Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vyprošťovací automobil Tatra Force se třemi navijáky je určen do těžkého terénu, všechna kola má řiditelná

Firma ČKD Mobilní jeřáby dodala hasičům ze Záchranného útvaru HZS České republiky nový vyprošťovací automobil AV 30.1 na podvozku Tatra Force pro rotu z Hlučína . Automobil stál 18 718 700 korun včetně DPH, hasiči průběžně pořídí další dva kusy pro své záchranné roty v Jihlavě a Zbirohu.

Tatra je určena k vyprošťování techniky, uvolňování koryt řek a zprůjezdnění komunikací při provádění základních prací. U Záchranného útvaru se stane součástí modulu pro hašení požárů v nebezpečných prostorech a lesních požárů. V kombinaci s vyprošťovacím tankem VT 72 je schopna zajistit speciální práce i nejnáročnějších podmínkách.

Přečtěte siVyprošťovací tank VT-72B se používá i k vlečení havarované nebo poškozené techniky v terénu

Podvozek

Základem vyprošťovacího speciálu je osmikolové šasi Tatra T815–7T5RC1.33ZA s redukcemi v kolech o rozvoru 2 150, 3 320 a 1 500 mm. Světlá výška pod nápravami je v nezatíženém stavu 390 mm, lze ji měnit z kabiny řidiče regulací vzduchu ve vlnovcových pružinách v rozmezí +90/-120 mm.

Řidič může rovněž z kabiny během jízdy regulovat tlak v kolech – systém centrálního huštění pneumatik je dvouokruhový, zvlášť pro přední a zvlášť pro zadní nápravy.

Samozřejmostí je možnost pohonu všech kol a uzávěrky na všech diferenciálech – jak nápravových, tak mezinápravových. Nápravy jsou odpruženy pneumaticky v kombinaci s torzními stabilizátory.

Součástí výbavy jsou sady pro vyvěšení poloosy – Tatra takováto „oka“ veze dvě, dokáže tak v případě technických problémů jet i po šesti kolech.

Všechny čtyři nápravy jsou řiditelné. Díky systému AWS se obě zadní nápravy na základě vyhodnocení elektroniky hydraulicky natáčejí až do rychlosti 30 km/h. Systém rovněž umožňuje tzv. „krabí chod“ – tedy natočení všech osmi kol stejným směrem a pohyb šikmo, což výrazně zvyšuje možnosti manévrování Tatry v omezeném prostoru.

Přečtěte siZáchranný útvar HZS ČR převzal dvojici cisternových zodolněných stříkaček Tatra Titan, čtyřmístná kabina odolá explozi protitankové miny

O pohon se stará vidlicový osmiválec Tatra T3D-928–21 o výkonu 325 kW. Motor je chlazený vzduchem a splňuje emisní normu Euro 5. Převodovka je zde pouze manuálně řazená, desetistupňová Tatra 10TS210.

Vlevo za kabinou je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu, která se po nastartování automobilu samočinně odpojí.

V přední části Tatry je na podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják Rhino 12 s tažnou silou 50 kN a 25metrovým ocelovým lanem. Jeho pracovní prostor je osvětlen LED páskem.

Automobil může táhnout přívěs až do hmotnosti 24 tun, klasický 55milimetrový průměr čepu lze vyvložkovat na 40, 35 nebo 30 mm.

Kabina je čtyřdveřová, se dvěma sedadly vpředu a dvěma sklopnými nouzovými vzadu – ta slouží pro přepravu osádky poškozeného taženého vozu. Za nouzovými sedadly je sklopný pult pro uložení osobních věcí osádky Tatry.

Ve dvou dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny. V zorném poli řidiče je 7" tablet s navigací s doživotní aktualizací a výstupem ze zadní couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu a vodě.

Přečtěte siZáchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR pořídil speciální cisternovou zodolněnou stříkačku Triton na podvozku Tatra

Kabina je vybavena klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru a jízdě.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola FM 4600 VHF a digitální terminál TPM 700.

