V Libereckém kraji si všechny předurčené jednotky vyzkoušely plnění letecké techniky
Ve čtvrtek 29. dubna 2010 proběhlo v Libereckém kraji poslední ze čtyř taktických cvičení, která si kladla za cíl procvičit jednotky požární ochrany (PO) v plnění letecké techniky sloužící k hašení požárů v nepřístupných místech, kde není možné naplnit závěsný hasební vak vodou z volné vodní hladiny.
Ve čtvrtek 29. dubna 2010 proběhlo v Libereckém kraji poslední ze čtyř taktických cvičení, která si kladla za cíl procvičit jednotky požární ochrany (PO) v plnění letecké techniky sloužící k hašení požárů v nepřístupných místech, kde není možné naplnit závěsný hasební vak vodou z volné vodní hladiny.
První cvičení pro jednotky PO proběhlo již 28. srpna 2009 na letišti v liberecké části Ostašov. Ve dnech 27. – 29. dubna 2010 pokračoval výcvik na letištích v České Lípě, Lomnici nad Popelkou a v Hodkovicích nad Mohelkou.
Výcviku se zúčastnilo celkem 56 jednotek Hasičského záchranného sboru Libereckého kaje (HZS LK) a sborů dobrovolných hasičů obcí (SDHO) Libereckého kraje, což znamenalo 336 hasičů. Cvičení by nemohlo proběhnout bez vrtulníku Letecké služby Policie ČR (LS PČR) z Prahy – Ruzyně, na jehož palubě přiletěli dva piloti, palubní inženýr a dva hasiči, a také Letecké hasičské služby (LHS) z Mnichova Hradiště.
Teoretická část
Po příletu vrtulníku z pražského letiště v Ruzyni seznámil vedoucí cvičení mjr. Ing. Petr Štajnc z HZS LK spolu s posádkou vrtulníku LS PČR cvičící s technickými prostředky určenými k leteckému hašení, s postupem plnění závěsného vaku (tzv. BAMBI BUCKET), speciálními plnoprůtokovými proudnicemi a ukázkou optického navádění vrtulníku k přistání a vzletu, a to kvůli značnému hluku pouze domluvenými signály bez použití verbální komunikace. Zároveň byli hasiči proškoleni v zásadách bezpečnosti práce při vykonávání činností v blízkosti vrtulníku, jejichž nedodržení by mohlo mít za následek úraz zasahujících i přihlížejících.
Průběh praktické části výcviku
Každá jednotka PO postavila jedno družstvo o počtu 1+5. Vždy dvě družstva sestavila plnící četu a provedla dvakrát naplnění závěsného vaku pro letecké hašení pomocí hadicového vedení „B" od vlastní cisternové automobilové stříkačky (CAS) s použitím speciálních plnoprůtokových proudnic, které dodala posádka vrtulníku.
Navádění vrtulníku pomocí signálů pro navigaci ze země provedl vždy velitel družstva z jednotky PO, která prováděla plnění závěsného vaku.
Navádění vrtulníku na místo shozu prováděli příslušníci HZS LK. Veškerý nácvik komunikace s posádkou vrtulníku Letecké služby Policie ČR (LS PČR) při navádění k hašení pomocí závěsného vaku, po dobu všech ukázek a nácviků, probíhal pomocí radiostanic a signálů.
Po odletu vrtulníku LS PČR byli hasiči seznámeni s plněním letadla Letecké hasičské služby Dromader včetně jednoho ukázkového shozu.
Cvičící
LS PČR: Letiště Praha Ruzyně
LHS: Letiště Mnichovo Hradiště
Krajské ředitelství HZS LK – Liberec: PS Liberec směny „A", „B" ,„C", PS Raspenava – zástupci všech směn, JSDHO Liberec – Růžodol, Karlinky, Krásná Studánka, Machnín, Horní Hanychov, Vesec, Pilínkov, Vratislavice nad Nisou, JSDHO Hodkovice nad Mohelkou, Hrádek nad Nisou, Chrastava, Frýdlant, Raspenava, Nové Město pod Smrkem, Pertoltice, Stráž nad Nisou
Územní odbor Česká Lípa: PS Česká Lípa směny „A", „B", „C", PS Jablonné v Podještědí – zástupci všech směn, JSDHO Česká Lípa, Nový Bor, Mimoň, Dubá, Zákupy, Skalice, Brniště, Doksy
Územní odbor Jablonec nad Nisou: PS Jablonec nad Nisou směny „A", „B", „C", PS Velké Hamry – zástupci všech směn, JSDHO Rychnov u Jablonce nad Nisou
Územní odbor Semily: PS Semily směny „A"+„C“, „B"+„C“, PS Turnov – zástupci všech směn, PS Jilemnice – zástupci všech směn, JSDHO Harrachov, Hrubá Skála, Košťálov, Lomnice nad Popelkou, Nová Ves nad Popelkou, Poniklá, Příšovice, Studenec, Turnov, Vítkovice, Všeň, Vysoké nad Jizerou
Tři jednotky PO, ale v jiném složení, se zúčastnily cvičení v Liberci i v Hodkovicích nad Mohelkou.
Technika
48 CAS
1 vrtulník BELL 412
1 letadlo Dromader
Závěry
Ze všech čtyř cvičení vzešlo množství poznatků, které hasiči využijí nejen při dalším nácviku, ale především při zásazích u skutečných požárů v nepřístupném terénu. Hasiči například zjistili, jak co nejlépe postupovat při navádění vrtulníku na místo plnění, aby nedošlo k ohrožení navádějícího velitele čety i družstev připravených k plnění.
Dalším důležitým faktem pro bezpečnost hasičů je síla vzduchu tlačeného pod vrtulník ve chvíli, kdy vrtulník zůstane stát na místě kvůli naplnění závěsného vaku vodou. Hasiči si mohli na vlastní kůži vyzkoušet boj vlastního těla s tlakem vzduchu i jak je důležité mít na sobě dobře zapnutý zásahový oděv, přilbu a kryt zraku, aby nedošlo k poranění odlétávajícími kameny, které zvedá vír vzduchu pod vrtulníkem.
Ze cvičení také vyplynulo, že velitel družstva, který přidržuje závěsný vak při plnění a zároveň komunikuje s velitelem čety, družstvy i strojníky musí být mohutnějšího vzrůstu, aby ustál tlak vzduchu pod vrtulníkem. První hasič v zásahovém družstvu musí být vyšší postavy, aby pohodlně dosáhl proudnicí do vaku a ustál tlak vzduchu. Číslo 2 u plnící proudnice musí při otevření proudnice řádně podepřít hasiče číslo 1, aby vlivem reakční síly vody nedošlo k jeho pádu.
por. Mgr. Iva Michalíčková
tisková mluvčí
HZS Libereckého kraje
-swo-