Dva vlaky se střetly u Českého Brodu, zranění utrpěly desítky cestujících, strojvedoucí zemřel
Událost se stala na trati č. 011 těsně před vjezdem do Českého Brodu ve směru od Prahy na drážním kilometru 378,4. Podle prvních informací z místa nehody narazila osobní souprava CityElefant s více než stovkou cestujících do stojícího nákladního poštovního vlaku.
Přední část dvoupodlažní elektrické jednotky zůstala po nárazu zaklíněna do zadního nákladního vozu, navíc byla setrvačností nadzvednuta mimo koleje.
Vzhledem k závažnosti nehody byly na místo postupně vyslány jednotky ze třetího poplachového stupně. U události tak zasahovali profesionální hasiči ze stanic Český Brod, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Nymburk, Říčany a Stará Boleslav, jednotky podniku Správa železnic z Nymburka a Prahy a jednotky sboru dobrovolných hasičů obcí Poříčany, Škvorec a Úvaly.
Pro zajištění tepelného komfortu pasažérů vyjely ze stanic v Mladé Boleslavi a ve Slaném evakuační autobusy. O mezikrajskou spolupráci byli požádáni kolegové HZS hl. m. Prahy ze stanice HS-7 Smíchov, kteří disponují speciálním vyprošťovacím kontejnerem.
Pro lepší koordinaci záchranných prací byl vytvořen štáb velitele zásahu, jehož členy byli i zástupci drážních hasičů, Policie ČR a zdravotnické záchranné služby. Hasiči společně se zdravotníky začali s ošetřováním zraněných lidí, které postupně vynášeli na stanoviště, kde byli ranění tříděni metodou START.
Dva těžce zranění pacienti byli transportováni do nemocnic v Praze a Českých Budějovicích letecky přivolanými vrtulníky. Osm středně těžce a dvacet pět lehce zraněných osob rozvezly posádky zdravotnické záchranné služby sanitkami do nemocnic v Kolíně, Nymburku a v Praze.
Část hasičů a policistů pročesávala okolí nehody pro případ, kdyby někdo z cestujících v šoku opustil vlak a zůstal například ležet v poli se zraněním.
V pátrání pomáhal i vrtulník s termovizí. Kvůli velké tmě byl celý prostor kolem nehody a ošetřování zraněných nasvícen osvětlovacími balony a mobilními reflektory.
Začalo také vyhledávání pohřešovaného strojvůdce osobního vlaku, který byl nakonec nalezen bez známek života ve zdemolované kabině.
Při vyprošťování těla spolupracovali středočeští hasiči s pražskými i drážními kolegy, neboť bylo nutné vykolejený vůz nejprve řádně stabilizovat a pak postupně rozřezávat.
Operační středisko k nehodě vyslalo i šest členů týmu posttraumatické péče, kteří poskytli některým cestujícím psychologickou pomoc.
Většina osob z havarovaného vlaku pak byla odvezena evakuačními autobusy na vybraná stanoviště, ze kterých budou pokračovat náhradní dopravou.
Asi hodinu po půlnoci nechal velitel zásahu snížit poplachový stupeň na druhou úroveň a začal s redukcí zasahujících jednotek, které se po sbalení materiálu vracely na své stanice a zbrojnice.
Před třetí hodinou si ale na místo vyžádal vyprošťovací tank od drážních hasičů z pražské Michle.
Tříkolejná trať byla po celou dobu vyšetřování uzavřena a železniční doprava na hlavním tahu mezi Prahou a Kolínem byla až do středečních ranních hodin odkláněna přes Lysou nad Labem.
O týlové zabezpečení se postarali členové Českého červeného kříže z Prahy, kteří pro všechny zasahující složky zajistili ve své mobilní základně teplé i studené nápoje a drobné občerstvení.
Nepřímo se do zásahu zapojily i dobrovolné jednotky z Kostelce nad Černými lesy, Mnichovic a Říčan, které kvůli udržení akceschopnosti držely zálohy na svých zbrojnicích.
15.07.2020
Na místě došlo k oddělení obou souprav, které budou následně nakolejeny a odtaženy. Kolem 10. hodiny bude obnoven provoz po 2. TK, vlaky budou místem projíždět sníženou rychlostí 20 km/hod.
Některé vlaky jedoucí z Prahy budou vedeny odklonem přes Nymburk, vlaky jedoucí do Prahy pak odklonem přes Benešov. Plné obnovení provozu předpokládáme ve večerních hodinách.
HZS Středočeského kraje