Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letištní Scania pro Bundeswehr

Rosenbauer představil na letošním veletrhu Interschutz svůj kombinovaný hasící automobil Buffalo, určený pro německou armádu.

Rosenbauer představil na letošním veletrhu Interschutz svůj kombinovaný hasící automobil Buffalo, určený pro německou armádu.

Vozidlo je provedeno v matné khaki barvě bez kamufláže. Vzhledem k jeho určení není osazeno jen modrými výstražnými světly (dva modré majáky na střeše kabiny a dvě dvojice LED blikačů – v přední masce a v zadní části nástavby), ale i majáky oranžovými.

Podvozek

Vozidlo je postaveno na čtyřkolovém podvozku Scania P380 CB 4×4 EHZ s jednomontáží na zadní nápravě s poloměrem otáčení 22 metrů. Osazeno je motorem DC12 13380 o výkonu 380 koní (290 kW) splňujícím normu Euro 4. O přenos hnacích sil se stará šestistupňová automatická převodovka GA 867.

Na podvozku je v prostřední části vozu uchycen hydraulikou poháněný naviják Rotzler TR 30. Tento naviják zde byl představen jako novinka – komunikuje totiž plně s CAN sběrnicí automobilu, je tedy přímo určen pro zástavbu především do hasičských automobilů. Naviják má výstup pod přední nárazník vozidla. Když se zmiňujeme o nárazníku – Scania má instalován i zesílený nárazník s tažnými oky pro případné vyproštění. Lze na něj také nainstalovat odnímatelný monitor Rosenbauer RM15 s průtokem 1500 litrů za minutu při 10 barech. Přívod vody pro tento monitor je připraven pod nárazníkem.

Pod předním nárazníkem pak najdeme dvojici infračervených světel pro přisvícení při provozu s noktovizorem (zařízení zesilující zbytkové světlo, používá se pro noční vidění).

Kabina

Pro kabinu vozidla byla použita standardní šestimístná Scania Crew-Cab. V její zadní části nás zaujala ne zcela obvyklá konfigurace sedadel – krajní jsou bez nosiče DT a tedy posunuty více dozadu, než dvě prostřední, které pak nosičem DT již osazeny jsou. Dýchací přístroje pro hasiče na krajních sedadlech jsou uloženy v nástavbě vozu. Na podlaze kabiny se nacházejí odtokové kanálky vedoucí do výpustí, kterými je odváděna voda a případné nečistoty.

Na střeše kabiny najdeme monitor Rosenbauer RM25 o průtoku 2500 litrů za minutu při 10 barech. Obsluhovat jej lze joystickem v kabině na místě řidiče. Ten má k dispozici také multifunkční displej s ovládáním v podstatě celého vozu a to přes CAN sběrnici – z jednoho místa tak řeší provoz čerpadla, monitorů, navijáku, osvětlení vozidla apod.

Nástavba

Nástavba vozidla je řešená modulově. Sestává z tří částí – přední a zadní část jsou skříně z hliníkových profilů lepené plechem ze stejného materiálu, prostřední část jsou samotné nádrže. Ty jsou vyrobeny ze sklolaminátu. Objem vodní nádrže je 2800 litrů, pěnidla si s sebou automobil veze 280 litrů.

V nástavbě je zabudovaný pneumatický výsuvný osvětlovací stožár s hlavicí osazenou sedmi xenonovými světlomety 35W 24V s natáčením do 180°, nakláněním celé hlavice v rozsahu 0–90° s vyklopením jednotlivých světlometů v rozsahu –10° – 90°. Stožár má svítivost 560 lux do vzdálenosti 10 m, 3 Lux do 200 m. Napájen je přímo ze soustavy vozidla a může být ovládán i dálkově.

Hašení sněhem a práškem

Sněhové hasicí zařízení, které obsahuje 120 kg CO2 (4 tlakové láhve po 30 kg hasiva) včetně proudnice s navijákem najdeme v pravé přední skříni vozidla. Najdeme tu rovněž např. pilu s diamantovým kotoučem a pneumatické zvedací vaky.

Zařízení pro hašení práškem je pak na straně levé. Kromě zásobníku na 135 kg BC prášku zde najdeme i tlakovou láhev s dusíkem, který je hnacím médiem a práškovou proudnici s hadicí na navijáku. V levé přední části nejdeme také hydraulické vyprošťovací zařízení (nůžky, rozpínák, rozpínací válce) a ruční vyprošťovací nástroje. Jsou zde rovněž uloženy dýchací přístroje – jak jsme se zmínili, dva hasiči a strojník je nemají uloženy v kabině vozu.

Zadní skříně a čerpadlo

Z příslušenství v zadních bočních skříních zmíníme jen zařízení pro rychlý zásah – vpravo je to naviják s 30 metry hadice a proudnicí Nepiro, na straně levé pak hadice C stále napojená na výtlak čerpadla s proudnicí stejné značky.

Čerpadlo je uloženo standardně v zadní části vozu. Jedná se o typ Rosenbauer N25 o výkonu 2500 litrů za minutu při 10 barech. Pro přimísení pěnidla je použit přiměšovač Rosenbauer Fixmix.

Základní TTD

Podvozek
Typ:Scania P380 CB 4×4 EHZ
Motor:DC12 13380
Výkon:380 PS/290 kW
Norma:Euro 4
Převodovka:automatická GA 867, šestistupňová
Rozměry a váha
Délka:8500 mm
Šířka:2500 mm
Výška:3500 mm
Hmotnost:19 tun
Kabina a nástavba
Osádka:1+5
Typ:Scania Crew Cab
Nástavba:modulová, hliníková
Nádrže
Voda:2800 l / sklolaminát
Pěna:280 l / sklolaminát
Prášek:BC 135 kg
CO2:120 kg (4×30)
Čerpadlo
Typ:Rosenbauer N25
Výkon:2500 l/min @ 10 bar
Přiměšovač:Rosenbauer FIXMIX
Monitory
Střešní:Rosenbauer RM25
Výkon:2500 l/min @ 10 bar
Nárazníkový:Rosenbauer RM15
Výkon:1500 l/min @ 10 bar
Zařízení pro rychlý zásah
Dělka hadice:30 m
Typ proudnice:Nepiro
Naviják
Typ:Rotzler TR 30
Tah:5 tun
Jízdní vlastnosti
Zrychlení z 0 na 80:25 s
Max. rychlost:135 km/h


-kow-

Sdílet