Unikátní cisternu pro podnikové hasiče Škoda Auto dodala firma Kobit, vůz je vybaven řezacím zařízením Cobra, nástavbu lze ovládat z tabletu
Hasičský záchranný sbor Škoda Auto pořídil novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania od firmy KOBIT-THZ. Osmikolový speciál CAS 40/13000/1000 S1VH pro velkoobjemové hašení je jako široká škála další techniky této podnikové jednotky vybaven i řezacím zařízením Cobra a systémem pro výrobu pěny stlačeným vzduchem.
Podvozek
Pro stavbu unikátního automobilu byl použit silniční čtyřnápravový podvozek Scania P 500 B8×4NB o rozvoru 4 150 mm. Rozvor mezi zadními poháněnými nápravami s redukcemi v nábojích kol je 1 350 mm.
Přední nápravy jsou odpruženy vzduchem a mají sníženou světlou výšku, na obou je extra tuhý torzní stabilizátor. Vzduch zajišťuje i odpružení obou zadních náprav, brzdy jsou na všech kolech kotoučové.
O pohon Scanie se stará řadový přeplňovaný šestiválec DC13 165 o objemu 13 litrů a výkonu 368 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 6, jeho maximální točivý moment je 2 550 Nm v rozsahu 925 až 1 340 otáček za minutu.
Naprostou samozřejmostí je pro tento moderní vůz samočinná převodovka GRSO905R. Ta je dvanáctistupňová se systémem Opticruise se dvěma výkonovými režimy, vybavena je i vícestupňovým hydrodynamickým retardérem R3500.
Vůz nabízí dva pomocné pohony, jeden z nich je nezávislý na spojce. Převodovka je vybavena přídavným chladičem oleje.
Vzduchem odpružená dvoumístná střední kabina CP17L je vybavena 3kW nezávislým vytápěním a klimatizací, běžnou výbavou je centrální zamykání či dešťový senzor.
V zorném poli řidiče je na 7" displeji integrovaném v palubní desce zobrazován mimo jiné obraz ze zadní couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu a vodě.
CAS je vybavená zásuvkou Rettbox-air 230 V pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů.
Systém inteligentního dobíjení je vybaven zařízením, které při připojení sdružené zásuvky zajistí oddělení dobíjených akumulátorových baterií od elektrické soustavy, současně ale zajistí dodávku elektrického proudu pro funkčnost radiostanic a jiných přístrojů. Zásuvka se po nastartování automobilu samočinně odpojí.
Kabina je vybavena vozidlovou analogovou radiostanicí Mototrbo DM 4600E a dvěma dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice Motorola DP 2600. Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno komunikační jednotkou s mikrofonem a reproduktorem s regulací hlasitosti pro druhé ovládání vozidlové radiostanice.
Ve dvou dobíjecích úchytech najdeme svítilny Survivor LED v provedení do výbušného prostředí.
Světelné a zvukové výstražné zařízení Whelen má světelnou část modré barvy opatřenou čtyřmi rohovými moduly a osmi přímými moduly. Kryty rohových modulů jsou v modré barvě, kryty přímých jsou čiré.
Reproduktor je umístěn skrytě v prostoru pod předním oknem kabiny tak, aby vyzařování zvuku směrem před vozidlo bylo omezeno co nejméně.
Součástí zvláštního výstražného zařízení jsou dvě modré synchronizované LED svítilny s dvanácti světelnými zdroji, které jsou umístěné na přední straně kabiny osádky a lze je v případě potřeby vypnout samostatným vypínačem.
Ovládání zvláštního výstražného zařízení s tóny „WAIL“, „YELP“, „HI-LO“ je dosažitelné z místa strojníka. Přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno na volantu a je umožněno i z místa velitele.
Světelná část zvláštního výstražného zařízení v zadní části Scanie je v provedení LED a je zabudována v rozích karosérie nástavby. Oranžová blikající LED světla na zadní části účelové nástavby jsou soustředěna do jednoho celku vybaveného osmi světelnými zdroji.
