Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma Kobit dodala do plzeňské části Litice velkoobjemovou Scanii s kabinou pro družstvo

Hasiči z plzeňské části Litice zařadili do svého vozového parku novou velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku Scania. Vůz za 8 076 000 korun včetně DPH dodala firma KOBIT – THZ.

Podvozek

Pro výrobu automobilu bylo použito třínápravové šasi Scania B6X6HZ P500 o rozvoru 4 300 mm (1 450 mm mezi zadními nápravami). Pohon přední nápravy je připojitelný, všechny osy disponují uzávěrkou diferenciálu a jsou odpruženy jsou listovými pružinami. Brzdy jsou bubnové, na přední a třetí nápravě je torzní stabilizátor.

Šestiválcový přeplňovaný motor DC13 dosahuje výkonu 368 kW, jeho maximální krouticí moment je 2 550 Nm.

Dvanáctistupňová převodovka se systémem Opticruise v provedení bez spojkového pedálu je samozřejmě automatická, nechybí retardér ani možnost volby tří jízdních režimů. Pohon pro požární čerpadlo umožňuje činnost i při jízdě.

Podvozek je na rozvodech vzduchu, paliva a elektroinstalace chráněn proti sálavému teplu do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až 1 000 °C.

Scania je vybavena 230V zásuvkou Rettbox-air pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Součástí sdružené zásuvky je inteligentní dobíjecí zařízení a proudový chránič. Sdružená zásuvka je umístěna na straně řidiče a při spuštění motoru se samočinně odpojí.

Elektrická soustava CAS je po připojení dobíjení z vnějšího zdroje rozdělena na dva okruhy. První okruh zajišťuje dobíjení akumulátorových baterií, druhý okruh zajistí funkčnost komunikačních prostředků, dobíječů ručních svítilen a radiostanic a držáku tabletu s dobíjením. Při odpojení CAS od zdroje dobíjení se spotřebiče samočinně přepnou na elektrickou soustavu podvozku.

Šestimístná kabina CrewCab CP 28 je vzduchomechanicky odpružená, komfort posádky zvyšuje automatická klimatizace a 3kW nezávislé naftové topení. Pro spojení slouží vozidlová radiostanice Motorola DM 4600 s tlačítkovým mikrofonem.

Kabina osádky je v dosahu velitele vybavena prostorem pro bezpečné uložení dokumentace formátu A4, dobíjecími zásuvkami a držákem tabletu Samsung Galaxy. Na ohebném držáku je LED lampička.

Zadní část účelové nástavby Scanie je vybavena kamerou pro sledování prostoru za CAS z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě. Barevný displej s úhlopříčkou 7“ je umístěn v zorném poli strojníka a je součástí autorádia. Toto zařízení se samočinně aktivuje při zařazení zpětného rychlostního stupně a umožňuje i manuální zapnutí a vypnutí.

Na předním okně je uchycena kamera pro záznam jízdy, napájení se spouští automaticky po nastartování vozu.

V prostoru druhé řady sedadel je 230V zásuvka o příkonu 1000 W pro provoz a dobíjení spotřebičů, zásuvka je napájena z akumulátorů Scanie.

Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři kompletní dýchací přístroje a pro tři náhradní tlakové láhve. Zbývající dva povinné přístroje jsou uchyceny mezi sedadlem velitele a řidiče a v opěradle sedadla velitele.

Všechny sedadla jsou vybavena hlavovými opěrkami a bezpečnostními pásy, osvětlení zadního prostoru má dvě úrovně osvětlení.

V dobíjecích úchytech najdeme ruční svítilny i radiostanice.

Výstražné světelné zařízení je červenomodré kombinace v nejlepším možném režimu zapojení – vyzařuje postupně světlo modré barvy na levé straně, modré barvy na pravé straně, červené barvy na levé straně a červené barvy na pravé straně.

Přečtěte siČervenomodré majáky už mohou hasiči využívat legálně, generální ředitelství HZS ČR pro ně vydalo technické podmínky

Součástí zvláštního výstražného zařízení je šest doplňkových LED svítilen s čirým krytem vyzařujících střídavě přerušované světlo modré a červené barvy současně na celém voze. Dvě najdeme na masce vozu, dvě na bocích předního nárazníku a dvě vzadu.

