěním. Na levém boku je zásuvka Rettbox-air pro dobíjení a konzervaci akumulátorů sdružená s přípojným bodem pro doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování se samočinně odpojí.

Pro spojení slouží digitální terminál TMP 700, druhé obslužné místo je v zadní části vozu u ovládacího panelu čerpadla.

V opěradle velitele a opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi jsou uloženy náhradní tlakové láhve.

V šestici dobíjecích úchytů jsou uloženy ruční svítilny, v úchytech po stranách horní police pak ruční digitální terminály. Horní police je rozdělena na dva samostatné uzavíratelné boxy, ve spodní části je uzpůsobena pro uchycení páteřové desky.

V zorném poli řidiče je do palubní desky integrován displej couvací kamery, velitel má v dosahu výjezdový tablet. Na flexibilním držáku je uchycen tablet pro obsluhu podvozku a nástavby, který lze přesouvat do prostoru řidiče či velitele.

Světelné výstražné zařízení je modročervené barvy, dvojice doplňkových světel je umístěna rovněž na boční části předního nárazníku.

Scania je na každém držáku bočního zpětného zrcátka osazena jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 lumenů, který osvětluje prostor podél boku vozu a dále dvěma pracovními světlomety, které jsou zabudovány do zadní části účelové nástavby. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče a je nezávislé na zařazeném zpětném chodu.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení, nad ním je pracovní LED světlo.

Podvozek vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné prvky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Nádrž na hasivo tvoří jeden celek z nerezavějící oceli a do svých útrob pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Mezi roletami jsou do sloupků integrovány LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasiva v nádrži. Při dosažení 20 % objemu výstražně blikají červeným světlem.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 150 litrů za minutu při tlaku 40 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Osvětlení prostoru okolo vozu je zajištěno LED světlomety zapuštěnými do okapnic na obou bocích a v zadní části nástavby. Jejich ovládání je umístěno v kabině vozu a v prostoru ovládání požárního čerpadla.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár. Vysunout jej lze až 5 metrů nad úroveň terénu. Osazen je 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem nejméně 20 000 lumenů.

Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy je možné v rozsahu nejméně 0 – 360 ° pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je možné z elektrocentrály i elektrické soustavy podvozku.

Sdílet