Firma Kobit dodala do plzeňské části Litice velkoobjemovou Scanii s kabinou pro družstvo
Hasiči z plzeňské části Litice zařadili do svého vozového parku novou velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku Scania. Vůz za 8 076 000 korun včetně DPH dodala firma KOBIT – THZ.
Podvozek
Pro výrobu automobilu bylo použito třínápravové šasi Scania B6X6HZ P500 o rozvoru 4 300 mm (1 450 mm mezi zadními nápravami). Pohon přední nápravy je připojitelný, všechny osy disponují uzávěrkou diferenciálu a jsou odpruženy jsou listovými pružinami. Brzdy jsou bubnové, na přední a třetí nápravě je torzní stabilizátor.
Šestiválcový přeplňovaný motor DC13 dosahuje výkonu 368 kW, jeho maximální krouticí moment je 2 550 Nm.
Dvanáctistupňová převodovka se systémem Opticruise v provedení bez spojkového pedálu je samozřejmě automatická, nechybí retardér ani možnost volby tří jízdních režimů. Pohon pro požární čerpadlo umožňuje činnost i při jízdě.
Podvozek je na rozvodech vzduchu, paliva a elektroinstalace chráněn proti sálavému teplu do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až 1 000 °C.
Scania je vybavena 230V zásuvkou Rettbox-air pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Součástí sdružené zásuvky je inteligentní dobíjecí zařízení a proudový chránič. Sdružená zásuvka je umístěna na straně řidiče a při spuštění motoru se samočinně odpojí.
Elektrická soustava CAS je po připojení dobíjení z vnějšího zdroje rozdělena na dva okruhy. První okruh zajišťuje dobíjení akumulátorových baterií, druhý okruh zajistí funkčnost komunikačních prostředků, dobíječů ručních svítilen a radiostanic a držáku tabletu s dobíjením. Při odpojení CAS od zdroje dobíjení se spotřebiče samočinně přepnou na elektrickou soustavu podvozku.
Šestimístná kabina CrewCab CP 28 je vzduchomechanicky odpružená, komfort posádky zvyšuje automatická klimatizace a 3kW nezávislé naftové topení. Pro spojení slouží vozidlová radiostanice Motorola DM 4600 s tlačítkovým mikrofonem.
Kabina osádky je v dosahu velitele vybavena prostorem pro bezpečné uložení dokumentace formátu A4, dobíjecími zásuvkami a držákem tabletu Samsung Galaxy. Na ohebném držáku je LED lampička.
Zadní část účelové nástavby Scanie je vybavena kamerou pro sledování prostoru za CAS z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě. Barevný displej s úhlopříčkou 7“ je umístěn v zorném poli strojníka a je součástí autorádia. Toto zařízení se samočinně aktivuje při zařazení zpětného rychlostního stupně a umožňuje i manuální zapnutí a vypnutí.
Na předním okně je uchycena kamera pro záznam jízdy, napájení se spouští automaticky po nastartování vozu.
V prostoru druhé řady sedadel je 230V zásuvka o příkonu 1000 W pro provoz a dobíjení spotřebičů, zásuvka je napájena z akumulátorů Scanie.
Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři kompletní dýchací přístroje a pro tři náhradní tlakové láhve. Zbývající dva povinné přístroje jsou uchyceny mezi sedadlem velitele a řidiče a v opěradle sedadla velitele.
Všechny sedadla jsou vybavena hlavovými opěrkami a bezpečnostními pásy, osvětlení zadního prostoru má dvě úrovně osvětlení.
V dobíjecích úchytech najdeme ruční svítilny i radiostanice.
Výstražné světelné zařízení je červenomodré kombinace v nejlepším možném režimu zapojení – vyzařuje postupně světlo modré barvy na levé straně, modré barvy na pravé straně, červené barvy na levé straně a červené barvy na pravé straně.
Součástí zvláštního výstražného zařízení je šest doplňkových LED svítilen s čirým krytem vyzařujících střídavě přerušované světlo modré a červené barvy současně na celém voze. Dvě najdeme na masce vozu, dvě na bocích předního nárazníku a dvě vzadu.
V přední části podvozku je uchycen elektrický lanový naviják RHINO 12 s tažnou sílou ve vodorovné rovině nejméně 51 kN, délkou ocelového lana 30 metrů a s jištěním proti přetížení. Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku při práci s lanovou kladkou. Kotvící oko je dimenzováno na tažnou sílu, shodnou s tažnou silou navijáku.
