Automobilová plošina VPI 2000S/54J
Představujeme vám automobilovou plošinu od italského producenta požární techniky BAI, čili Brescia Antincendi International. Je postavena na šestikolovém podvozku Mercedes-Benz Actros a slouží hasičskému sboru ukrajinského hlavního města Kyjev na požární stanici 23 již od roku 2002.
Firma BAI – Brescia Antincendi International je největším výrobce mobilní požární techniky v Itálii. V současnosti je členem nadnárodní korporace Oshkosh. Na serveru Požáry.cz byl dosud představen pouze jeden její produkt a to speciální zásahový automobil do tunelů na podvozku MAN, který má dvě kabiny, viz tento článek. V tom dnešním vám představíme automobilovou plošinu s dostupnou výškou 54 metrů, jenž má vlastní čerpadlo a nádrž na vodu. Plošina s označením VPI 2000S/54J je postavena klasickou koncepcí, pro BAI jí vyrábí Ikarus, nikoliv však maďarský závod na autobusy. Jedná se o dvouramenný teleskop, zakončený pracovním košem. Ustavení a samotnou činnost zajišťuje počítačem řízené ovládání. Stabilizační vzpory jsou typu H. Potud tedy nic neobvyklého oproti plošinám, používaným u našich hasičských jednotek. Co od nich odlišuje VPI 2000S/54J je nádrž na vodu a čerpadlo, tím je dosaženo větší taktické hodnoty plošiny, neboť je svým způsobem po nějaký čas nezávislá na zásobování požární vodou. V našich zeměpisných šířkách lze koncepčně vidět takticky obdobný automobil Multistar u slovenského HaZZ, ten je však kromě možnosti použití integrované plošiny s vlastní zásobou vody uzpůsoben pro přepravu celého hasičského družstva a veze také příslušenství, jako mají běžné vozy prvního výjezdu.
Plošina VPI 2000S/54J je postavena na šestikolovém podvozku Mercedes-Benz Actros s typovým označením 3335 a pohonem 6×4. Čísla 3335 napovídají vlastnosti podvozku a motoru, 33 je maximální hmotnost a 35 je zkratka výkonu dieselového agregátu, který disponuje 354 koňskými silami. Celoocelová střední kabina M je určena pro přepravu trojice osob.
Požární nástavba, tvořená teleskopickou plošinou s bočním žebříkem, je umístěna na zadní části podvozku. VPI 2000S/54J je dvouramenná vysokozdvižná plošina s pracovním košem. Maximální pracovní dostup je 54 metrů a nosnost koše je 400 kg, při dodávce požární vody do monitoru Akron StreamMaster, který má průtok 3000 – 4200 l vody za minutu, se nosnost snižuje na 200 kg. Boční nouzový žebřík se zábradlím se vysouvá plynule s hlavním ramenem, na kterém je namontovaný. Stejně tak i jeho část na košovém rameni. Ovládání plošiny je umístěno na otoči, a to nezvykle na pravé straně. Strojník má k dispozici joysticky a počítač. Stabilizační vzpory typu se ovládají ze spodní části nástavby, jejich šíře při rozložení je téměř 6 metrů. Přístup na pochozí plochu nástavby je zajištěn pomocí tří schůdků, dva jsou na pravé a jeden na levé straně nástavby. Pochozí plocha je tvořena hliníkovým slzičkovým plechem, ze stejného materiálu jsou i schody.
Vodní nádrž o objemu 2000 l je profilová a nachází se v prostřední části pochozí plochy nástavby, před ní je při transportní poloze uložen pracovní koš. Čerpadlo Godiva, model WSB 3010, je umístěno za kabinou vozu. Výkon je v rozmezí 3000 – 4200 l/min při tlaku 15 – 16,5 baru. Armatury jsou ve spodní části u středových schodů pod pochozí plochou.
Pracovní parametry plošiny jsou následující:
Maximální výškový dosah 54 m
Maximální boční dosah 21 m
Maximální manévrování pod úroveň terénu –5 m
Technicko – taktická data
Podvozek: MB Actros 3335
Konfigurace pohonu náprav: 6×4
Osádka: 1+2
Rozvor: 5600/1350 mm
Délka: 11 955 mm
Šířka: 2500 mm
Výška: 4000 mm
Hmotnost: 33 000 kg
Vodní nádrž: 2000 l
Čerpadlo: Godiva WSB 3010
Výkon: 3000 – 4200 l při 15 – 16,5 barech
Monitor: Akron
Průtok: max. 4200 l/min
Závěrem lze dodat, že BAI/Ikarus produkuje automobilové plošiny v mnoha variantách o dostupné výšce 18 – 60 metrů, které montuje na podvozky Volvo, Iveco, Scania, Mercedes apod. Jejich plošina ALP 32 na podvozku Mercedes-Benz Econic chrání i sídlo papeže.
Foto a info: BAI, Vjačeslav Maksimov, Alexandra Govorychi, firedesign.ru, internet
-wap-