Obojživelný transportér PTS-10 uveze po vodě deset tun, ve výbavě nechybí silný naviják
Dnes si představíme méně obvyklou techniku. Vozidlo, které se k HZS dostalo cestou Záchranného útvaru v Hlučíně, pravděpodobně u běžného zásahu nepotkáte. Jeho potřebnost ho ale udržela v činné službě. Je jím obojživelný pásový transportér PTS-10 (plovoucí transportér střední).
Historie
Tento pásový obojživelník ruské provenience byl do výzbroje Československé lidové armády zaváděn od roku 1968 a byl dislokován k ženijním útvarům. Postupnou změnou organizace ČSLA se dostal až k jednotkám civilní ochrany. Jelikož jednotky CO byly zpočátku „civilní“, můžete se tedy s tímto vozidlem setkat i v oranžové barvě, což byla barva právě jednotek CO. Postupem času se jednotky CO dostaly do podřízenosti Armády ČR, přebarvování tedy ustalo, většina vozidel tedy zůstala v barvě khaki.
Koncem devadesátých let bylo rozhodnuto o ukončení aktivní činnosti PTS-10 a obojživelníky byly postupně vyřazovány a ukládány mezi nepotřebný materiál. O změně však rozhodly povodně. V roce 1997 při povodních na Moravě se totiž přišlo na to, že za tuto techniku v podstatě neexistuje náhrada. Plechové necky na pásech byly zachráněny a svoji práci odvedly i v následujících letech, např. při povodních v roce 2002. Vozidla při povodních výrazně pomáhala při evakuacích jak osob, tak i majetku. Přece jen – přepravní kapacita 72 stojících osob není nikdy k zahození.
PTS u HZS
Svou novou historii začaly obojživelníky psát k 1. lednu 2009. Den předtím byla ukončena činnost Záchranných útvarů AČR. Ze šesti záchranných útvarů byl jeden zcela zrušen, čtyři byly přeorganizovány na útvary jiného vojska. Z Hlučínského se stal Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru české republiky a PTS-10 se tedy dostaly i k nám, hasičům. Nutno podotknout, že i tato změna přinesla změnu v barvě – postupné přebarvování Hlučína do hasičského potkalo i PTSky, ve fotogalerii tedy můžete vidět a posoudit, zda jim to sluší.
Popis vozidla
PTS-10 je tedy pásový obojživelný transportér, u armády určený pro přepravu osob, dělostřelectva, tahačů a jiné techniky jak po souši, tak při překonávání vodních překážek. Pohyb vozidla na souši je zajišťován pásy, pro pohyb ve vodě jsou ve spodní části zádi vozu umístěny dva lodní šrouby. Vozidlo je použitelné do rychlosti proudu 2,5 m/s.
Podvozek
Transportér je postaven na pásovém podvozku s hnacími koly vepředu a šesti zdvojenými pojezdovými koly. Odpružen je torzními tyčemi. Pásy jsou tvořeny 115 články a každý váží něco přes 1300 kg. Pohyb na vodě zajišťují propulsní vodní kanály v zadní části dna trupu a dvojice lodních šroubů o průměru 650 mm s kormidly. Pro odčerpání vody je k dispozici lopatkové čerpadlo o průtoku 400 litrů za minutu a velké odstředivé čerpadlo s průtokem 4000 l/min. K dispozici je i jednobubnový naviják se šnekovým reduktorem a brzdou o celkové tažné síle 50 kN (5000 kg).
Prostor pro řidiče
Prostor pro dvoučlennou posádku je v přední části trupu, řidič-mechanik má místo vlevo, velitel vpravo. Každý má pak k dispozici stropní poklop. Vozidlo se ovládá směrovými brzdami a pedály, pro řízení plavby je k dispozici kormidlo. Při plavbě je samotný pohon pásového podvozku vypnut. Mezi sedadly je umístěn naviják, který má výstup jak do předního čela, tak na ložnou plochu. Na přídi je umístěn sklopný vlnolam a polohovací světlomety.
Motorový prostor
Motorový prostor se nachází v dolní části trupu pod ložným prostorem. Zde je umístěno kompletní hnací ústrojí – motor, převodovka, náhon lodních vrtulí i nádrže na naftu a olej. Transportér je poháněn kapalinou chlazeným vidlicovým dvanáctiválcem V-2/52 o výkonu 258 kW. Do nádrží na naftu (3 malé a jedna velká) se vejde 705 litrů, do nádrží na olej 80 litrů oleje MT-8P. Motor lze spouštět jak elektronicky, tak (vzhledem k tomu, že jde o vývoj z tankového motoru) stlačeným vzduchem ze zásobníku. Převodovka má pět stupňů pro jízdu vpřed, jeden pro jízdu vzad. Druhý až pátý stupeň má synchronizaci.
Ložná plocha
Ložná plocha zaujímá největší část transportéru. Jsou zde umístěny dvě kolejnice nakládací plošiny, záď je sklopná s nájezdovými můstky. Transportér dokáže přepravit náklad o hmotnosti 5 t po souši, 10 t po vodě, 72 stojících osob nebo 12 lehátek se zraněnými. Na bočnice lze namontovat osm příčných výztuh, které umožňují následné zakrytí prostoru plachtou.
TTD Transportéru
Hmotnost: | 17 000 kg |
Osádka: | 2 osoby (velitel a řidič-mechanik) |
Užitečné zatížení | |
na vodě a na přístupech k ní: | 10 000 kg |
na souši (při přesunu): | 5 000 kg |
Rozměry | |
délka: | 11 426 mm |
šířka: | 3 300 mm |
šířka stopy (vzdálenost středu pásů): | 2 700 mm |
výška: | 2 800 mm |
světlá výška: | 400 mm |
výška tažného zařízení: | 950 mm |
Rychlost | |
na silnici: | 42 km/h |
průměrná rychlost na polních cestě: | 25 – 27 km/h |
rychlost plavby vpřed: | 11,5 km/h |
rychlost plavby vzad: | 3 – 5 km/h |
Překročivost (šířka příkopu): | 2,5 m |
Výstupnost (výška překážky): | 0,65 m |
Úhel vjezdu do vody: | max 15° |
Úhel výjezdu z vody: | max. 15° |
Rádius otáčení: | 10 m |
Motor | |
Typ: | V-2/54 |
dvanáctiválcový, čtyřdobý, kapalinou chlazený, vznětový | |
Hmotnost: | 960 kg ± 2% |
Max. výkon motoru při 1 800 ot/min: | 258 kW |
Rozsah otáček: | 1 500 až 1 800 ot/min |
Uspořádání válců: | do V pod úhlem 60° |
Obsah: | 38 800 cm3 |
Průměrná spotřeba paliva: | 150 l / 100 km |
Objem palivových nádrží | |
Tři malé nádrže: | 405 l |
Velká nádrž: | 300 l |
Přeprava techniky a osob | |
automobily: | 1 kus |
osoby: | 72 |
osoby na nosítkách: | 12 |
Na konci fotogalerie najdete i několik kolových obojživelníků ze zahraničí. Na youtube koluje spousta videozáběrů z činnosti právě PTS-10, vybíráme tedy pro ilustraci jedno z nich:
-kow-