Prostor lanového navijáku je při jeho činnosti osvětlen bílým neoslňujícím LED světlem.
Vedle navijáku najdeme lafetovou proudnici PROTEK Style pro plný a roztříštěný proud s možností regulace průtoku v rozsahu 200 – 800 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.
Ovládání lafetové proudnice je umístěno v kabině osádky v dosahu sedadla velitele.
Nechybí ani asanační lišta se třemi plochými hubicemi. Ovládání asanační lišty je umístěno v kabině osádky a umožňuje spuštění bez zastavení vozu.
U ovládacích prvků přední lafetové proudnice a asanační lišty v kabině osádky je umístěn LED stavoznak znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu. Stavoznak zobrazuje stav: prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž.
CAS je vybavena na každém držáku bočního zpětného zrcátka jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 lumenů, které osvětlují prostor podél boku a za vozem. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče a je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů s hladkým povrchem (kromě pochůzných částí) a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Mezi předním a zadním modulem je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli.
Nádrž na vodu má objem 8 500 litrů a nádrž na pěnidlo má objem 510 litrů. Nádrž na vodu je vybavena příčnými a podélnými vlnolamy. Na bocích nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňujícími množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Stavoznaky zobrazují stav: prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž.
Nástavba je vybavena stupačkami u předního levého i pravého úložného prostoru. Stupačky tvoří výklopné dveře na spodní části úložného prostoru o výšce 600 mm, jejich nosnost je nejméně 160 kg.
Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS v přepravním stavu, jsou opatřeny zepředu, zezadu a ze strany retro-reflexními prvky.
Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části nástavby, tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice a proudnice. Naviják umožňuje nouzové ruční navíjení a je opatřen vodícími kladkami (rolnami) pro snadnou manipulaci s vysokotlakou hadicí. Vysokotlaká hadice má délku 80 metrů a je v celé své délce tvarově stálá, a plně průtočná. K hadici je připojena kombinovaná vysokotlaká proudnice. Vysokotlaká hadice umožňuje odvodnění tlakovým vzduchem napojeným na vzduchovou soustavu podvozku.
Na střeše nástavby najdeme přípojný bod pro odnímatelnou lafetovou proudnici PROTEK Style s nastavitelným průtokem 800 až 2 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů.
Proudnice je konstrukčně řešena pro hašení vodou i pěnou. Lafetová proudnice je řešena jako přenosná, stativ (podstavec) je součástí dodávky a umožňuje napojení dvou požárních hadic B75.
Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích a zadní části vozu umístěna LED světla – ta lze zapnout jak z kabiny řidiče, tak z obslužného panelu čerpadla.
Obslužné místo čerpací jednotky THZ 3000 o jmenovitém výkonu 3 000 litrů za minutu je vybaveno mikrofonem a reproduktorem k ovládání vozidlové radiostanice. Scania je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby. Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10”.
Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ruční regulací v rozsahu 0 % až 6 %.
Pro nasvětlení místa zásahu slouží pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár THZ LED 24V/230V o maximální výšce výšce 5 metrů od země. Osvětlovací stožár je umístěný v prostoru mezi kabinou osádky a nástavbou a je osazen dvěma LED světlomety se světelným tokem 30 000 lumenů a krytím IP 44.
Osvětlovací stožár je napojen na 24V elektrický rozvod podvozku a zároveň umožňuje napájení elektrickým napětím 230 V z elektrocentrály zabudované v nástavbě CAS.
Osvětlovací stožár se samočinně složí do transportní polohy při odbrzdění parkovací brzdy a jeho vysunutí je signalizováno v zorném poli řidiče, při odbrzdění ruční brzdy do doby samočinného složení je jeho vysunutí signalizováno v kabině osádky i zvukově. Po složení stožáru do přepravní polohy dojde k samočinnému zhasnutí rozsvícených světel.
Naklápění světlometů podél vodorovné osy a otáčení v rozsahu 0 – 360 ° podle svislé osy je možné pomocí dálkového ovládání s 5metrovým krouceným kabelem.
Hygienické prostředky tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní schráně na výsuvném úložném prvku, do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojena na nádrž s vodou a spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou soustavu podvozku.