V přední části podvozku je uchycen elektrický lanový naviják RHINO 12 s tažnou sílou ve vodorovné rovině nejméně 51 kN, délkou ocelového lana 30 metrů a s jištěním proti přetížení. Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku při práci s lanovou kladkou. Kotvící oko je dimenzováno na tažnou sílu, shodnou s tažnou silou navijáku.

Prostor lanového navijáku je při jeho činnosti osvětlen bílým neoslňujícím LED světlem.

Vedle navijáku najdeme lafetovou proudnici PROTEK Style pro plný a roztříštěný proud s možností regulace průtoku v rozsahu 200 – 800 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.

Ovládání lafetové proudnice je umístěno v kabině osádky v dosahu sedadla velitele.

Nechybí ani asanační lišta se třemi plochými hubicemi. Ovládání asanační lišty je umístěno v kabině osádky a umožňuje spuštění bez zastavení vozu.

U ovládacích prvků přední lafetové proudnice a asanační lišty v kabině osádky je umístěn LED stavoznak znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu. Stavoznak zobrazuje stav: prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž.

CAS je vybavena na každém držáku bočního zpětného zrcátka jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 lumenů, které osvětlují prostor podél boku a za vozem. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče a je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů s hladkým povrchem (kromě pochůzných částí) a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Mezi předním a zadním modulem je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící o­celi.

Nádrž na vodu má objem 8 500 litrů a nádrž na pěnidlo má objem 510 litrů. Nádrž na vodu je vybavena příčnými a podélnými vlnolamy. Na bocích nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňujícími množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Stavoznaky zobrazují stav: prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž.

Nástavba je vybavena stupačkami u předního levého i pravého úložného prostoru. Stupačky tvoří výklopné dveře na spodní části úložného prostoru o výšce 600 mm, jejich nosnost je nejméně 160 kg.

Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS v přepravním stavu, jsou opatřeny zepředu, zezadu a ze strany retro-reflexními prvky.

Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části nástavby, tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice a proudnice. Naviják umožňuje nouzové ruční navíjení a je opatřen vodícími kladkami (rolnami) pro snadnou manipulaci s vysokotlakou hadicí. Vysokotlaká hadice má délku 80 metrů a je v celé své délce tvarově stálá, a plně průtočná. K hadici je připojena kombinovaná vysokotlaká proudnice. Vysokotlaká hadice umožňuje odvodnění tlakovým vzduchem napojeným na vzduchovou soustavu podvozku.

Na střeše nástavby najdeme přípojný bod pro odnímatelnou lafetovou proudnici PROTEK Style s nastavitelným průtokem 800 až 2 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů.

Proudnice je konstrukčně řešena pro hašení vodou i pěnou. Lafetová proudnice je řešena jako přenosná, stativ (podstavec) je součástí dodávky a umožňuje napojení dvou požárních hadic B75.

Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích a zadní části vozu umístěna LED světla – ta lze zapnout jak z kabiny řidiče, tak z obslužného panelu čerpadla.

Obslužné místo čerpací jednotky THZ 3000 o jmenovitém výkonu 3 000 litrů za minutu je vybaveno mikrofonem a reproduktorem k ovládání vozidlové radiostanice. Scania je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby. Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10”.

Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ruční regulací v rozsahu 0 % až 6 %.

Pro nasvětlení místa zásahu slouží pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár THZ LED 24V/230V o maximální výšce výšce 5 metrů od země. Osvětlovací stožár je umístěný v prostoru mezi kabinou osádky a nástavbou a je osazen dvěma LED světlomety se světelným tokem 30 000 lumenů a krytím IP 44.

Osvětlovací stožár je napojen na 24V elektrický rozvod podvozku a zároveň umožňuje napájení elektrickým napětím 230 V z elektro­centrály zabudované v nástavbě CAS.

Osvětlovací stožár se samočinně složí do transportní polohy při odbrzdění parkovací brzdy a jeho vysunutí je signalizováno v zorném poli řidiče, při odbrzdění ruční brzdy do doby samočinného složení je jeho vysunutí signalizováno v kabině osádky i zvukově. Po složení stožáru do přepravní polohy dojde k samočinnému zhasnutí rozsvícených světel.

Naklápění světlometů podél vodorovné osy a otáčení v rozsahu 0 – 360 ° podle svislé osy je možné pomocí dálkového ovládání s 5metrovým krouceným kabelem.

Hygienické prostředky tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní schráně na výsuvném úložném prvku, do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojena na nádrž s vodou a spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou soustavu podvozku.

Sdílet