Neděle 24. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma KOBIT – THZ hostila prezentaci společnosti Scania pro odbornou veřejnost, ukázala postupný vznik hasičského automobilu

Ve polovině dubna 2021 se v areálu společnosti KOBIT – THZ konalo setkání zástupců společnosti, výrobce a dodavatele podvozků Scania a vybraných odborníků z řad veřejnosti, včetně těch největších – nás z portálu POŽÁRY.cz. Cílem bylo představit šasi švédské provenience a postup, jakým na něj ve Slatiňanech roste hasičská nástavba.

Továrna hasicích zařízení

THZ je tradiční česká firma zabývající se výrobou hasičské a speciální techniky pro profesionální, dobrovolné a podnikové hasičské sbory. Hlavním programem společnosti je vlastní vývoj a výroba hasičských nástaveb a vestaveb vozidel.

Specializuje se na rekonstrukce, modernizace a přestavby stávajících vozidel. Součástí nabídky je dodávka veškerého požárního příslušenství.

Hasičskou techniku vyrábí firma zákazníkovi na míru dle požadovaných parametrů. V rámci zpracování návrhu jsou využívány 3D vizualizace a dlouholeté zkušenosti v oboru. Použitím nejmodernějších technologií, kvalitních materiálů a úzké spolupráce s dodavateli podvozků garantuje firma dlouhou životnost a spolehlivost.

Typové výrobky jsou schvalovány v autorizovaných zkušebnách dle platných norem a dodávány včetně certifikátů.

Firma vznikla už v roce 1899 za účelem výroby katrů a dřevoobráběcích strojů, od roku 1907 po zakoupení Raimundem Augustem Smekalem dochází k nárůstu výroby hasicích stříkaček, požárních vozů i několika osobních vozů. V roce 1937 nastupuje nový majitel p. Potůček a doplňuje provoz o tkalcovnu na požární hadice.

V roce 1994 se v rámci privatizačního projektu stává novým majitelem závodu společnost prezentující právního nástupce původního majitele podniku a firma přijala jméno Strojírna Potůček Slatiňany.

Od roku 2013 přešel podnik po reorganizaci do majetku skupiny KOBIT Holding, s.r.o. – od té doby se specializuje výhradně na hasičskou techniku

Scania

Švédský výrobce nákladních vozidel a autobusů je znám pro svou spolehlivost a také bezpečnost. Proto klade velký důraz na vývoj a testování. Důkazem jsou i extrémní zkoušky posádkových kabin.

Přečtěte siPosádkové kabiny Scania byly navrženy pro maximální bezpečí, ve výbavě mají kompletní boční airbagy

Krátká posádková kabina CP 28, která je mezi hasičskými vozy nejpoužívanější, pojme až šest osob. Prostor pro posádku může být vybaven lavicovým sedadlem nebo sedadly až pro čtyři osoby. Kabina může být vybavena upevňovacími body pro specifické vybavení.

Co se agregátů týče, dodává Scania hasičům pro dvounápravové podvozky nejčastěji řadový 6válcový vznětový motor o výkonu 324 kW vybavený systémem vstřikování XPI Scania. Disponuje čtyřmi ventily na válec, turbodmychadlem s pevnou geometrií lopatek, chladičem plnicího vzduchu a systémem SCR Scania vlastní konstrukce.

V oblasti řazení drtivě vedou podvozky s automatizovanou převodovkou Opticruise ve verzi bez spolkového pedálu, možné je objednat i spojku a nebo automat Allison. Jednotek, které chtějí manuální řazení, je minimální počet – z nich ještě velká část změní své rozhodnutí poté, co si před samotnou objednávkou vyzkouší automat. Logicky pak volí bezpečnější a pohodlnější řešení hodné hasičského vozu 21. století.

Výroba hasičského vozu značky Scania ve společnosti KOBIT – THZ

Návštěvníci společnosti si mohli v průběhu setkání projít celou výrobu hasičského vozu od začátku až po finále – po opuštění výrobní linky bylo možné si několik automobilů projet na nedalekém letišti – a to jak samotné šasi bez nástavby, tak hotové kompletní hasičské Scanie.

V první fázi probíhá úprava samotných podvozků. Nástavbář upravuje umístění jednotlivých podvozkových prvků tak, aby nepřekážely nástavbě – dle zvoleného typu se přesouvají nádrže na AdBlue i celé vzduchojemy. U některých vozidel se upravuje délka rámu a připravují se prostory pro uchycení prvků nástavby.

Poté je na rám podvozku připevněn pomocný ocelový mezirám, který nese celou nástavbu s nádrží na hasivo.

Samotná nástavba je nejprve připravena mimo automobil – celá je smontována z profilů ze slitin lehkých kovů pomocí prizmatických šroubovaných spojů. Oplechování je na ni následně nalepeno.

Ve velké montážní hale se průběžně dokončuje hned několik kusů hasičské techniky – od prvosledových vozů přes velkoobjemové cisternové automobilové stříkačky až například po těžký vyprošťovací automobil.

Jedním z (v dnešní době velmi důležitých) kroků je příprava elektroinstalace v nástavbě – moderní hasičský vůz je prošpikován kilometry kabeláže. Ta zajišťuje běh většiny funkcí automobilu od kontroly stavu nástavby, provozního deníku, obsluhy automobilu až po výstražné zařízení.

Přečtěte siSystém FTCS toho umí víc než před rokem: umí hladinoměry a z tabletu ovládá lafety i stožár

Ve Slatiňanech je poskytován i záruční a pozáruční servis, v běhu je modernizace části areálu tak, aby mohly být tyto služby poskytovány více vozidlům současně.

Sdílet