Cisterna je na každém držáku bočního zpětného zrcátka vybavena jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 lm, které osvětluje prostor podél boku vozu. Další pracovní LED světlomet na příčce rámu podvozku osvětluje prostor za Scanií.
Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče a je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni.
V přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják Ramsey Winch s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50,7 kN. Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku při práci s lanovou kladkou.
Kotvící oko je dimenzováno na sílu shodnou s tažnou silou lanového navijáku. Naviják má dálkové ovládání s 5metrovým kabelem, buben je osvětlen samostatným LED osvětlením ovládaným z prostoru řidiče.
Na nárazníku je namontována lafetová proudnice Protek Style s dostřikem 30 metrů, ovládána je joystickem z kabiny řidiče.
V dosahu velitele je prostor pro uložení dokumentace ve formátu A4, dalekohledu, termokamery a detekčního přístroje plynů a par. Samozřejmostí je dotykový tablet se softwarem pro podporu výjezdu a navigací.
Nástavba
Nástavba je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů, vnitřní části úložných prostor mají hladký povrch. Úložné prostory pro požární příslušenství jsou upraveny pro samovolný odtok vody, úprava však omezuje vnikání vody z vnějšího okolí.
Ovládací panel čerpadla je přístupný nahoru výklopnými dveřmi s vestavěnou hliníkovou roletkou. Pod nimi je výklopná stupačka – její sklopení je signalizováno v kabině řidiče.
Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS, jsou opatřeny zepředu, zezadu a ze strany retro-reflexními prvky.
Ve vozidle je na vertikálním výsuvném platu umístěno vybavení pro provedení hygieny rukou po zásahu. Tvoří ho dávkovač tekutého mýdla, voděodolný držák na papírové ubrousky zajišťující jejich snadné odebírání a zdroj vody s kohoutem. Součástí tohoto prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu Scanie.
Žebřík pro výstup na horní pochůznou plochu účelové nástavby je umístěn na zadní straně účelové nástavby vpravo. Jednotlivé příčle jsou osvětleny LED lištami ve spodní části.
Rozměrné požární příslušenství je umístěno dvou schránách s víkem na střeše nástavby. Schrány jsou vyrobeny ze slitiny lehkých kovů a jsou uzamykatelné klíčem shodným se zámky na bočních roletách.
Po stranách jsou schrány odvětrány tak, aby dovnitř nevnikala voda při jízdě nebo při mytí vozu. Schrány mají pevné dno, vnitřní prostory jsou vybaveny LED osvětlením.
Na střeše je uchycena lafetová proudnice Protek Style 835. Ta je ovládána z kabiny Scanie – na lafetě je umístěna kamera s možností přenosu obrazu na tablet ve vozidle v reálném čase.
Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo jako jeden celek vyrobený z nerezavějící oceli. Nádrž na vodu s příčnými a podélnými vlnolamy má objem 13 000 litrů, nádrž na pěnidlo 1 000 litrů. Zbývající množství hasiva v nádrži signalizují LED stavoznaky na obou bocích nástavby.
Čerpací zařízení Rosenbauer NH45 dosahuje jmenovitého výkonu 4 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Součástí je zařízení pro výrobu tzv. suché pěny stlačeným vzduchem CAFS – Compressed Air Foam System – a přiměšovacím zařízením Digimatic.
Pěnový hasicí systém CAFS (Compressed Air Foam System)
Pěnový hasicí systém CAFS jako kompletní funkční celek kombinuje všechny jednotlivé komponenty systému v jednom modulu.
Na základním rámu je vozidlo vybaveno vestavěným čerpadlem, kompresorem, tlakovým směšovacím systémem, dávkováním pěny, patentovanou směšovací komorou a všemi měřicími a ovládacími prvky.
Pěna se vyrábí nezávisle na základním čerpadle vozidla, bez tlakových ztrát a bez omezení průtoku vody.
Stlačený vzduch je do proudu „voda/pěna“ vyfukován proporcionálním ventilem. Systém je regulován moderními měřicími a řídicími technologiemi zaručujícími možnost činnosti jednotky i ve výrazně kolísavých provozních podmínkách (např. v případě pulzního provozu).
