Pondělí 25. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 20/4000/250 S2Z Renault Midlum 4×4 /Wawrzaszek

Představujeme vám novou CAS 20 4000/250 S2Z od polského nástavbáře ISS Wawrzaszek/RS Trucks na podvozku Renault, kterou letos dostala jednotka SDH Praha – Kunratice. Jedná se o vozidlo na podvozku Renault Midlum 300.16 v konfi­guraci 4×4.

Představujeme vám novou CAS 20 4000/250 S2Z od polského nástavbáře ISS Wawrzaszek/RS Trucks na podvozku Renault, kterou letos dostala jednotka SDH Praha – Kunratice. Jedná se o vozidlo na podvozku Renault Midlum 300.16 v konfi­guraci 4×4.

Již koncem roku 2009 se k nám dostala zpráva, že máme dostat nový vůz místo naší CAS 25 Liaz, což v nás vzbudilo nadšení a zájem. V listopadu 2009 bylo velení jednotky vysláno do továrny ISS na dohled a umístění výbavy do nástavby, což bylo provdeno s ohledem na úsporu místa a „tématičnost“ jednotlivých rolet. V polovině prosince 2009 se konala další cesta do Polska, kde se již dovychytávaly mouchy, následně těsně před Vánoci byly všecky tři cisterny (SDH Kunratice, Suchdol a Zbraslav) převezeny do Prahy, kde se čekalo na přihlášení a oficiální předání.

K předání došlo dne 1. 4. 2010, u kterého byli přítomni zástupci magistrátu Hl.m. Prahy, MČ Praha – Kunratice a MSH Praha v čele s 1.náměstkem primátora Rudolfem Blažkem a starostkou Kunratic Ivanou Kabelovou. Vúz byl požehnán místním knězem a následně důkladně pokřtěn sektem.

V době, kdy byl psán tento článek, je již Renault nazbrojen a má za sebou jeden ostrý zásah.


Výrobce
ISS Wawrzaszek, Polsko

TECHNICKÉ ÚDAJE

Označení: CAS 20 4000/250 S2Z
Výška v nejvyšším bodě : 3150 mm
Délka: 8200 mm
Šířka: 2550 mm

PODVOZEK

Renault Midlum 300.16 (4×4)

Výrobce: Renault, Francie
Motor : Dxi 7 (EURO V)
Výkon: 206kW/280 koní
Palivová nádrž : 130 l nafty + 30 l AdBlue

KABINA

Kabina je pro osádku 1+5, opěrky zadní lavice jsou vybaveny integrovanými držáky pro dýchací přístroje (4× DT Drager PA90 Basic), pod lavicí je úložný prostor. Mezi předními sedadly je úložný prostor pro další výbavu (v našem případě masky k DT). Nabíječky na radiostanice a svítilny, za sedačkami řidiče a velitele je další úložný prostor. V místě nástupu řidiče je umístěna spojka pro napojení tlakového vzduchu a spojka pro dobíjení el. energie. Kabina je vybavena radiostanicí Motorola CM360.

NÁSTAVBA

Čerpadlo Ruberg R30/2,5
Nádrž na vodu 4000 l, nádrž na pěnidlo 250 l
6 rolet, 4× stupačka pro snadnější přístup k výbavě
Výklopné dveře prostoru čerpadla

ZVLÁŠTNÍ VýSTRAŽNÁ SVĚTLA, OSVĚTLENÍ NÁSTAVBY A VNĚJŠÍHO PROSTORU

Světelná rampa Tesla VNL 024 FL
Zadní oranžová záblesková světla
Osvětlení jednotlivých skříní
4× halogenové světlo na bocích nástavby
Pneumatický osvětlovací stožár 2× 1000W (6m)

VYBAVENÍ DLE JEDNOTLIVýCH SKŘÍNÍ


Přední skřín levá

 – „Americká“ sekera
 – dvouruční sekera
- VRVN
 – pákové kleště
 – páčidlo
 – zdravotnický batoh
 – motorová pila a rozbrus ( s příslušenstvím)
 – lezecká výbava

Prostřední skřín levá

 – 2× DT Drager PA90 Basic + 2× maska
 – 3× náhradní láhev k DT (kompozit)
 – 10× hadice „C“

Zadní skřín levá

 – 7× proudnice ( 3× turbojet)
 – krátke „B“ a „C“
 – rozdělovač
 – hydrantový nástavec s klíčem
 – pěnotvorná proudnice
 – ejektor
 – smáčedlo
 – 8× hadice „B“
 – přechodky

Přední skřín pravá

 – 2× kanystr PHM (20l nafta, 20l benzín)
 – nářadí
 – elektrocentrála Gesan G7 TF V
 – ponorné čerpadlo
 – příslušentsví k druhému osvětlovacímu stožaru
 – zakládací klíny

Proštřední skřín pravá

 – 2× PHP práškový
 – 2× PHB CO2
 – barel se sorbentem
 – výstražné kužely
 – úkapová vana
 – 2× prodlužovák
 – džberovka
 – PET láhve s vodou

Zadní skříň pravá

 – kalové čerpadlo Robin
 – krátké „B“
 – naviják vysokotlaku 60m s proudnicí Protek + nástavec na pěnu
 – plovoucí čerpadlo Maxcimum

Střecha

 – ženijní nářadí
 – nosítka
 – pěnotvorná prudnice
 – přejezdy
 – trhací hák (hliníkový)
 – čtyřdílný hliníkový žebřík

V roletách zůstává ještě místo na postupné dovybavení technickými prostředky. V nejbližší budoucnosti se plánuje nákup přetlakové ventilace.

