„Čtyřkombiňák“ MB Actros 6×4.2
Hasičský záchranný sbor podniku Teva Pharmaceuticals v Opavě převzal koncem března letošního roku do užívání zcela nový kombinovaný zásahový automobil Mercedes-Benz Actros 6×4.2. Jedná se o v kraji unikátní „čtyřkombiňák“ – vozidlo je schopno provést zásah vodou, pěnou, práškem a oxidem uhličitým.
Hasičský záchranný sbor podniku Teva Czech Industries s.r.o. v Opavě převzal koncem března letošního roku do užívání zcela nový kombinovaný zásahový automobil Mercedes-Benz Actros 6×4.2. Jedná se o v kraji unikátní „čtyřkombiňák“ – vozidlo je schopno provést zásah vodou, pěnou, práškem a oxidem uhličitým.
Podvozek
KHA 40 Mercedes-Benz Actros 3344 A je postaven na třínápravovém podvozku s pohonem zadních náprav – 6×4.2. Je poháněn přeplňovaným, vznětovým, vodou chlazeným motorem o výkonu 320 kW splňujícím normu Euro IV. Mercedes používá k dosažení této normy techniku selektivní katalytické redukce, na vozidle tedy nechybí nádrž pro redukční činidlo AdBlue. Ta je vzhledem k bodu mrznutí tohoto činidla ohřívaná (AdBlue mrzne při –11° C). O přenos hnací síly na zadní nápravy se stará dvanáctistupňová převodovka Mercedes PowerShift s automatizovaným řazením převodových stupňů. Ovládání spojky je řízeno automaticky elektronikou.
Kabina je celokovová, dvoudveřová, sklopná, se dvěma sedadly. Na střeše kabiny je umístěna světelná rampa Tesla VNL 024F. Pokud mluvíme o VRZ – doplňuje rampu dvojice LED zábleskových světel Predator 2 na přední masce, zábleskový maják v zadní části horní plošiny nástavby a oranžová sváděcí LED alej v zadní části nástavby.
Na předním nárazníku je umístěn lanový naviják Come-Up DV 15000 s nárazníkovou lafetou Sidewinder a ochranným rámem. Naviják, lafeta a ochranný rám spolu tvoří jeden odnímatelný celek. Ovládací panel pro proudnici je umístěn v kabině řidiče po jeho pravé ruce. Lafetu lze otáčet v horizontálním směru o 90°, ve vertikálním o 60°. Pohyb zabezpečují dva stejnosměrné motory 24V, pro každý směr pohybu jeden. Třetí motor pak ovládá tvar výstřikového proudu trysky. Proudnici lze používat pro hašení vodou i pěnou a při 10 barech dosahuje max. průtoku 800 l/min.
Pod předním nárazníkem je umístěna asanační lišta, která slouží k hašení travnatých porostů nebo čištění vozovky.
Nástavba
Pomocný rám nástavby je svařen z ocelových uzavřených profilů a pomocí kotevních patek je přišroubován k rámu vozidla. Na tento rám jsou pak namontovány jednotlivé části nástavby.
Kostra přední skříně je sešroubovaná ze speciálních hliníkových profilů a oplechována hliníkovým plechem při použití speciální technologie lepení. Vnitřní výbava je provedena z hliníkového profilovaného plechu. Stejným plechem je pak polepena i horní plošina skříně. Boční otvory jsou zakryty hliníkovými roletkami s podélným madlem. Přístup do vyšších částí skříní umožňují výklopné stupačky. Ty jsou u předních a zadních skříní vybaveny zajišťovacím mechanismem – u skříní prostředních je pak k jejich vyklopení nejdříve otevřít roletu.
Zadní skříň je konstrukčně obdobná s výše zmíněnou skříní přední. Ze zadní strany je opět roletka s podélným madlem. Ta ukrývá čerpací zařízení. Nad ní je pak oranžová sváděcí alej. Pod roletkami po stranách jsou již výše uvedené výklopné stupačky se zajišťovacím mechanismem.
Na horní plošině nástavby je umístěna odnímatelná víceúčelová lafetová proudnice Stinger s nástavcem na těžkou pěnu. Uzavírací kohout se ovládá elektropneumaticky vypínačem na zábradlí horní plošiny. Na zadní stěně nástavby je umístěn pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár TVS 02 se dvěma 500 W světlomety. Ovládání naklápění a otáčení světel je dálkové.
Nádrže
Nádrže na vodu a pěnidla tvoří jediný celek hranolovitého tvaru a jsou vyrobeny ze sklolaminátu. Nádrž na vodu o objemu 7500 l je vybavena zařízením na dálkovou kontrolu množství vody. Na horní části je průlez s odnímatelným víkem a membránovým ventilem. Nádrže na pěnidlo jsou včleněny do nádrže na vodu a jsou opatřeny plnícími otvory na horní části s ochrannou obrubou pro rychlé plnění, odvodňovacími otvory s přepady a zařízeními pro dálkovou kontrolu množství. Jedna z nádrží má objem 1700 l, druhá pak 200 l. Větší z nich vozí pěnidlo Sthamex, menší pak Pyrocom ATC.
Čerpadlo
Použité čerpadlo THT TO 4000 je poháněno od motoru vozidla soustavou spojovacích hřídelů. Čerpadlo může být použito pro nízký tlak, vysoký tlak nebo kombinovaný provoz. Čerpadlo je dovybaveno elektronickou jednotkou přiměšování FACS-FCU. Elektronická regulace umožňuje plynule volitelný rozsah přiměšování. V rozmezí 0–6% je určen pro použití klasických pěnidel a rozsah 0–1,2% pro použití pěnidel typu Pyrocool. Pro rychlou volbu umožňuje elektronická regulace uložení dvou hodnot procenta přimísení do paměti.
