CAS 15 – GAZ Valdaj AMC 4×2
Představujeme vám novou CAS 15 na podvozku GAZ Valdaj AMC 4×2, určenou především pro potřeby dobrovolných hasičů měst a obcí k přepravě požárního družstva 1+5 pro požární zásah vodou a pěnou za použití nízkého a vysokého tlaku, kterou nyní uvádí na trh společnost Progres Servis Sibřina, spol. s r.o. ve spolupráci se společností Tital Company Kyjev a AMC.
Představujeme vám novou CAS 15 na podvozku GAZ Valdaj AMC 4×2, určenou především pro potřeby dobrovolných hasičů měst a obcí k přepravě požárního družstva 1+5 pro požární zásah vodou a pěnou za použití nízkého a vysokého tlaku, kterou nyní uvádí na trh společnost Progres Servis Sibřina, spol. s r.o. ve spolupráci se společností Tital Company Kyjev a AMC.
Na letošním Dni záchranářů v Kolíně byl k vidění zajímavý požární automobil. Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku CAS 15 – GAZ Valdaj AMC 4×2, která je určena k přepravě požárního družstva 1+5 pro požární zásah vodou (2300l) nebo pěnou (200l) za použití nízkého nebo vysokého tlaku vody o celkové hmotnosti 7400 kg. Redakce serveru POŽÁRY.cz využila pozvání výrobce, kterým je česká společnost Progres Servis Sibřina, spol. s r.o., jenž automobil produkuje ve spolupráci ukrajinské firmy Tital Company. Od tohoto producenta náš server již jeden zásahový automobil představil, a to technickou Pragu Alfa. Článek je zde.
Progres Servis o novém automobilu potencionálním zákazníkům sděluje toto: Díky ideálně položenému těžišti pohledové nádrže na vodu o objemu 2300 l, rozvoru 3310 mm , celkové výšce 2810 mm a celkové hmotnosti 7400 kg se jedná o mimořádně lehce ovladatelný automobil s vysokou průchodností terénem , s vysokým statickým bočním náklonem 40,9° a rádiusem otočení vozidla 6 m.
Díky své výšce nalezne uplatnění ve špatně prostupných terénech lesních porostů a snadné parkování ve starších zbrojnicích bez mnohdy nutných úprav vjezdových vrat pro novou techniku. Konstrukce podvozku vychází z velmi osvědčených terénních vozidel GAZ a UAZ, vozidlo má brodivost až 60 cm bez úprav, velmi klidná jízda na zpevněných komunikacích i mimo ně, na sněhu, ledu, blátě… Záruční podmínky jsou zcela srovnatelné se všemi konkurenčními značkami (23 servisních středisek v ČR), náklady na provoz a výměnu dílů jsou v porovnání s konkurenčními podvozky užívaných pro nástavby CAS mnohdy až o polovinu levnější. To se týče i životnosti, bezporuchovosti a pořizovací ceny, která je mnohdy ve srovnání s konkurenčními CAS až o 30% levnější…
Důležitou součástí nabídky těchto CAS i ostatních výrobků společnosti Progres Servis Sibřina je individuální přístup, vstřícnost a jednání na vysoké profesionální a technické úrovni se zákazníky- hasiči JSDH a HZS. Pro trh v ČR je vozidlo nabízeno se světelnou signalizací Federal Signal Vama – zábleskovými LED světly, bočním osvětlením nástavby LED světly. Horní plošina dle provedení přání zákazníka, taktéž uložení požárního příslušenství ve schránách, v prostoru pro přepravu družstva zadní řada sedadel s držáky DP integrovaných do opěradel atd. Pro český, popř. evropský trh je připraveno provedení se čtyřmi dveřmi a náhon 4×4.
