Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zásahové automobily Lada NIVA

Představujeme vám malé zásahové automobily, postavené na známém terénním podvozku, který nese označení NIVA a vyrábí pod ruskou značkou VAZ/LADA již více jak 30 let. Za tu dobu si získal pro svojí jednoduchost a také nízkou pořizovací cenu velkou oblíbenost i v řadách hasičů, spatřit ho můžeme u francouzských, italských či belgických kolegů. Dnes vám však přinášíme verze přímo z jeho domoviny, čili Ruska.

Představujeme vám malé zásahové automobily, postavené na známém terénním podvozku, který nese označení NIVA a vyrábí pod ruskou značkou VAZ/LADA již více jak 30 let. Za tu dobu si získal pro svojí jednoduchost a také nízkou pořizovací cenu velkou oblíbenost i v řadách hasičů, spatřit ho můžeme u francouzských, italských či belgických kolegů. Dnes vám však přinášíme verze přímo z jeho domoviny, čili Ruska.

Historie tohoto malého terénního automobilu, který dnes lze řadit do kategorie SUV, sahá na počátek sedmdesátých let minulého století. V jejich polovině byl dle dostupných informací na světě první prototyp vozu, jenž později dostal označení VAZ 2121 a jméno NIVA. Výroba se naplno rozjela na sklonku roku 1976, o něco později byl vůz s prodejním označením Lada NIVA představen na mezinárodních autosalonech západně od našich hranic. Popularitu získal zejména po úspěšné prezentaci v Paříži roku 1978, vzápětí se již slavná NIVA dostala i na první ročník dakarské rallye. Konstrukce vozu, jejíž předností byl pohon na všechny nezávisle zavěšená kola, samonosná karoserie, byla na svojí dobu velmi dobrá. Prodejnost zaručila kromě provozních podmínek a spolehlivosti pochopitelně i její nízká cena, která Ladě vydržela dodnes. Na tuzemském trhu jí lze pořídit již za 235 900,– Kč včetně DPH.

Jako agregát sloužil několik desítek let benzínový řadový čtyřválec o objemu 1,6 l a výkonu 72 koní, doplněný o zprvu čtyřstupňovou, později pětistupňovou manuální převodovku. Od poloviny devadesátých let dostala NIVA mimo další inovace také nový motor, jedná se taktéž o řadový benzínový čtyřválec s vícebodovým vstřikováním o zvýšeném objemu na 1,7 l a výkonu 80 koní, existuje také dieselová alternativa, která disponuje 75 koňskými silami. Drobnou proměnou prošel samozřejmě i interiér vozu, ale i přesto je to stále spartánsky zařízené auto, u něhož je hned jasné, že je určeno k práci. Variantně jsou nabízené tři druhy karoserií, třídveřová, pětidvéřová a krytý či otevřený pick-up. U nás se prodávají pouze třídveřový model a verze s označením Speciál, což je právě pick-up, oboje i v čistě pracovní variantě Praktik. Pětidvéřový model se do ČR nedováží.

V Rusku existuje firma VAZInterServis, která se zabývá veškerou myslitelnou variantou přestaveb automobilů Lada. Do její produktové řady spadají i hasičské speciály, nesoucí označení APS, v originále Автомобили пожарно-спасательные, volně přeloženo hasičský záchranný automobil. Je postaven na podvozku VAZ/Lada NIVA 21214 se dvoudveřovou či čtyřdveřovou upravenou kabinou pro osádku 1+1 či 1+4 bez úložného prostoru. Místo něj je na vzniklém volném prostoru na šasi namontována požární nástavba, jejíž velikost a konstrukce závisí na použitém rozvoru podvozku a modelu kabiny.

V každé variantě nástavby vozu APS je vysokotlaký agregát s označením UPTV-300, s hadicí o délce 40 až 100 m, dodávající hasební látku v intenzitě 20 – 100 l/min. Nádrže mají objem od 110 do 300 l vody a 5 – 30 l pěnidla. Vysokotlaký agregát umožňuje i přimíšení pěnidla pomocí přiměšovače TRVK-2. Agregát umožňuje použití na hašení požáru tříd A, B, C a za pomoci mlhy s ním lze hasit i požáry třídy E (elektrické zařízení pod napětím). Z některých vozidel lze vést i klasický požární útok pomocí hadic a to v případě, že je v místě dostatečně silný zdroj vody.



Malé zásahové automobily specifikace APS produkuje několik výrobců, každé z nich je vybaveno hasícím zařízením s proudnicí ORT-50, jedná se o již zmíněný vysokotlaký agregát, alternativně můžou být ve vozech dva hasící přístroje – vzduchopěnový OVP-100 a práškový OP-100 či kombinace obojího. Z další výbavy jmenujme ruskou variantu impulsního hašení RUPT-60, které však může dodávat vodu plynulým proudem a ne jen po jednotlivých ranách, dýchací přístroje, základní lékárničku požárních vozidel, drobné ženijní nářadí, obdobu naší variabilní sekery VRVN1, nezřídka vezou APS také hydraulické vyprošťovací zařízení. Na střeše některých modelů je umístění i třídílný výsuvný žebřík.

Barevné provedení těchto vozidel odpovídá standartům ruské požární ochrany. Čili červený základ, doplněný bílou barvou. Světelné výstražné zařízení je modré barvy.

Tyto malé zásahové automobily může v Rusku stavět kde kdo, neboť nepodléhají zkouškám a certifikaci obdoby našeho Technického ústavu požární ochrany, ve vozovém parku tak lze i spatřit stoje, které upravili, resp. postavili hasiči svépomocí. Kromě upravených podvozků Lada NIVA se požární nástavby montují i na šasi IŽ s pohonem 4×4.

Použití vozidel APS je poměrně rozmanité, v Rusku je využívají hasiči díky jejich malým rozměrům a vysoké mobilitě jako obdobu našich automobilů RZA, dále pak v petrochemickém průmyslu a na dálnicích. Mimo podvozky Lada využívají ruské záchranné složky i další osobní vozy, ty mají podobu nejrůznějších velitelských, technických, či sanitních vozidel.

U nás jsou automobily Lada NIVA v užívání profesionálních a dnes zejména dobrovolných hasičských jednotek řadu let v nejrůznějších úpravách.


Základní technicko – taktická data APS Lada NIVA

Podvozek: Lada NIVA 21214
Konfigurace pohonu náprav: 4×4
Motor: 1690 ccm
Výkon: 80 koní
Převodovka: 5 rychlostí, manuál
Osádka: 1+3
Rozvor: 2850 mm
Délka: 4400 mm
Šířka: 2160 mm
Výška: 1660 mm
Hmotnost: max. celková 1950 kg

Rozměry základní nástavby:

1850×1610×1100 mm

Vysokotlaké zařízení: UPVT-300
Výkon: 30 l/min při tlaku 15–20 MPa
Délka hadice: 40 m
Vodní nádrž: 110 l
Nádrž na pěnidlo: 5 l


Foto a info: VAZ/LADA, VazInterServis, Igor Žukov, net


-wap-

Sdílet