Dvojici nových tahačů Volvo s teleskopickými návěsy Noteboom pořídili hasiči Správy železnic pro transport těžké techniky i havarovaných vlaků
Společnost Volvo Group Czech dodala Hasičskému záchrannému sboru podniku Správa železnic dvojici nových tahačů Volvo s teleskopickými podvalníky Noteboom. Každá souprava vyšla na 10 853 700 korun včetně DPH, vozidla jsou primárně určena pro převoz vyprošťovacích tanků VT-72B, lze je ale samozřejmě využít i pro jiné transportní účely.
Jedna souprava slouží v Praze, druhá je umístěna v Přerově. Vozidla byla financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Tahače i návěsy nahradily vysloužilou techniku pro podobné účely.
Tahač
Tahač Volvo FH 64 T6HA se spací kabinou FH16 je třínápravový, rozvor prvních dvou náprav je 3 200 mm. Vůz je poháněn motorem D16K o výkonu 551 kW s třístupňovou motorovou brzdou VEB+ spojenou s hydraulickým retardérem.
Agregát splňuje emisní normu Euro 6 a je spřažen s automatizovanou převodovkou I-Shift s plazivými rychlostními stupni a rychloběhem. Převodovka je softwarově nastavena pro těžký provoz souprav s hmotností nad 85 tun.
Při koupi se vzhledem k předpokládaným delším trasám myslelo i na komfort řidiče. Volvo je vybaveno například systémem varování před kolizí, hlídáním jízdního pruhu, adaptivním tempomatem, systémem podpory při změně jízdního pruhu včetně hlídání mrtvého úhlu nebo hlídáním bdělosti řidiče.
Nechybí bi-xenonové světlomety s ostřikovači a automatickým spínáním ani dešťový senzor. Samozřejmostí je automatická klimatizace, topení nezávislé na chodu motoru a jízdě a za dvojicí sedadel lůžko pro odpočinek.
V zorném poli řidiče je displej couvací kamery. Ta je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a její obraz lze sledovat nezávisle na zařazeném rychlostním stupni – tedy i při jízdě vpřed pro kontrolu trasy návěsu.
Obě sedadla jsou vyhřívaná a odpružená vzduchem, nechybí loketní opěrky. Volva byla dodána bez tachografů.
Některé funkce podvozku lze ovládat dálkově systémem Work Remote Control.
Přední náprava je odpružena pneumaticky, zadní stabilizátor zesílený. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy.
Na levé straně za kabinou je sdružená zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů.
V přední části podvozku je namontován tažný čep a přípojné prvky vzduchu a elektroinstalace.
Za kabinou je pracovní světlo pro osvětlení točnice, další pracovní světlomety jsou uchyceny na střeše kabiny. Připojení přívěsu je detekováno LED senzory.
Výstražné světelné zařízení je v modročervené kombinaci, při běžné přepravě lze využít oranžová LED světla.
Návěs
Teleskopický návěs se čtyřmi silově řízenými nápravami Nooteboom MCO-73–04V má příplatkově prodloužený labutí krk na celkových 3 150 mm. Výška točny v nezatíženém stavu je 1 280 mm.
Na labutím krku je umístěna ocelová odkládací skříň, která umožňuje přístup z obou boků i shora. Uchycen je na něm i hydraulický lanový naviják s tažnou silou 64 kN a 30metrovým lanem.
Ložná plocha návěsu z pevnostní válcované oceli má zesílené příčníky pro přepravu pásových vozidel a je zvýšena o 20 mm. Rozšířit ji lze na každé straně až o 250 mm pomocí vysunovacích konzolí a to až na 3 440 mm.
Pro zajištění nákladu je na návěsu k dispozici široká škála vázacích úchytů pevnosti od 8 000 až do 20 000 daN.
Návěs lze teleskopicky prodloužit až o 6 400 mm v několika krocích, v každém kroku lze vysunutí pneumaticky uzamknout. První tři kroky jsou 30centimetrové, další pak 90centimetrové. Ložná plocha je v základním nastavení dlouhá 9 230 mm, po prodloužení návěsu až 15 630 mm.
Zadní strana návěsu disponuje dvojicí podpěrných nohou na konci ložné plochy. Hydraulické najížděcí rampy o nosnosti 80 tun lze bočně posouvat a upravovat tak šířku nájezdu. V přepravní poloze jsou rampy zajištěny ocelovými stahováky.
Čtyři řízené nápravy s kompaktními náboji jsou osazeny dvojmontáží a bubnovými brzdami, jejich rozvor je 1 360 mm. Hydropneumatické odpružení lze měnit světlou výšku až o 200 mm. Nechybí listová pera a stabilizátory. O řízení náprav se stará dvouokruhový systém se dvěma hydraulickými písty v labutím krku a dvěma dvoučinnými písty u náprav.
Nápravy mohou být řízeny manuálně bezdrátově přes GSM společně se systémem automatického vyrovnávání. Součástí dodávky je možnost použití kabelového ovladače.
Válce na labutím krku natáčí kola na základě otáčení tahače, řídící momenty mezi nápravami jsou přenášeny mechanicky.
Samotný návěs je v základním stavu dlouhý přes 13 metrů, celá souprava pak více než 17 metrů.