Interschutz 2010 – Technika, část první – Letištní speciály
Přinášíme vám první z několika částí seriálu, zabývajícího se přehledem mobilní požární techniky, která byla k vidění na letošním ročníku hasičského veletrhu Interschutz, konaného tentokrát v Lipsku. Tématem této části jsou letištní speciály.
Vzhledem k tomu, že veletrh Interschutz je jedním z největších svého druhu na světě, zúčastňuji se ho již tradičně největší producenti mobilní požární techniky a ani letošní ročník nebyl v tomto směru žádnou výjimkou. V Lipsku mělo své stánky několik stěžejních výrobců vyjma australských a jedné americké firmy. Jmenujme tedy značky Rosenbauer, Ziegler, Wawrzaszek, Sides, Gimaex, Protec-Fire, Iveco Magirus, KME, Lentner, BAI, Oshkosh/Pierce a světe div se, byl zde překvapivě i holandský Kronenburg. Stánek zde měla i indonéská New Sentosa, ale automobily nepřivezla, stejně tak i japonská Morita, ta na veletrhu vozy měla, letištní speciál však nikoliv.
Rosenbauer – tato firma oproti ročníku veletrhu Interschutz 2005, kdy byla hlavní hvězdou, tentokrát ničím nepřekvapila, v Lipsku bylo v jejím stánku k vidění několik automobilů Panther všech specifikací a konfigurací podvozku od modelu 4×4 přes 6×6 až po největší vlajkovou loď, podvozek 8×8 CA7. Tento automobil v modernizované podobě obdržel i hasičský sbor lipského letiště. Osmikolka na veletrhu byla také na venkovní ploše v provedení s hasícím ramenem pro arabského zákazníka. Další tento model byl také venku a to z důvodu provádění praktických ukázek hašení.
Foto 2–7
Ziegler - tato firma stejně jako její rakouská konkurence taktéž nepřekvapila. Na veletržním stánku měla svých několik tradičních modelů letištních speciálů všech provedení. Nutno dodat, že speciály Z8 od Zieglera získávají ve světě stále větší popularitu, dokonce budou dle kuloárních informací i na letišti ve Frankfurtu, které bylo doposud tradiční baštou Rosenbauera. Kvalitou jsou na stejno, jen design je poněkud mírnějšího rázu. Své hraje pochopitelně i nižší cena, jenž má dnes díky krizi prim. U Zieglera však menší cena rozhodně neznamená nižší kvalitu.
Foto 8–9
Wawrzaszek - polský výrobce požární techniky do Lipska přivezl svůj jediný ,,klasický" letištní speciál Felix, o kterém vám server POŽÁRY.cz přinesl před časem podrobný článek. Redakce měla možnost na veletrhu tento zásahový automobil pořádně prozkoumat a ověřit si, zdali je opravdu tak kvalitní, jak bylo deklarováno při jeho představování. Mnoho z našich hasičů má proti polským producentům stále nějaké předsudky, pokud by měl být měřítkem kvality právě automobil Felix, tak rozhodně snese srovnání s jakýmkoliv zde vystaveným letištním speciálem. Firma měla na stánku i simulátor jeho kabiny ve svítivé žluto-zelené barvě, který byl plně funkční, jako kdyby se jednalo o skutečný vůz.
Foto 10–13
Sides - francouzský výrobce zde předvedl jediný letištní speciál, o kterém se nyní nebudeme moc rozepisovat, protože právě o něm chystáme podrobný článek, neboť jeho obdobný model je ve výjezdu jednoho ze slovenských letišť.
Foto 14–16
Gimaex – další francouzská firma v Lipsku měla také pouze jeden čistě letištní speciál. Nese označení FLF 8×8 a kromě běžných věcí je vybaven zařízením One Seven, což je obdoba CAFS. Je postavený na podvozku MAN a disponuje sílou motoru v podobě 1000 koní. S celkovou hmotností 43 tun není žádným drobečkem, vody veze 12 500 l a pěnidla 250 l.
Foto 17–18
Protec-Fire – tento výrobce z jižní části Evropy produkuje řadu letištních speciálů ve spolupráci s japonskou Moritou, server POŽÁRY.cz vám je v nedávné minulosti také podrobněji představil v jednom ze svých článků. Na veletrhu Interschutz byl představený jejich nový vůz s názvem Toro, konkrétně jeho čtyřkolová varianta. Podrobně se jí budeme věnovat později v samostatném článku.