Systém řízení nástavby FTCS od firmy RCE SYSTEMS
CAS je vybavena datovou sběrnicí CAN-BUS pro sledování a řízení jednotlivých funkčních prvků – pracovních funkcionalit. Veškeré informace jsou zobrazeny na displeji jak v prostoru obslužného místa, tak v kabině řidiče. CAN-BUS je možné ovládat tabletem.
Systém umožňuje tyto funkce:
- záznam dat, chybový deník, max. dosažené otáčky čerpadla
- diagnostika, kontrola uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru, zajištění žebříku (vstup na střechu vozu)
- automatizovaný provoz, zavodnění čerpadla, tlaková regulace
- upozornění na chybnou obsluhu
- systém plánované údržby v nástavbě požárního automobilu
- odvodnění čerpadla
- uzavření plněni nádrže při dosažení plného stavu hasiva
Řízení požární nástavby s využitím CAN sběrnice umožňuje:
- automatickou aktivaci osvětlení úložných prostorů nástavby při otevření úložného prostoru,
- ovládání čerpacího zařízení (zapínání/vypínání pomocného pohonu, ovládání otáček čerpadla, zapínání/vypínání vývěvy, otvírání/zavírání potrubí sání vody z nádrže, otvírání/zavírání potrubí plnění nádrže čerpadlem a hydrantem, zapínání/vypínání vysokotlakého režimu čerpadla)
- ovládání osvětlení okolí automobilu
- ovládání výstražných světel oranžové barvy
- optickou a akustickou signalizaci v obslužném místě čerpacího zařízení a v kabině řidiče a osádky
- sledování a zobrazování plánovaných údržbových úkonů na požární nástavbě
- zobrazování zpráv a varovných hlášení pro obsluhu požárního automobilu
- hlídání mezních stavů (maximální otáčky čerpadla, maximální otáčky pro sání, mezní tlak v čerpadle, nízký stav hasiv, maximální rychlost vozidla při zapnutém pomocném pohonu apod.)
Osvětlení okolí a stožár s termokamerou
Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích v okapnicích umístěny zdroje bílého neoslňujícího světla, další najdeme na zádi vozu.
Scania je mezi kabinou a nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem TEKLITE, při plném vysunutí dosáhne do výše pěti metrů nad úroveň terénu.
Stožár je osazen šesticí 55W SMD-LED světlometů napájených z 24voltové podvozkové elektrické soustavy. Světlomety jsou orientovány do jednoho směru, naklápění podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů. Dálkové ovládání je umístěno v prostoru požárního čerpadla.
Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Vysunutí stožáru je po deaktivaci ruční brzdy akusticky signalizováno až do úplného zasunutí do přepravní polohy.
Na reflektorové hlavici osvětlovacího stožáru je umístěna termokamera. Termální zobrazení v infračerveném spektru z termokamery se přenáší do tabletu.
Hasicí a řezací zařízení Cobra
CAS je v prostoru účelové nástavby vybavena pevně zabudovaným zařízením pro řezání vodním paprskem Cobra 360HLS kit s multifunkční tryskou, včetně nádrže na abrazivo s možností přimísení abraziva a pěnidla.
Řezací zařízení je určené pro řezání stavebních konstrukcí (zejména materiálů: zdivo, beton, ocel, sklo, pryž, dřevo) a následné hašení. Změnou proudnice lze zařízení použít pro vysokotlaké hašení vodou a pěnou.
Zařízení prořízne následující materiály o síle:
- beton 150 mm do 90 sekund,
- stavební ocel 10 mm do 40 sekund, při řezné rychlosti nejméně 40 mm za minutu,
- vrstvené skla 10 mm do 30 sekund.
Řezací a hasicí zařízení je napájeno vodou z nádrže na vodu CAS, pěnidlem z nádrže na pěnidlo CAS a je mechanicky poháněno od pohonné soustavy podvozkové části. Tlakový zdroj vody zaručuje plynulou dodávku média bez vodních rázů při pracovním tlaku 270 barů.
