Středa 3. července 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Kopidlně na Jičínsku mají hasiči Scanii od Kobitu, nahradí starou Liazku

Velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku pořídilo pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů město Kopidlno. Automobil pro město vyrobili ve Slatiňanech.

Firma Kobit – THZ cisternu dodala za 7 846 850 korun včetně DPH. Slavnostní předání proběhlo ve čtvrtek 4. září 2020 v areálu místní hasičské zbrojnice, která byla slavnostně otevřena přibližně před rokem.

Přečtěte siV Kopidlně na Jičínsku hasiči slavnostně otevřeli novou zbrojnici, rekonstrukce stála 23 milionů korun

Na významnou akci dorazili občané města, jeho představitelé, zástupci dodavatele i hasiči z okolních jednotek. Dorazila také sesterská Scania z Nymburku.

Nová cisterna nahradí stávající starou Liazku.

Podvozek

Vůz je postaven na podvozku Scania P500 řady XT s pohonem všech kol. Řadový přeplňovaný šestiválec o výkonu 368 kW splňuje emisní normu Euro 5, samozřejmostí je dnes automatizovaná převodovka s retardérem.

Všechny nápravy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálů, odpruženy jsou listovými pružinami. Brzdy jsou bubnové, na přední a třetí nápravě je torzní stabilizátor.

V přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení, pod ním je asanační lišta.

Podvozek je na rozvodech vzduchu, paliva a elektroinstalace chráněn proti sálavému teplu do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až 1 000 °C.

Šestimístná kabina CP28 je v zadní řadě sedadel vybavena držáky dýchacích přístrojů integrovaných do opěradel. Mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve, zbývající dva přístroje jsou uchyceny mezi sedadly řidiče a velitele.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola, její druhé obslužné místo je v zadní části vozu u ovládacího panelu čerpadla. Ruční radiostanice jsou umístěny v šesti dobíjecích úchytech, v dalších čtyřech najdeme ruční svítilny.

O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará připojení do zásuvky Rettbox-air na levé straně kabiny automobilu.

V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery, v dosahu pak má velitel i strojník dotykový tablet pro ovládání jednotlivých funkcí nástavby a kontrolu jejího stavu.

Nástavba

Nástavba je modulová a je tvořena třemi částmi. Začněme prostřední z nich – tou je nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Vejde se do ní 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla, aktuální množství je signalizováno LED stavoznaky na obou bocích vozu.

Přední a zadní moduly nástavby jsou konstrukčně téměř shodné – jedná se o skříně vyrobené z profilů ze slitin lehkých kovů a olepené plechem. Schrány pro uložení příslušenství jsou na obou bocích kryty roletkami s podélným madlem. Zadní skříň navíc disponuje nahoru výklopnými dveřmi, za nimiž se skrývá mimo jiné ovládací panel čerpacího zařízení.

To – typ THZ 3000 – umožňuje pracovat v nízkotlakém režimu, tedy 10 barů, při němž dosáhne průtoku 3 000 litrů za minutu, nebo v režimu vysokotlakém při 40 barech a průtoku 250 litrů za minutu. Samozřejmostí je možnost použít kombinovaný provoz. Pěnotvorné zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se dvěma 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Stožár lze vysunout až do výše 5 metrů nad úrovní terénu, do přepravní polohy se sbalí automaticky. Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světla zapuštěna do okapnic na obou bocích a v zadní části nástavby.

Sdílet