Novou cisternu na podvozku Volvo do města Koryčany dodal WISS Czech, dorazila i díky Fondu zábrany škod
Společnost WISS Czech dodala do města Koryčany pro jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Volvo FM.
Vůz za 7 485 181 včetně DPH byl největší částí financován městem Koryčany, s podporou dotací z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a Zlínského kraje.
Místní jednotka sboru dobrovolných hasičů vyslovuje velké díky městu Koryčany za podporu v jejich činnosti a za uskutečnění výměny dosluhující techniky.
Podvozek
Zvýšené šasi Volvo FM 44R3CAX o rozvoru 4 600 mm je dvounápravové s automaticky připojitelným pohonem všech kol ATC. Zadní náprava je odpružena vzduchem se třemi jízdními režimy; přední náprava parabolickými pery – obě disponují příčným zkrutným stabilizátorem, přičemž vzadu je použit zesílený. Brzdy jsou bubnové, na zadní nápravě jsou uchyceny podmetací řetězy.
O pohon se stará přeplňovaný šestiválec o výkonu 375 kW a krouticím momentu 2 500 Nm v rozsahu 1 050 – 1 400 otáček za minutu. Motor splňuje emisní normu Euro 5 a je spřažen s automatizovanou převodovkou I-Shift s možností manuálního řazení.
Posádková čtyřdveřová kabina řady FMX je vybavena klimatizací a nezávislým teplovodním topením, v zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery. Vůz není vybaven tachografem.
Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Druhé obslužné místo je v zadní části Volva u obslužného panelu čerpadla. V šestici dobíjecích úchytů najdeme ruční radiostanice Motorola DP, v dalších šesti ruční svítilny Survivor.
V dosahu velitele je výjezdový tablet.
U dveří řidiče je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air. Po nastartování se samočinně odpojí, součástí je inteligentní dobíjecí zařízení.
Na bočních zrcátkách jsou uchyceny LED světlomety pro osvětlení boků automobilu.
V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi jsou uloženy náhradní tlakové láhve. Zbývající dva přístroje jsou umístěny v účelové nástavbě automobilu.
V zadní části kabiny je měnič 24/230 V o výkonu 1 000 V, dvojice USB zásuvek a bezpečnostní schránka pro uložení osobních věcí.
V přední části Volva je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Na masce je uchycena LED rampa pro osvětlení pracovního prostoru navijáku. Nechybí ani dálkově ovládaná lafetová proudnice s průtokem regulovatelným v rozsahu 400 – 1 500 litrů za minutu.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je spolu s nádrží na hasivo vyrobena jako jeden celek z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Pro usnadnění přístupu k vybavení jsou pod předními a zadními bočními schránami výklopné stupačky.
Nádrž pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Na jeho vrcholu je modrý LED maják, který se spouští a automaticky při vysunutí stožáru. Nechybí funkce samočinného složení do přepravní polohy a to jak ovladačem, tak po uvolnění parkovací brzdy.
Bezprostřední okolí automobilu osvětlují LED světla na obou bocích a na zadní části nástavby.
Bronzové vyhřívané čerpací zařízení Ruberg dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 150 litrů za minutu při vysokotlakém režimu – tedy při 40 barech. Pěnotvorné zařízení je vybaven ručně nastavitelnou regulací.
Na výsuvném prvku v pravé zadní schráně je vybavení pro základní hygienickou očistu hasičů u zásahu – tedy tekuté mýdlo, papírové ručníky, voda a spirální hadice s ofukovací tryskou.
CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby s těmito funkcemi:
- záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
- diagnostika, uzavření rolet a dveří, skříní zasunutí osvětlovacího stožáru,
- monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
- automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
- automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
- zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
- zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
- zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
- automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
- systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.
Pro couvání jsou na zadní části vozu uchyceny dva LED světlomety – jejich zapnutí je signalizováno v kabině řidiče a není závislé na zařazeném rychlostním stupni.