Průtokový naviják s hadicí o délce 100 metrů a s proudnicemi je uložen v pravé zadní schráně. Proudnice je s hadicí spojena přes nezáměnnou rychlospojku s pojistkou proti rozpojení, vybavena je bezpečnostním prvkem proti nechtěnému spuštění.
Řezací a hasící proudnice je v držáku, který zachycuje případné úkapy. Držák je konstruován pro samovolný odtok vody pod účelovou nástavbu.
Řezací a hasicí zařízení dále umožňuje:
- současné řezání a hašení, dále hašení roztříštěným proudem vody,
- variabilní možnost rozstřiku vody,
- prodloužení útočného vedení až na 200 metrů při zachování minimálních parametrů pro řezání i hašení,
- hašení pěnou,
- řezání paprskem o minimální šíři, nejvíce však 2,5 mm,
- s ohledem na použití zařízení jako náhrady za vysokotlaké hasicí zařízení a s ohledem na požadovanou efektivitu zásahu pracuje zařízení se spotřebou vody nejméně 50 l/min-1,
- bezpečnou manipulaci s proudnicí, minimalizující účinky zpětného rázu,
- zprovoznění zařízení do 90 vteřin,
- kontinuální řezání vodou s příměsí abraziva po dobu nejméně 4 minut bez nutnosti doplňování abraziva,
- napojení víceúčelové proudnice s možností plynulé změny tvaru proudu (mlha, kompaktní proud) bez nutnosti přerušení dodávky vody při hasebních pracích,
- ochranu před poškozením mrazem,
- ovládání průtoku vody, ovládání přimísení pěnidla a přimísení abraziva z obslužného místa strojníka CAS a z proudnice, prostřednictvím bezdrátového ovladače, který je s ohledem na případnou potřebu použití dalšího příslušenství od proudnice odnímatelný. Případné dobíjení zdroje ovladače na proudnici je možné v jedné ze dvou zásuvek 12 V, umístněných v kabině osádky,
- navíjení hadice na naviják elektrickým pohonem při obsluze jednou osobou,
- v případě poruchy navíjení ručním pohonem,
- současnou činnost řezacího zařízení a požárního čerpadla CAS,
- provoz při teplotách v rozmezí –20 °C až +40°C.
Kamerový systém
Scania je vybavena kamerovým systémem, který umožňuje sledování a archivaci reálné situace během jízdy k zásahu i záznam průběhu samotného zásahu.
Kamerový systém se skládá z přední kamery s pozorovacím úhlem 140 stupňů, která je umístěná za předním sklem a ze zadní kamery (sledování prostoru za vozidlem) v provedení antivandal s IR přísvitem.
Systém umožňuje trvalý záznam na dvě vyjímatelné SD karty i možnost doplnění současného přenosu snímané situace na videoserver pomocí sítě mobilního operátora 2G/3G/4G LTE. Vyjmutí SD karet je umožněno jen pověřené osobě pomocí vhodného klíče.
Záznamové zařízení je vybaveno GPS modulem pro získávání informací o poloze vozu a dále modulem s přenosem na nadřízený videoserver.
Součástí dodávky je i příslušný software (server, klient) umožňující správu přenesených dat, konfiguraci systému a monitoring CAS, jako je online sledování kamer, pozice vozu, aktuální rychlost a zobrazení v mapovém podkladu, itinerář jízd a celkového pohybu automobilu.
Barevná úprava a rozměry
Pro barevnou úpravu karoserie CAS je použita červená barva RAL 3020. Na zadní straně karosérie účelové nástavby je v souladu s předpisem EHK 48/2008 umístěno úplné obrysové značení v barvě červené.
Na obou bočních stranách karosérie účelové nástavby a kabiny osádky je v souladu s předpisem EHK 48/2008 umístěno liniové značení v barvě bílé a to při horním okraji a v celé délce bílého zvýrazňujícího pruhu. Výška bílého zvýrazňujícího pruhu včetně výšky liniového značení podle EHK 48 je 350 mm.
