Nové Tatry Terra pro HZS Moravskoslezského kraje jsou osazeny nízkofrekvenční sirénou rumbler, nahrazují dosluhující Terrna
Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje začal s obnovou svých „venkovských“ prvosledových cisternových automobilových stříkaček Tatra Terrno v technickém provedení. První dvě dorazily do Bruntálu a Nošovic – hasiči pořizují aktuální modelovou řadu Terra za více než 8 milionů korun včetně DPH.
Podvozek
Dvounápravové šasi Tatra T 815–2T5RA3.431.4×4.1 o rozvoru 4 300 mm je osazeno tradičně využívaným třináctilitrovým tatrováckým vidlicovým osmiválcem T3D-928–31 o výkonu 325 kW, který splňuje emisní normu Euro 5.
Agregát samozřejmě umožňuje provoz na jednotné palivo pro vznětové motory techniky AČR – tedy letecký petrolej F-34. Maximální rychlost automobilu je 120 km/h.
Převodovka Allison 4500 je automatická s možností manuální volby převodového stupně. Umožňuje řazení pod zatížením bez přerušení přenosu točivého momentu a provoz se zapnutým čerpacím zařízením do rychlosti 10 km/h.
Diferenciály obou náprav jsou vybaveny uzávěrkou, na obou najdeme stabilizátor a odpružení vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové, na zadní nápravě jsou namontovány podmetací řetězy.
Šestimístná čtyřdveřová kabina je nezávisle vytápěná, v opěradlech sedadla velitele a zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů.
U dveří řidiče je sdružená zásuvka Rettbox-air pro dobíjení a konzervaci akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování Tatry se samočinně odpojí.
V dosahu řidiče je dotykový tablet pro obsluhu řídícího systému nástavby THTronic shodný s displejem u obslužného panelu čerpadla. Velitel má k dispozici výjezdový tablet, nechybí přenosný pracovní světlomet.
Ve čtyřech držácích jsou zásahové dozimetry URAD 115, v dobíjecích úchytech najdeme ruční svítilny.
Pro spojení slouží dvojice vozidlových radiostanic – záložní analogovou Motorolu doplňuje primárně využívaný digitální terminál TPM 700.
Na předním nárazníku je v podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják Ramsey RE s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení.
Světla automobilu jsou v LED provedení, pod předním oknem jsou přídavné světlomety pro případnou jízdu na hranici brodivosti, která je 1 200 mm.
Vnější stopový průměr zatáčení je 18,8 metru.
Světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace – a to v režimu, ve kterém bliká červená i modrá barva postupně na obou polovinách automobilu. Stejně – dvoubarevně – blikají i přídavná světla v přední masce automobilu a v zadní části nástavby.
Pod nárazníkem je umístěna dvojice tlakových reproduktorů celkovém o výkonu 200 W a rovněž „rumbler“, známý doposud spíše ze zahraničí. Vyvinut byl v USA v roce 2007 společností Federal Signal.
Rumbler je pulzní nízkofrekvenční siréna pracující v rozsahu 182 až 400 hertzů souběžně s vysokým tónem. V nízkých frekvencích zvuk lépe prostupuje překážkami a způsobuje pocit vibrací. V hustém provozu tak výrazně zvyšuje šanci na to, že si automobilu jedoucího k zásahu všimnou ti, kteří mu mají uvolnit průjezd.
Sirénu lze zapnout či vypnout dvojím zatroubením klaksonu, jedním zatroubením se přepínají tóny. Tlačítko pro změnu tónu či troubení je i v dosahu velitele.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem. Na každém boku je trojice schrán pro příslušenství krytá hliníkovými roletkami s podélným madlem. Vzadu jsou nahoru výklopné dveře.
Nádrže na hasivo jsou vyrobeny z nerezavějící oceli jako jeden celek. Tatra uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Čerpací zařízení THT PKA 2000 umožňuje zásah v nízkotlakém nebo vysokotlakém režimu, popřípadě i kombinovaný provoz. Vybaveno je automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí, jeho jmenovitý výkon je 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů.
Obsluha čerpacího zařízení i nástavby je řízena elektronickým systémem THTronic. Systém umožňuje pomocí dotykových tabletů v kabině posádky a na panelu ovládání čerpadla zjistit informace o vozidle (signalizace otevřených rolet, dveří, sklopených stupaček, vysunutí osvětlovacího stožáru, zapnutých výstražných světel, informace o otáčkách motoru, …) a ovládání jeho systémů.
Přiměšovací zařízení je vybaveno elektronicky nastavitelnou regulací s plynule volitelným rozsahem po 0,1 %. Nastavené procento přimísení pěnidla je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku.
Osvětlovací stožár Telkite TF 440 SET4 je osazen čtyřmi 24V LED světlomety a lze ho pneumaticky vysunout až do výšky 5 metrů nad úroveň terénu.
Kamerový systém
Všechna prvosledová vozidla HZS Moravskoslezského kraje jsou už od roku 2013 vybavena kamerovým systémem.
Mobilní záznamové zařízení instalované ve vozidlech nabízí připojení čtyř až osmi kamer, dle požadované konfigurace, sleduje a zapisuje polohu dle GPS souřadnic a obsahuje i GSM modul pro mobilní přenos dat.
Kamerový a monitorovací systém umožňuje audiovizuální záznam pohybu vozidla a snímání prostoru okolo něj pomocí kamer vpředu, vzadu a na obou bocích.
Záznamy se přenášejí online na krajské operační středisko HZS MSK a zároveň se ukládají na paměťové karty přímo v automobilu. Kamery jsou vybaveny infračerveným přisvícením pro záznam ve zhoršených světelných podmínkách.
Barevné provedení, rozměry a hmotnosti
Tatra je polepena speciální fólií do červeného odstínu RAL 3024 a doplněna zvýrazňujícími prvky ve žlutozelené fluorescentní barvě RAL 1026.
Na zádi najdeme šrafování chevron.
I s navijákem je Tatra dlouhá 8 400 mm (bez něj 7 950 mm), široká je 2 550 mm a vysoká 3 150 mm.
Světlá výška pod nápravami při celkové hmotnosti je 320 mm. Provozní hmotnost je 12 500 kg.