Foto 19–22
Iveco-Magirus – tento nadnárodní koncern představil na lipském veletrhu svojí inovovanou vlajkovou loď v rámci letištních speciálů řady New Dragon. Je jí robustní osmikolový automobil SuperDragon II. Zde vystavený automobil je ve specifikaci 8×8 s nádrží na 17 000 l vody (lze mít až 19 000 l), pěnidla veze 2040 l, prášku 500 a ,,céóčka" 120 kg. Je to vskutku pojízdná hasičárna, kterou pohání dvojice motorů o celkové síle 1120 koní, jenž je určena pro letiště v Hong Kongu. Automobil lze dodat i s hasícím ramenem HRET.
Foto 23–31
KME/Lenter – jedná se o dva výrobce, amerického a německého. Oba produkují víceméně totožné automobily, které vám náš server také již několikrát představil. Jejich nástavba a kabina pochází z dílen holandského Plastisolu. Na Interschutzu byl k vidění model Lentner Avenger specifikace 6×6 a KME zde mělo vůz 4×4 a také další čtyřkolku, která je oproti běžnému provedení nižší kvůli možnosti transportu v letadlech C-130 Hercules v rámci standartu NATO. Když už byl zmíněný Plastisol, tak ten měl ve svém veletržním stánku kabinu vozu Titan HPRG, který vyrábí americká firma E-ONE, server POŽÁRY.cz vám i tento automobil představil v jednom z článků sekce TECHNIKA.
Foto 32–42
BAI - italský výrobce mobilní požární techniky v Německu představil jeden ze svých modelů letištních speciálů. Nese označení Striker a je v provedení s hasícím ramenem HRET. Je postavený na americkém podvozku Oshkosh, proto i stejné označení Striker. Značka BAI americké firmě Oshkosh již několik let patří.
Foto 1/43–45
Pierce - jeden z mála amerických zástupců mobilní požární techniky na veletrhu Interschutz přivezl do Lipska letištní zásahový speciál Striker na šestikolovém podvozku Oshkosh. Automobil je vyráběn ve velmi úzké spolupráci producenta požární nástavby, kterým je renomovaná značka Pierce a výrobce podvozků terénních šasi, firmy Oshkosh. Podvozek je z řady AP. Vozidlo má oproti italskému provedení poněkud strožejší designové provedení, což však nebrání tomu, aby perfektně plnilo taktické požadavky.
Foto 46–53
Kronenburg – tento holandský výrobce, kterého mnoho lidí považovalo za již téměř neexistujícího, produkuje v současnosti stejné vozy, jako KME a Lentner, představil v Lipsku po dlouhé době svojí horkou novinku. Je jí čistokrevný zásahový speciál pro letiště s označením M.A.C. Na první pohled zaujme svým netradičním vzhledem. V době, kdy vše směřuje k co možná největší aerodynamice karoserií a nástaveb, vidíme u Kronenburgu poněkud ,,krabicoidní" vzhled kabiny, které dominuje mohutné, téměř kolmé čelní sklo. Za ní je samotná požární nástavba, vyrobená z plastu. Automobil je nabízen ve specifikaci 4×4, 6×6 a 8×8. Každopádně jen o vzhledu hasičský automobil není a dle kuloárních informací o M.A.C.a zájem zřejmě bude.
Foto 54–62
Letištní zásahové automobily na veletrhu Interschutz 2010 představilo i několik dalších výrobců, jednalo se však o vozy, postavené na běžném podvozku nákladních automobilů, tudíž o jejich označení ,,speciál" nemůže být ve svém slova smyslu řeč. Při troše fantazie a drobných úpravách by se za něj dala považovat i Tatra, tzv. sedmička z dílny THT.
Nesmíme zapomenout také na sběratele modelů hasičských automobilů, na veletrhu jich bylo k vidění i koupi mnoho, letištní speciály nevyjímaje.
Mimo samotné požární vozy byl na volné ploše také speciální záchranný automobil, jehož nástavbu postavil Rosenabuer, jedná se o záchranné schody pro všechny typy dopravních letadel včetně Airbusu A380.
Foto 63
-wap-