Záruka na kompletní vozidlo je 36 měsíců
TECHNICKO – TAKTICKA DATA:
Rozměry vozidla
Délka: bez lanového navijáku 6350 mm
Šířka: 2210 mm
Výška: 2810 mm
Hmotnost: celková 7400 kg
Hmotnost: minimální provozní 2939 kg
Max délka nástavby: 4020 mm
Počet míst: 1+5 (1+6)
Počet dveří: 3 (4)
Podvozek
Typ: GAZ Valdaj AMC 4×2/alternativně lze dodat variantu 4×4
Typ motoru: vznětový, přeplňovaný
Emisní norma: EURO 4 HD Acc.199/96/CE
Motor: IVECO F1C VGT
Počet válců: 4 v řadě
Objem válců: 3.0 16V
Palivový systém: vstřikovací vysokotlaké čerpadlo Bosch CP3.2+
Řídící jednotka motoru: Bosch EDC16 Common Rail
Výkon: 128 kW / 3500 ot/min
Náhon: 4×2, zadní (4×4)
Převodovka: Iveco ZF-Ecolite, mechanická 6+1
Spojka: jednokotoučová, suchá, LUK
Spotřeba: průměrná 15.5 l
Max. rychlost: 120 km/hod
Nápravy
Přední: tuhá, listová pera, teleskopické tlumiče, stabilizátor
Zadní: tuhá, listová pera, teleskop. tlumiče, stabilizátor, trvale poháněná, s dvojmontáží
Řízení: s hydraulickým posilovačem
Brzdy
Systém: vzduchové, dvoukruhové s posilovačem, ABS
Přední: kotoučové s vnitřním chlazením
Zadní: kotoučové s vnitřním chlazením
Nástavba
Materiál rám z ocelových profilů s ochranou žárového zinkování, zinkový plech, lepení/alternativně nástavbu vyrobit lze i z hliníku
Žebřík Alu třídílný 12m pro dvě osoby
Nádrž
Materiál vrstvený polypropylen (sendvič)
Voda: 2300 l
Pěna: 200 l
Čerpací zařízení
Čerpadlo PH 40/alternativně Ruberg 30 – 2400 l/min /1800 l /min
Jmenovitá sací výška 3 m
Nízkotlak 1.0 MPa
Vysokotlak 4.0 MPa
Alternativy
Tažné zařízení pro přívěs
Vyprošťovací lanový naviják s elektropohonem
Osvětlovací stožár – v základním provedení
Elektrocentrála
Průtokový naviják DN 25/60 m s elektro či ručním pohonem a pistolovou proudnicí
Další dle dohody…
Kontakt na výrobce www.progressibrina.cz
Hodnocení vozu redkací serveru POŽÁRY.cz
Ve středu, 19. Května 2010 dorazila redakce serveru POŽÁRY.cz do společnosti Progres Servis, automobil vzhledem ke špatnému počasí stál na dílně, tudíž nešel ideálně nafotit, což však nevadí, neboť vedení firmy pro nás mělo, tušíc dešťovou zradu, nachystané fotografie, na kterých uvidíte např. i promo cestu CAS 15 po Rumunsku, kde tento automobil vzbudil velký zájem. Následovala jeho podrobná prohlídka. Na první pohled se jedná o zdařilé dílo, ten druhý to jen potvrzuje. Řešení použít de facto dodávkový podvozek, je velmi dobrá myšlenka. Přitom se jedná o téměř plnohodnotnou cisternu pro požární družstvo s dostatečnou zásobou hasících látek. Projděme jí popořadě. Přední část je určena pro strojníka a velitele. Oba dva mají pro sebe dostatek místa a nutno říct, že pracovní prostředí řidiče je nejen esteticky velmi podařené, palubní deska působí dojmem, že snad ani člověk nesedí v hasičském automobilu. Zadní část kabiny je určena pro čtveřici hasičů, předváděný model má pouze troje dveře, z toho jedny vzadu, čtyřdveřové provedení je však také k dispozici. Zajímavostí je otevírání zadních dveří, způsob je podobný tomu, jaký známe z autobusů Karosa. Místa mají hasiči relativně dost, nutno ovšem brát v potaz, že nesedí v kabině nákladního vozu. I když v takovém Ategu není místo o moc víc. Vzhledem k použitému podvozku není možné umístit dýchací přístroje do opěradel sedaček, nacházejí se v bočních roletách. V kabině nalezneme běžné její vybavení – radiostanici, přenosné svítilny, rozbíječe skel, držáky na nápoje, věšáky na oblečení, úchyty přileb atd. Na střeše je světelná LED rampa FSD.
Za kabinou se nalézá samotná požární nástavba, vyrobená pomocí ocelových profilů a plechů. Zajímavostí je nádrž, resp. její tvar, který je do písmene T, což výrazně přispělo ke skvělému rozložení těžiště vozu, jenž tímto získal výraznou stabilitu v zatáčkách, o čemž se přesvědčila i naše redakční dvojice při závěrečné předváděcí jízdě. V nástavbě jsou celkem tři úložní prostory na hasičské vybavení, vyznačující se svojí variabilitou. Zadní je určen pro čerpací zařízení a drobné pomůcky. Boční na hadice a ostatní vybavení. Jsou kryté roletkami MCD s podélným madlem. Na horní pochozí plošině nástavby je prostor pro savicové tubusy, žebřík a bedny na nářadí či jiné věci. Opět i zde je mírná variabilita rozmístění vybavení. Výstup sem je zajištěn pomocí žebříčku a pravé straně zadního čela.
Co člověka zaujme, je řemeslné zpracování celého automobilu včetně nástavby. V tomto směru se skutečně nenašla věc, která by šla vytknout a z tohoto výrobku česko – ukrajinské spolupráce by si mohl vzít leckterý náš nástavbář příklad. Dalším aspektem je cena vozu. Ta činí zhruba 3 milióny korun bez DPH. Poměr cena/užitná hodnota je tedy taktéž velmi příznivý. Vzhledem k tomu, že cílovou skupinou CAS 15 jsou jednotky SDH, o jejichž financování nemá smysl cokoliv psát, mohl by být tento automobil ideální variantou pro mnoho z nich. Ne každá potřebuje CAS na podvozku nákladního vozu, která je mimo jiné nepoměrně dražší a také rozměrově mnohem větší, což je rovněž dalším z limitů při pořizování nového zásahového vozu.
Poté, co CAS 15 Valdaj prošel ,,redakční kontrolou" bez větších závad (výtka se našla, dokonce několik, ale jedná se jen a pouze o řešitelné maličkosti), lze ho pro používání u našich jednotek SDH jen vřele doporučit.
-wap-