Moravskoslezští hasiči slavnostně převzali nová vozidla, Scanie pro město Ostrava jsou vybaveny sirénou rumbler, Tatry Terra automatickou převodovkou a retardérem
Za účasti ministra vnitra České republiky Jana Hamáčka převzali moravskoslezští profesionální hasiči čtveřici zcela nových prvovýjezdových cisternových automobilových stříkaček za bezmála 37 milionů korun – dvě Scanie pro město Ostrava a dvě Tatry Terra do Nošovic a Bruntálu.
Scania P440
Dvojici nových cisternových automobilových stříkaček Scania P440 dodala firma THT Polička za 10 282 580 korun včetně DPH – vozy začnou na území města Ostrava postupně nahrazovat dosluhující Econicy.
První dva dostali hasiči už v roce 2011, vůbec poprvé se v České republice objevila cisternová automobilová stříkačka právě na podvozku Mercedes-Benz Econic.
Mercedesy začaly postupně nahrazovat Dennisy Sabre a Rapier. Teď na jejich místo přichází Scania.
Pro výrobu stříkačky bylo použito šasi Scania P440 B4×2NB CP31N. Jedná se tedy o podvozek s pohonem zadní nápravy, ta je vybavena uzávěrkou diferenciálu a podmetacími řetězy ovládanými z místa řidiče.
Pod zadními sedadly je úložný prostor přístupný jak shora zvednutím sedáků, tak z vnějšku kabiny dvířky na obou bocích.
Fotografie zobrazuje velkokapacitní Scanii hasičů z Brněnské stanice Lidická.
Na kabině je umístěna dvojice tlakových reproduktorů o výkonu 200 W, v Moravskoslezském kraji – a celkově u HZS České republiky – se tak vůbec poprvé objevuje tzv. „rumbler“, známý spíše ze zahraničí. Vyvinut byl v USA v roce 2007 společností Federal Signal.
Rumbler je pulzní nízkofrekvenční siréna pracující v rozsahu 182 až 400 hertzů souběžně s vysokým tónem. V nízkých frekvencích zvuk lépe prostupuje překážkami a způsobuje pocit vibrací. V hustém provozu tak výrazně zvyšuje šanci na to, že si automobilu jedoucího k zásahu všimnou ti, kteří mu mají uvolnit průjezd.
Scania byla dodána ve výraznějším zabarvení – červený odstín RAL 3024 dostaly i hliníkové rolety v celé své ploše, žlutozelená barva se dostala i na nárazníky a blatníky.
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Na obou bocích je trojice schrán pro příslušenství, všechny jsou kryté hliníkovou roletkou, stejně jako prostor pro obsluhu požárního čerpadla.
Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek s nástavbou, vody cisterna uveze 3 200 litrů, pěnidla 200 litrů.
Scania je dlouhá 8 400 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 250 mm. Její maximální celková hmotnost je 18 000 kg. Vnější obrysový průměr zatáčení je 19 metrů.
Tatra Terra
Hasiči získali rovněž nové Tatry – ty v Moravskoslezském kraji jezdí na všech stanicích HZS MSK mimo město Ostrava. Terry za více než osm milionů korun postupně začínají nahrazovat vysloužilá Terrna – aktuálně předávaná vozidla najdou svá působiště v Bruntálu a v Nošovicích.
Moravskoslezští hasiči tato vozidla obnovují průběžně – v roce 2015 jich pořídili hned 17. Modelová řada Terra se k nim však dostává poprvé – největším přínosem nových Tater budou plně automatické převodovky Allison, kotoučové brzdy na všech kolech a rovněž elektromagnetický retardér.
O pohon Tater se stará osvědčený vidlicový, vzduchem chlazený, přeplňovaný osmiválec o výkonu 325 kW. Prodloužená kabina je šestimístná, změna si vyžádala nárůst rozvoru na 4 300 mm.
Na obou nápravách je zkrutný stabilizátor, na zadní jsou uchyceny podmetací řetězy.
Nástavba je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem. Její systémy jsou řízeny přes CAN sběrnici.
V nádrži z nerezavějící oceli Tatra veze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Oba automobily si samozřejmě blíže představíme v naší jedinečné rubrice Technika krátce po zařazení do zásahu.