Pátek 15. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičský záchranný sbor podniku Škoda Auto disponuje unikátní šedesátimetrovou automobilovou plošinou Rosenbauer B60 s CCS Cobra, dodala ji Požární bezpečnost

Výhradní zástupce firmy Rosenbauer v Česku – společnost Požární bezpečnost, s. r. o. – dodal Hasičskému záchrannému sboru podniku Škoda Auto automobilovou plošinu AP 58 Rosenbauer B60 na podvozku Scania.

Podvozek

Pro AP 58 Rosenbauer bylo zvoleno čtyřnápravové šasi Scania P450 LB8×4*4HSA CP16. Poslední náprava je řiditelná, hnaná jsou kola druhé a třetí nápravy.

Zadní nápravy jsou pro případ práce s plošinou vybaveny aretací pérování hydraulickými pružinami s lanovody.

Přečtěte siNová Scania s říditelnou zadní nápravou pro podnikové hasiče Škoda Auto byla vyrobena v Kobitu, je vybavena Cobrou a CAFS

O pohon se stará třináctilitrový řadový šestiválec Scania DC 13 o výkonu 335 kW s krouticím momentem 2 350 Nm v rozsahu 1 000 – 1 3000 otáček za minutu. Převodovka je zde samozřejmě automatická.

V zadní části jsou dvě oka pro připojení tažného lana, jsou dimenzována na tažnou sílu odpovídající maximální přípustné hmotnosti automobilu.

Kabina je dvoumístná, za sedadly jsou úložné prostory pro drobné příslušenství a háčky pro uložení kabátů zásahových oděvů. Nechybí dobíjecí úchyty pro radiostanice.

Velitel má k dispozici čtecí lampičku s červeným světlem, které při jízdě v noci neoslňuje řidiče. V A sloupku je integrováno LED osvětlení.

V zorném poli řidiče je displej couvací kamery, tu lze zapnout i nezávisle na zařazení zpětného chodu.

Vlevo za kabinou je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air.

Světelné výstražné zařízení sestává z LED majáků Hänsch Nova F a doplňkových LED svítilen Hänsch-Kranefeld Sputnik nano, na kabině je umístěn reproduktor zvukového zařízení Federal Signal PA 300.

Nástavba

Nástavba je sešroubovaná z hliníkových eloxovaných profilů a olepena plechem. Na bocích jsou úložné prostory kryté hliníkovými roletkami a prostory pro obsluhu plošiny – např. nouzové ovládání – kryté dvířky. Dna úložných prostor jsou vyspádována pro snadný odtok vody.

Přečtěte siHasiči z mladoboleslavské Škody Auto disponují dálkově ovládaným hasicím robotem LUF 60

Velký úložný box s držákem pro nosítka, Cobru a rozměrnější vybavení je umístěn na nástavbě za kabinou automobilu.

Plošina

O stabilizaci se starají H-podpěry – při maximálním vysunutí je jejich rozpětí devět metrů. Každou z nich lze vysunout do šířky i do výšky individuálně, patky podpěr jsou naklápěcí až o 15 °. Minimální výsuv je 30 centimetrů.

Na každé patce je elektronická kontrola přítlaku podpěry, která neustále měří a vyhodnocuje kontakt s povrchem. Ke snížení tlaku na půdu jsou ve výbavě dřevěné podložky.

Automobil lze ustavit v náklonu až 7 °. Podpěry jsou obsluhovány na dvou stanovištích v zadní části vozu, Scania se umí ustavit a vyrovnat do vodorovné polohy automaticky.

Plošina je určena pro záchranu osob, technické práce i hašení. Řízena je přes CAN sběrnici s barevnými displeji v koši, na stanovišti strojníka i v kabině vozu. Na pracovišti strojníka na točnici je vyhřívané sedadlo se stříškou, ovládací prvky mají přednost před pracovištěm v koši.

