Buštěhradští hasiči budou provozovat požární letoun, zjednoduší boj s požáry porostů
APRÍL: Dobrovolní hasiči ze středočeského Buštěhradu pro svou jednotku získali netradiční přírůstek – čtyřmístný letoun Cessna 172 OK-OKB z roku 1968. Plánují se s ním zapojit do výkonu letecké hasičské služby a věří, že jejich nápad zjednoduší boj s požáry porostů během čím dál teplejších a sušších letních měsíců.
Článek vyšel dne 1. dubna 2021, jednalo se tedy o aprílový žertík.
„Původně to napadlo mě, protože hasičina i létání jsou mé velké koníčky. Nápad pak se mnou začali rozvíjet další členové naší jednotky,“ začíná vysvětlovat Tomáš Cáp, zástupce velitele a zatím také jediný pilot – strojník jednotky.
Myšlenka je jednoduchá: s malým turistickým letadlem budeme během sezóny letních požárů konat dvakrát až třikrát denně zhruba hodinové hlídkové lety. Věříme, že tak dokážeme mnohé požáry lesů a polí odhalit v samém zárodku, než se stihnou rozšířit,
dodává Cáp.
Letoun bude kromě standardních leteckých radiostanic pro spojení s orgány řízení letového provozu vybaven také dvěma radiostanicemi pracujícími v hasičském pásmu velmi krátkých vln pro spojení s KOPIS i se zasahujícími jednotkami. Mimo konání hlídkových letů tak připadá v úvahu i jeho využití coby létajícího stanoviště pro velitele zásahu.
Letoun takovéto kategorie samozřejmě není vybaven pro dopravu vody. Na druhou stranu je schopen přistát i na krátkých a nezpevněných plochách.
Operujeme tedy s představou, že ve vhodných případech budeme letounem schopni zasadit družstvo o zmenšeném početním stavu přímo na místo právě vzniklého požáru a po vzoru amerických tzv. wildland firefighters jej budeme schopni hned v zárodku zlikvidovat pomocí ženijního nářadí,
vysvětluje velitel družstva David Zabilka.
Letoun také ponese hadice pro vytvoření dvou útočných C proudů, takže buštěhradské družstvo se po příjezdu první CAS bude moci zapojit do hašení.
Je to jako s každým novým nápadem, zatím se potýkáme s určitými problémy. Jako JPO V například máme působit jen na katastrálním území našeho zřizovatele, což se s letounem dá dodržet jen velmi těžko.
Nicméně už teď to vypadá, že o tyto hlídkové lety by mohly mít zájem i další obce ze Středočeského kraje, takže bychom zřejmě na základě smlouvy létali i pro ně,
objasňuje velitel jednotky Tomáš Hofman.
Kromě administrativních jednotka zatím řeší ale i problémy ryze praktické.
Hodně jsme řešili, zda letoun zařadit společně s ostatní technikou pod strojní službu. Naše jednotka provozuje vesměs auta vyrobená v 70. letech. Když s nimi něco je, tak se to často opraví prostě pár ranami kladivem.
To ale s letadlem prý možné není, takže jsem dal jasně najevo, že já to ve strojní službě nechci. Bude na to potřeba vytvořit novou samostatnou službu,
vysvětluje vedoucí strojní služby Libor Veselý.
Vedení jednotky zatím ve spolupráci s představiteli města zvažuje také to, odkud bude letoun vlastně létat.
V současnosti je letoun hangárován na letišti v Příbrami, to je však vzhledem ke vzdálenosti od Buštěhradu nepraktické. Uvažovali jsme původně o tom, že bychom jej přesunuli na letiště ve Velké Dobré. Nakonec to ale vypadá, že si jej necháme přímo v Buštěhradě.
Před dvěma lety jsme totiž dokončili novou cyklostezku, na kterou si někteří místní stěžují, že je úplně zbytečná. Teď by mohla sloužit zároveň jako ranvej pro náš požární letoun a tenhle argument bychom tak jednou provždy vyvrátili,
raduje se starostka města Daniela Javorčeková.
Jak úspěšný tento experiment bude, ukáže až čas. Odvahu, vůli rozšiřovat hranice činnosti dobrovolných hasičů a být průkopníky však buštěhradským rozhodně nelze upřít.
Jednotka vznikla v červnu 2020 a je zařazena v kategorii JPO V. V současnosti má 22 členů. Vybavena je cisternou CAS 25 Š706 RTHP, požární plošinou AP 20 Š706 RTH, dopravním automobilem Avia A30, osobními automobily Škoda Octavia a Škoda Felicia Kombi a nově požárním hlídkovým letounem Reims-Cessna F172H OK-OKB.
Hasiči Buštěhrad