Středa 3. července 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nejspíš poslední den otevřených dveří

Dne 2. května se konal na požární stanici v Rychnově nad Kněžnou den otevřených dveří. Proč byl nejspíš poslední? Rychnovští hasiči by se měli na podzim letošního roku dočkat nové požární stanice. Takže jsem neodolal a ještě navštívil starou stanici.

Tato stanice zde stojí již mnoho let a postupem času byla renovována, nebo k ní byly postupně přistavovány nové a nové přístavby. Kromě garáží, které jsou nezbytnou součástí každého zázemí hasičů, zde najdeme slušně vybavenou dílnu pro opravu a údržbu potřebné techniky.

Kompresor se zázemím pro údržbu a plnění dýchacích přístrojů. Věž na sušení hadic, nebo posilovnu, na jejíž opravě se podíleli sami hasiči. V patře hasičárny sídlí operační středisko. Dále jsou zde ložnice, šatny, sprchy, toalety, zasedací místnost pro školení a porady a kuchyňka s menší jídelnou. Kuchyňka slouží spíše pro menší večeře a snídaně, obědy si zdejší hasiči dováží již hotové.

Co mi zde chybělo byla klasická požární věž. Z důvodu nedostatku prostoru okolo stanice, byla věž umístěna do prostoru bývalých kasáren. Toto řešení je dočasné, neb na nové stanici se s veží počítá.

V Rychnově na směně slouží 10 příslušníku na výjezdu a 2 na operačním středisku, dále pak denní pracovníci. K výjezdu jsou připraveni čtyři strojníci, ale také tři lezci. Samozřejmě velitel čety a dva velitelé družstev.

Technika kterou zde disponují je v našem republikovém měřítku na dobré úrovni. K výjezdu na dopravní nehodu či technickou pomoc tu čeká TA Transporter. V případě DN na silnici první třídy (která Rychnovem prochází) je pro jeho posilu připravena CAS 15 Mercedes. Na požáry zde vyjíždí CAS 24, případně CAS 32, obojí na podvozku T 815.

Na stejném podvozku ve zdejších garážích sídlí také vyprošťovací jeřáb AV 14. Pro případ kdy hasiči budou potřebovat dosáhnout do značné výšky, mají AZ 30 Magrius na podvozku Iveco. Při požáru v lese, ze zdejší stanice vyrazí lesní speciál na podvozku Renault. Toto vozidlo zde má svoje opodstatnění, protože hasební obvod sahá hluboko do Orlických hor.

Druhý Renault, tentokrát Kangoo slouží pro potřeby zdejšího vyšetřovatele. Najdeme zde i Avii, tvořící nosič chemického kontejneru. Další Avie v provedení DA a různé přívěsy, jsou garážovány v prostoru bývalých kasáren, z nedostatku místa na staré stanici. Toto se však vyřeší již zmiňovanou novou stanicí, kde bude veškerá technika tak říkajíc pod jednou střechou.

Na závěr článku bych rád poděkoval hasičům za vřelé přijetí, prohlídku stanice a hlavně zodpovězení všech mých zvídavých otázek.

Text a foto: Miroslav Cvejn

-miw-

Sdílet