Rozmanitost počasí, školy v přírodě a bezpečí pro naše děti
Jsou předpovídány bouřky a silný vítr? Hrozí rozvodnění potoků a řek? Vaše děti jsou na škole v přírodě nebo táboří u řeky na kraji lesa, hrozí jim nebezpečí? Budou jejich vedoucí varováni a záchranáři v případě potřeby tábor najdou včas? Pro bezpečí dětí a pořadatelů zotavovacích akcí vznikl informační systém soustřeďující důležité údaje o místě konání dětské akce, délce konání, počtu dětí. Systém (evidenci rekreačních akcí) je plně v provozu více jak rok.
Jsou předpovídány bouřky a silný vítr? Hrozí rozvodnění potoků a řek? Vaše děti jsou na škole v přírodě nebo táboří u řeky na kraji lesa, hrozí jim nebezpečí? Budou jejich vedoucí varováni a záchranáři v případě potřeby tábor najdou včas? Pro bezpečí dětí a pořadatelů zotavovacích akcí vznikl informační systém soustřeďující důležité údaje o místě konání dětské akce, délce konání, počtu dětí. Systém (evidenci rekreačních akcí) je plně v provozu více jak rok.
Jaký byl důvod vzniku informačního systému?
Důvodem vytvoření systému byla snaha o získání okamžitých údajů, kde a kdy přesně se nachází větší skupina osob-dětí, které mohou být ohroženy mimořádnou událostí – záplavy, vichřice, požár, atd.) a k jejich ochraně (případně evakuaci). Cílem systému je zajistit ochranu veřejného zdraví a současně ochranu před mimořádnými událostmi obyvatel, kteří se rekreují v dočasných tábořištích.
Kdy informační systém vznikl?
Informační systém Hasičského záchranného sboru ČR byl tvořen v r. 2007 pilotně ve spolupráci HZS Moravskoslezského kraje a Krajskou hygienickou stanicí Moravskoslezského kraje.
Co říká zákon?
Osoba pořádající zotavovací akci s organizovaným pobytem 30 a více dětí ve věku do 15 let na dobu delší než 5 dnů, je povinna místně příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví (OOVZ) nahlásit místo konání, včetně souřadnic GPS, základní údaje o pořadateli akce včetně kontaktů, počty účastníků akce, termín konání nebo zpřesňující informace o akci jakého typu se jedná (§ 8 zákona č. 258/00 Sb.).
Uzavření dohody
Dohoda o spolupráci Ministerstva zdravotnictví ČR a Hasičského záchranného sboru ČR byla podepsána 1. července 2008 generálním ředitelem HZS ČR genmjr. Miroslavem Štěpánem a hlavním hygienikem ČR MUDr. Michaelem Vítem. Celorepublikový provoz byl odstartován 1. ledna 2009.
Jaké zkušenosti má s provozem a využitím údajů v „evidenci rekreačních akcí" jsme se zeptali vedoucí odboru hygieny dětí a mladistvých Krajské hygienické stanice Moravskoslezského kraje paní MUDr. Evy Gerykové.
1. Kolik je ve vaší databázi evidováno v současné době tábořišť?
V Moravskoslezském kraji je v současné době evidováno 218 lokalit, které jsou využívány po celý rok k pořádání zotavovacích akcí pro děti a to jak letních táborů, tak škol v přírodě, zimních táborů či lyžařských výcvikových zájezdů. Místem konání jsou nejen pevné objekty – chaty, penziony či stálé turistické základny, ale i stanové tábory stavěné na dočasně pronajatých pozemcích.
2. Jak vůbec probíhá spolupráce na „evidenci" Ministerstva zdravotnictví ČR a Hasičského záchranného sboru ČR?
Kromě již zmiňované spolupráce na tvorbě informačního systému „Evidence rekreačních akcí“, po otestování funkčnosti, doladění a dopracování, byl tento systém po dohodě mezi MZ ČR a MV – GŘ HZS ČR zaveden ve všech krajích republiky. Spolupráce v současné době spočívá v on-line předávání informací prostřednictvím pracovníků krajských hygienických stanic (KHS), kteří po obdržení ohlášení zotavovací akce pořádající osobou (el.poštou, poštou, telefonicky, dat.schránkou) vkládají do Evidence: druh akce, místo konání, termín, předpokládané počty účastníků a kontakt na doprovod. Zavedením dat do systému jsou údaje okamžitě přístupné pro složky integrovaného záchranného systému (IZS) pro případ potřeby okamžitého zásahu, ale i oprávněným osobám KHS.
Obě strany mají tedy k dispozici tyto aktuální informace:
- kde a kolik akcí právě probíhá nebo již bylo nebo se připravují na území okresu či kraje, což žádný jiný systém evidence neumožňuje;
- kolik dětí a dospělých je (bylo) bude na přesně vymezené lokalitě (s překlikem na mapu a geosouřadnice) – mnohdy v lesích na loukách daleko od případné pomoci, což je okamžitá a jediná informace pro složky IZS k případnému zásahu, pro pracovníky KHS navigace přímo na místo konání akce;
- pro pracovníky KHS vynikající a přehledný systém o právě probíhajících akcích k plánování terénních výjezdů k provedení státního zdravotního dozoru;
- pro pracovníky. KHS přehledný systém pro zpracovávání sumárních dat o zotavovacích akcích k určitému datu (pro požadované výkazy, pro tisk atd.).
3. Můžete nám uvést příklad z praxe?
My jsme se o praktickém využití Evidence přesvědčili v červnu minulého roku při povodních na Novojičínsku, kdy voda ohrožovala účastníky školy v přírodě na tábořišti Štramberk – Bařiny. Dle sdělení provozovatelů hasiči byli na místě včas, ještě před voláním o pomoc, a pomohli při evakuaci.
4. Připravujete nějaké úpravy informačního systému?
Za KHS Moravskoslezského kraje mohu říct, že tento systém je pro naši práci nejpřehlednější, pro práci v terénu vždy aktuální a momentálně nevyžaduje další úpravy či doplnění. Vkládání dat, či pátrání po dalších potřebných údajích, zabere nějaký čas, ale „zaevidováním“ akce máme jistotu, že o děti bude v případě potřeby včas a odborně postaráno ve dne či v noci, přes týden i o víkendech.
Děkuji za rozhovor.
Info: kpt. Ing. Ivana Svitáková
tisková mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR
-wap-