Bílý vodorovný zvýrazňující pruh je veden i přes postranní roletky.
Zvýrazňující prvek na zadní části vozidla tvoří šrafování ve tvaru převráceného písmene V „Chevron“. Zadní šrafování je vytvořeno barevnými pruhy – reflexní žlutozelený fluorescentní – RAL 1026. Reflexní žlutozelený fluorescentní – RAL 1026 je po celé délce nástavby.
Cisternová automobilová stříkačka Scania je dlouho 11 000 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 250 mm.
Seriál: Hasicí zařízení COBRA
Šest hasičských jednotek likvidovalo v Tanvaldu požár střechy rodinného domu, vznikla škoda za více než půl milionu korun
V neděli 20. září krátce před jednou hodinou ranní vyjelo šest jednotek požární ochrany k požáru střechy rodinného domu v obci Tanvald (Šumburk nad Desnou). Na jeho…
V Ostrově hořela střecha rodinného domu, při požáru se zranily dvě osoby
Krátce před půlnocí z pátku na sobotu nahlásili svědci požár balkonu rodinného domu v Ostrově na Karlovarsku. Další oznamovatelé upřesnili, že se požár šíří do střechy…
- Exkluzivně
Podnikoví hasiči mladoboleslavské škodovky disponují velkoobjemovým hasicím kontejnerem Rosenbauer, dodala ho Požární bezpečnost
Speciální hasicí kontejner od rakouského nástavbáře Rosenbauer dodala Požární bezpečnost podnikovým hasičům Škoda Auto.
- ▶ Video
- Exkluzivně
Hasičský záchranný sbor podniku Škoda Auto disponuje unikátní šedesátimetrovou automobilovou plošinou Rosenbauer B60 s CCS Cobra, dodala ji Požární bezpečnost
Výhradní zástupce firmy Rosenbauer v Česku – společnost Požární bezpečnost, s. r. o. – dodal Hasičskému záchrannému sboru podniku Škoda Auto automobilovou plošinu AP 58…
- ▶ Video
Požár návěsu se dřevem na Pražském okruhu zaměstnal profesionální i dobrovolné hasiče
V sobotu 4. března 2020 od 10:06 hodin zasahovali profesionální a dobrovolní hasiči na Pražském okruhu, v oblasti městské části Řeporyje, u požáru návěsu kamionu, který…
Hasiči vyjeli k požáru chaty v Rovensku pod Troskami, k likvidaci využili Cobru
Čtyři jednotky hasičů vyjely před 13. hodinou k požáru jednopatrové chaty v Rovensku pod Troskami.
Dvě jednotky pražských profesionálních hasičů a dobrovolní hasiči z Dolních Měcholup zasahují v areálu OC Europark u ohlášeného kouře pod fasádou budovy. Zjištěno bylo žhnutí pod pláštěm fasády, hasiči používají vysokotlakou vodu na lokalizaci požáru.
Menší požár probíhal pod obklady pláště budovy, nasazeno bylo i speciální zařízení Cobra. Požár je lokalizován, hasiči spolu s hasičským vyšetřovatelem zjišťují zdroj požáru a jeho příčinu.
Požár technologie v Českých Budějovicích způsobil škodu téměř za dva milióny
Požár byl na tísňovou linku nahlášen v 20:19 hodin. Na místo vyjely osádky dvou cisteren. Hasiči na místě průzkumem zjistili, že se jedná o požár v jedné z hal, kde se v…
Škodu za milion korun způsobil požár střechy obytného domu v Praze
Dne 25. prosince 2018 zasahovaly tři jednotky pražských hasičů v ulici Přípotoční v Praze 10 u požáru střechy nad bytem obytného domu. Hořelo na ploše asi 5 × 3 metry,…
- ▶ Video
V pražských Horních Počernicích byl vyhlášen druhý stupeň poplachu u požáru haly s čisticími prostředky
Ve čtvrtek 13. prosince 2018 od 14:40 hodin zasahovaly profesionální a dobrovolné jednotky v pražských Počernicích, v ulici Jiřího ze Vtelna, u požáru haly v průmyslovém…