Pro Požáry.cz Martin Pečenka, JSDH Praha-Kunratice

Jak Renaulta vidí šéfredaktor webu Požáry.cz?

Dle mého subjektivního názoru se jedná o poměrně vydařenou CASku, ovšem pár much jsem na ní našel. Vezmu to od předu. Renault má prostornou kabinu, přední část pro strojníka je co do pohodlnosti dobře řešena, ovládací prvky vozu jsou přehledně umístěny na palubní desce a také u stropu, čemu by se dalo něco málo vytknout, jsou plynový a brzdový pedál, důvod je prostý. Jejich umístění je blízko sebe a při řízení v zásahové obuvi lehce šlápnete na oba naráz. Je třeba si na toto dávat pozor, ale jistě si na to člověk zvykne. Prostor velitele je bez výhrad a ani není potřeba se o něm nějak obšírněji zmiňovat. Zadní část kabiny je určena pro čtveřici hasičů, kteří mají pro přepravu dvě výklopné dvoulavice s úložným prostorem. Dýchací technika je v opěradlech sedaček. Odjištění opěradla jde poněkud ztuha, ale vše se časem jistě ochodí. Hasiči mají před sebou dostatečný prostor pro nohy, což se o kabinách jiných automobilek říct nedá, Renault z mého pohledu naprosto nepochopitelně místo pro nohy zmenšil přepážkou,za kterou je ještě cca 20–30 cm prázdného prostoru. Nebýt toho, byla by kabina co do prostoru pro družstvo dokonalá. Nutno podotknout, že jsem nestačil kontaktovat výrobce vozu, aby mi toto osvětlil, může to být i nějaký bezpečnostní prvek kabiny, tudíž to předem neodsuzuji. Ještě bych zmínil dveře, všechny jsou na hranách opatřeny reflexním polepem, což zvyšuje viditelnost při jejich otevření, tím pádem i bezpečnost pro okolí. Nástup do kabiny je vpředu i vzadu snadný, schody nekloužou a k dispozici jsou opěrná madla, ty jsou mimo jiné i ve stropě, což také kvituji. Na spodní zadní levé části kabiny je velmi zvláštně umístěný výfuk, diplomaticky řečeno. Dát ho hned vedle schůdků není moc rozumné řešení, bude třeba více opatrnosti, aby nedošlo ke kontaktu nohy hasiče a výfukové trubky. 

Tolik tedy kabina a přejděme na samotnou požární nástavbu. Ta je vyrobena dle standartů polského producenta, použitý materiál je hliník a plast. Jedná se o klasickou koncepci vozidel CAS pro první výjezd, po každé straně nalezneme tři úložné skříně na vybavení, zadní ukrývá čerpadlo. Jako jejich kryt slouží hliníkové roletky s podélným madlem a čerpadlo kryjí výklopné dveře. U těch bych se pozastavil. Je to dnes běžné řešení, slouží i jako částečný kryt strojníka před nepřízní počasí, ale ty, které má tento Renault? Setkal jsem se s lecčím u hasičských automobilů, zadních dveří jsem vyklápěl dost, ale u žádného jiného vozu to nešlo tak zhurta/ztuha, jako u dnes představované cisterny Renault. Prostě a jednoduše, divně a echt prudce se otevírají i zavírají, chce to vydat dost sil, aby se úkon podařil a při otevírání je nutno dbát zvýšené opatrnosti, neb v případě toho, že by se je jala vyklopit osoba s postavou cca 70 kg, akutně hrozí její vystřelení do kosmíru pro nemožnost plynulého vyklopení. Při zavírání musí člověk překonat až neskutečně silný odpor pístů, přítomný kunratický strojník nebyl zrovna žádné ořezávátko a měl s tím co dělat, i moje maličkost se s tím krapet pasovala. Fakt peklo. Co je další ne moc dobrou záležitostí, je zadní nárazník, sloužící i jako stupačka. Je sice sklopný, ale má jen dvě polohy. Běžná transportní je strašně nízko, přejetí drobnější nerovnosti na dvoře naší požární stanice a chybělo velmi málo, aby se zadrhl o zem. Nedovedu si představit jízdu k zásahu a nutné okamžité projetí/přejetí něčeho hlubšího či vyššího. Lze jen doufat, že s tím problém nebude. Aby byl výčet drobných negací úplný, je třeba ještě zmínit nesnadnou dostupnost vybavení, uloženého v horních policích prostředních skříní. Přední a zadní mají sice výklopné stupačky, ale i z nich průměrně vysoký člověk nahoru do prostřední skříně dosáhne s obtížemi. Co dodat závěrem? I přes mnou uvedené negace, které jsem objevil při krátké prohlídce tohoto vozu, se jedná o poměrně dobrou CASku, jejíž pořizovací cena je 5 307 400,– Kč. Dle strojníka je s ní jízda velmi pohodlná, podmínky pro řízení jsou dobré a snadno se ovládá. Nástavba také splní svůj účel, takže kunratickým dobrovolným hasičům bude jistě sloužit v případě potřeby dobře.

Foto: předávání vozu Luboš Samec, zbytek WAP


-wap-

Sdílet