Výstražné světelné zařízení modré barvy lze provozovat i v režimu oranžovém, doplněno je samostatně vypínatelnými červeno-modrými světly, přepínání tónů výstražného zařízení je řešeno tlačítkem houkačky.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. Dlouhá je 11 030 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 500 mm. Celková hmotnost je 34 tun. Přední nájezdový úhel je 45 °, zadní pak 25 °.

Nástavba

Nástavbu tvoří nakládací jeřáb s kabinou strojníka, dvěma vyprošťovacími navijáky, opěrami pro použití jeřábu i navijáků a úložné prostory.

Kabina strojníka jeřábu je vybavena klimatizací Webasto Fresco3000 Back a nezávislým topením Eberspächer Aitronic.

Nakládací jeřáb má točnici uloženou v zadní části automobilu. Třídílný teleskopický výložník je orientován ve směru jízdy, při plném vysunutí má délku 14 450 mm, složený 6 500 mm.

Jeřáb je vybaven elektronickým indikátorem přetížení a rovněž indikátorem napětí. Ovládán je hydraulikou Danfoss s proporcionálními ovladači jeřábových funkcí.

Dvojice vyprošťovacích navijáků HPC Machinenbau HyK 20 disponuje tažnou silou 200 kN a 60metrovým lanem. Jsou opatřeny řadičem lana a samosvornou brzdou při zpětném navíjení. Navijáky lze obsluhovat ovládáním s 10metrovým kabelem, hlavu navijáku lze otáčet o 360 °kolem osy lana a v rozsahu 0 – 90 °od osy podvozku.

Na spodní části výložníku jeřábu je přípojný prvek pro uchycení kladky, obsluha tak může variabilně upravovat směr tahu navijáků dle aktuální potřeby.

Nástavbu jako takovou pohání dvouokruhové hydraulické čerpadlo, které umožňuje současnou činnost jeřábu i zadních navijáků. Obojí obsluhuje bezdrátové ovládání Technotrade Scanreco G3 s dosahem až 50 metrů. V případě závady na hydraulickém čerpadle je k dispozici záložní elektrické.

Přečtěte siPětinápravová velkokapacitní Tatra Taurus Záchranného útvaru uveze 21 tisíc litrů vody, vyrobila ji THT Polička

Čtveřice opěr je ovládána samostatně, jsou určeny pro kotvení automobilu především při jeřábování, přímo na jejich konstrukci jsou uloženy odnímatelné patky. Při jejich plném rozložení zaujme Tatra šířku 5 780 mm. Pátá stabilizační opěra v podobě hydraulicky výsuvného rydla je v zadní části podvozku uprostřed a je využívána především při činnosti zadních navijáků.

Jeřábovací zařízení i navijáky jsou vybaveny osvětlením pro bezpečnou činnost za snížené viditelnosti, nad bočními roletami je LED světlo integrováno do hliníkových okapnic.

Ve výbavě je dvojice tažných tyčí s kovanými oky, dlouhé jsou 2 500, respektive 4 000 mm a jejich nosnost je 18 000 kg.

Přečtěte siVIDEO: Záchranný útvar HZS v Hlučíně disponuje unikátním jeřábem Hidrokon HK 240 na desetikolovém podvozku Mercedes Benz Actros

Příslušenství je uloženo ve schránách na obou bocích automobilu, uvnitř najdeme vázací řetězy, popruhy, smyčky i kladky. Nechybí elektrocentrála o výkonu 2 200 VA, přenosný LED světlomet se stativem, zvedací traverza, omega třmeny ani řetězová či rozbrušovací pila.

Hasiči mají rovněž k dispozici úhlovou brusku a drobné ruční nářadí, pro připojení taženého vozidla jsou v Tatře uloženy redukce a vzduchové hadice. Najdeme zde i teleskopický žebřík a skládací žebřík pro výstup do kabiny strojníka.

Sdílet