Hlavní teleskopické rameno je pětidílné, kloubové s košem pak dvoudílné, rovněž s možností teleskopického výsuvu. Vysouvání a zasouvání probíhá pomocí jednostupňového válce a dvojitých ocelových lan s osminásobným bezpečnostním faktorem. Čela jednotlivých teleskopů jsou osazeny kartáči, která zabraňují vniku nečistot do ramene při provozu.

Podél celé plošiny je uchycen suchovod o průtoku až 3 800 litrů za minutu a také záchranný žebřík – pro výstup na něj ze země je ve výbavě závěsný žebřík. K dispozici je funkce automatického vyrovnání příčlí žebříku, nechybí zábradlí ani senzory hlídající kolizi s ramenem v případě skládání sady.

Hlavní rameno je zvedáno dvojicí hydraulických pístů a to až do úhlu 82 °. Otáčení plošiny je nekonečné, omezeno je pouze konstrukcí podvozku či podpěrami.

Standardem je stále aktivní komunikační zařízení mezi košem a pracovištěm strojníka, jehož hlasitost lze regulovat na točnici.

Sadu lze z pracoviště strojníka i z koše automaticky složit do přepravní polohy. Plošina si také pamatuje přibližně 2,5 minuty posledního pohybu a strojník ho může přehrát – to lze využít v případech, kdy není vidět nahoru a k místu zásahu domanévrovala obsluha koše.

Pro dodávku elektrické energie slouží elektrocentrála RS 14 Rosenbauer na točnici plošiny. Řízena je rovněž CAN sběrnicí a lze ji ovládat ze stanoviště strojníka i ze záchranného koše.

Při výpadku motoru podvozku lze ovládat plošinu pomocí elektrocentrály RS14 Rosenbauer a nouzového elektrohydrau­lického 24V systému. Ten je umístěn u předních podpěr a je napájen z akumulátorů Scanie.

Většinu funkcí lze ovládat bezdrátovým dálkovým ovladačem, od ustavení až po hašení z monitoru. Zahájit hasební zásah tak v podstatě zvládne dle hesla „maximální užitek s minimálním počtem lidí“ jeden člověk.

Záchranný koš

Záchranný koš je hliníkový, disponuje jedním vstupem zepředu a dvěma zezadu, na čelní straně je výklopná plošina. Všechny tři vstupy se dají plně otevřít. Po výklopné plošině lze bezpečně naložit i invalidní vozík.

Koš je určen pro pět osob, lze ho natáčet vůči ose teleskopického ramene. Maximální výška podlahy koše – tedy záchranná výška, kterou se v Česku označuje výšková technika – je 58 metrů. Stranový dosah při zatížení v koši 130 kilogramů je 30,5 metrů, při zatížení 500 kg je to 26 metrů.

Osvětlená podlaha koše o ploše 1,6 m2 je udržována ve vodorovné poloze nezávisle na sklonu a natočení ramen. Ovládací prvky jsou na levé straně tak, aby byly dobře přístupné i v případě použití nosítek či monitoru.

Koš je na stranách a ve spodní části vybaven čidly proti nárazu – v případě rizika dojde k zastavení všech pohybů. Obsluha po tomto zákroku systému může stiskem tlačítka funkci vypnout a manévrovat blíže k objektu dle aktuální potřeby; stejně tak lze čidla vypnout při aktivním zkrápění.

Výstup z anemometru pro měření síly a směru větru je zobrazován na displeji ovládacího zařízení v koši i na točnici.

Koš umožňuje uchycení otočných nosítek. Přichytit je lze do připravených úchytů jak na koši (s nosností 150 kg), tak přímo v koši (nosnost 250 kg). Hasiči nebo zdravotníci tak pak mohou ihned poskytovat první pomoc, případně resuscitovat.

Kromě dvou 24V LED světlometů Hella Power Beam 3000 jsou na koši prvky pro upnutí přídavných 230V reflektorů. K dispozici je jedna 400V a trojice 230V zásuvek.