Práškové hasicí zařízení
Práškové hasicí zařízení je umístěno v přední skříni vozidla a skládá se z tlakového zdroje ze tří tlakových láhví s dusíkem, řídícího ventilu, zásobníku prášku, ovládacího panelu, dvou průtokových navijáků s hadicemi, dvou ručních proudnic a propojovacích potrubí. Zásobník prášku je válcového tvaru o průměru 1000 mm a lze ho do ní umístit 1000 kg. Je naplněn práškem ABC. Navijáky s práškovými proudnicemi a 40 m hadicí o průměru 25 mm jsou pak umístěny v prostředních skříních na obou stranách vozidla. Účinný dostřik je 6 m.
Plynové hasicí zařízení
Plynové hasicí zařízení se skládá z tlakového zdroje, sběrného potrubí a dvou průtokových navijáků. Hasivem je oxid uhličitý. Tlakový zdroj tvoří 17 lahví na CO2, každá s 30 kg hasiva, které jsou uloženy v příčných lůžkách na rámu. Rám je svařen z ocelových profilů a je připevněn k podlaze přední skříně vozidla. Lahve jsou pak na rámu připevněny pomocí třmenů, pákových převodů a šroubů s maticí. Účinný dostřik proudnice na CO2 je 3 m.
Vybavení nástavby
V zadní skříni nad čerpadlem najdeme na výklopném platu uloženo plovoucí čerpadlo.
Pravá zadní skříň obsahuje zažitý naviják s 60 m vysokotlakou hadicí a pistolovou proudnicí AWG s možností použití nástavce na výrobu těžké pěny, kulové uzávěry, dvě proudnice turbo-supon, hadicové přechody, hadice B a C v koších, dvě štítové proudnice (B a C) a přiměšovač AWG.
V pravé prostřední skříni je uložen přetlakový ventilátor, kužely a čtyři náhradní láhve k DT Dräger. V horní části pak naviják s proudnicí pro zásah práškem.
Pravá přední skříň pak poskytuje prostor pro 4 žáruvzdorné obleky Isotemp, čtveřici DT Dräger s maskami Panorama Nova a navijáku s proudnicí pro hašení CO2 s délkou hadice 50m.
V levé přední skříni najdeme mimo výše zmiňované komponenty plynového hasicího zařízení dva přenosné práškové hasicí přístroje.
V pravé prostřední skříni se nachází ovládání práškového hasicího zařízení a elektrocentrála Honda ECT 7000 s příslušenstvím. Samozřejmě je i zde 40 m naviják s hadicí a proudnicí pro zásah práškem.
Pravá zadní skříň pak obsahuje hadice B a C, hydrantový nástavec s klíčem, štítové proudnice B a C, proudnici turbo-supon a další armatury. Stejně jako v protější skříni jsou potom i zde dva koše s hadicemi B a C.
Na střeše nástavby se nachází nástavec Blizzard na střední pěnu, sudy se sorbenty a trhací hák.
Závěrem
U HZSP Teva pracuje celkem 20 hasičů a jeden velitel, organizovaných ve čtyřech 12hodinových směnách vždy po pěti hasičích. Každý rok zaznamenají lehce nad dvě stovky událostí. Přejeme jim, aby nové vozidlo za přibližně 10 miliónů korun pomohlo ulehčit zásahy, které vzhledem k charakteru provozu patří spíše k náročnějším.
TTD KHA-40
Rozměry vozidla
Délka | 9820 mm |
Šířka | 2550 mm |
Výška | 3600 mm |
Karoserie
Kabina řidiče | jednoprostorová, sklopná |
Počet míst | 1+1 |
Čerpadlo THT TO 4000
Jmen. průtok – nízkotlak | 4000 l/min |
Jmen. tlak – nízkotlak | 1 MPa |
Jmen. sací výška | 3 m |
Jmen. průtok – vysokotlak | 400 l/min |
Jmen. tlak – vysokotlak | 4 MPa |
Nádrže
Voda | 7500 l |
Pěnidlo A | 1700 l |
Pěnidlo B | 200 l |
Naviják v pravé zadní skříni
Pohon navíjení | elektromotor |
Hadice DN 25 | délka 60 m |
Pistolová proudnice | AWG |
Elektrocentrála
Typ | Honda ECT 7000 |
Pohon | spalovací motor |
Napětí | 400 V/230 V |
Výkon | max. 7 kVA/6.5 kVA |
Osvětlovací stožár
Typ | RVS 02 |
Výsuv | pneumatický |
Delka vysunutí | 2840 mm |
Počet reflektorů | 2 × 500 W |
Práškové has. zařízení
Množství hasiva | 1000 kg |
Typ hasiva | ABC |
Délka hadice | 40 m |
Světlost hadice | 25 mm |
Dostřik | 6 m |
Dodávka pistolovou proudnicí | 3 kg/s |
Plynové has. zařízení
Obsah lahví | 510 kg (17 × 30 kg) |
Počet průtokových navijáků | 2 |
Délka hadice | 50 m |
Světlost hadice | 13 mm |
Dostřik | 3 m |
Dodávka hasiva | 3 kg/s |
Střešní lafeta
Typ | Stinger 2.0 |
Ovládání | ruční |
Nárazníková lafeta
Typ | Sidewinder 8494 |
Ovládání | dálkově z kabiny řidiče |
Max. průtok při 10 bar | 800 l/min |
Rozsah ovladatelnosti | min 90° horizontálně, min. 60° vertikálně |
Asanační lišta
Typ | tři hubice |
Ovládání | ruční z kabiny řidiče |
Lanový naviják
Typ | Come-Up DV 15000 |
Délka lana | 27 m |
Max. tažná síla | 6800 kg |
-kow-