Proti sálavému teplu je koš chráněn šesticí vodních trysek, které jsou ovládány elektroventilem. Čtyři z nich jsou umístěny na spodní straně, dvě po stranách.

Dálkově ovládaný vodní monitor Akron Streammaster je uchycen na pravé přední části koše. Jeho maximální výkon je 4 800 litrů za minutu při tlaku 5,5 barů, umožňuje pohyb v horizontálním rozsahu ± 45 °, ve vertikálním pak 90 °nahoru a 45 ° dolů.

Součástí dodávky plošiny byl evakuační rukáv o délce 62 metrů. Lze však zkrátit a přizpůsobit aktuální situaci. K dispozici je také seskoková matrace SP-23.

CCS Cobra

Podél ramena plošiny je do záchranného koše vedena hadice hasicího systému CCS Cobra, v koši je rychlospojka. Na patě plošiny je samonavíjecí naviják, ve vybavení pak odnímatelný košový naviják s dalšími 20 metry hadice.

Lze tak provádět zásah Cobrou jak z koše, tak protáhnout hadici až na střechu, případně do objektu. Střechy jsou ve Škodovce členité, navíc se chystá jejich pokrytí fotovoltaickými elektrárnami. Využití plošiny je tak jasné, odpadá složité tahání hadic po schodech vnitřkem objektů.

Přečtěte siCold Cut System Cobra je užitečným pomocníkem hasičů, možnosti využití se stále rozšiřují

Samotné zařízení CCS Cobra HLS 360 s pěnovým přiměšovačem je spolu s navijákem s 80metrovou hadicí instalováno v předním úložném prostoru nástavby. K dispozici je integrovaná nádrž na 270 litrů vody a 10 litrů abraziva.

Zásoba vody je spočítána přibližně na pět minut, hasiči tak mohou hasební zásah zahájit okamžitě po ustavení plošiny a až pak řešit zásobování vodou – v areálu je vydatná hydrantová síť.

Specialitou instalované Cobry je možnost přepínání výstupu. Hasivo může proudit jak nahoru do koše, tak do rychlospojky v nástavbě.

Pokud zrovna probíhá hašení Cobrou, nelze s ramenem plošiny pohybovat Nehrozí tak, že by strojník ohrozil zasahující hasiče.

Rozměry a hmotnosti

Plošina je dlouhá 11 963 mm, široká 2 500 mm a vysoká 4 000 mm. Její celková hmotnost je 35 460 kg. Rozvor mezi první a druhou nápravou je 4 700 mm, druhou a třetí 1 350 a třetí a čtvrtou – která je řiditelná – je 1 300 mm.

Využití plošiny

Primárně je plošina určena pro zásah v areálu mladoboleslavské Škodovky, místní hasiči technickou specifikaci připravili na míru. Nejvyšší budovou je kotelna, střecha sahá do výše 50 metrů – plošina tak má ještě rezervu.

Na vyžádání HZS však vozidlo může vyjet pomáhat i mimo areál, prvním takovým výjezdem byl požár mlýna v obci Brodce.

Přečtěte siPožár mlýna v obci Brodce na Mladoboleslavsku si vyžádal vyhlášení třetího stupně
Sdílet
Seriál: Hasicí zařízení COBRA

Dvě jednotky pražských profesionálních hasičů a dobrovolní hasiči z Dolních Měcholup zasahují v areálu OC Europark u ohlášeného kouře pod fasádou budovy. Zjištěno bylo žhnutí pod pláštěm fasády, hasiči používají vysokotlakou vodu na lokalizaci požáru.

Menší požár probíhal pod obklady pláště budovy, nasazeno bylo i speciální zařízení Cobra. Požár je lokalizován, hasiči spolu s hasičským vyšetřovatelem zjišťují zdroj požáru a jeho příčinu.