Obec Kestřany pořídila své dobrovolné hasičské jednotce nový vůz, Scania k nim přijela z firmy KOBIT
Novou cisternovou automobilovou stříkačku na dvounápravovém podvozku Scania pořídila obec Kestřany. S financováním automobilu od firmy KOBIT – THZ za 7 379 427 korun včetně DPH pomohl Fond zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Podvozek
Šasi švédského výrobce Scania P 440 B4×4HZ o rozvoru 4 550 mm je v provedení XT. Obě nápravy jsou odpruženy listovými pery a osazeny stabilizátory a uzávěrkami diferenciálů, brzdy jsou bubnové.
Třináctilitrový řadový šestiválec DC13 153 o výkonu 324 kW a krouticím momentu 2 300 Nm v rozsahu 1 000 – 1300 otáček za minutu splňuje emisní normu Euro 5. Automatizovaná dvanáctistupňová převodovka GRS905 disponuje systémem Opticruise a automatickou spojkou.
Posádková kabina CP28L je vybavena nezávislým 3kW topením a klimatizací. U dveří řidiče je v ní zabudovaná zásuvka Rettbox-air pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Kabina osádky je vybavena vozidlovou analogovou radiostanicí. Ovládací části vozidlových komunikačních prostředků jsou v kabině osádky umístěny v prostoru u předního okna tak, aby byly plně obsluhovatelné z místa velitele a částečně obsluhovatelné (uchopení mikrofonu a vedení komunikace, a to ve výjimečných případech) z místa strojníka.
V prostoru ovládacího panelu čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové radiostanice.
V opěradlech druhé řady sedadel jsou integrovány čtyři dýchací přístroje Dräger PSS 3000, zbývající dva jsou uloženy v kabině osádky. Tři povinné náhradní tlakové láhve jsou mezi zadními opěradly.
Scania disponuje dvěma dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice Hytera PD605 a čtyřmi dobíjecími úchyty pro ruční svítilny Streamlight Survivor LED ATEX.
Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora. Sedák druhé řady sedadel je dělen na dvě části. Ve střední horní části kabiny osádky je umístěn držák páteřové desky.
V zorném poli řidiče je v palubní desce integrován 7" displej s navigací a s mapovou výbavou pro Českou republiku s bezplatnou aktualizací, do nějž je veden i obraz z couvací kamery, velitel má v dosahu výjezdový tablet.
Světelné výstražné zařízení vyzařuje v jeden okamžik pouze světlo jedné barvy a to střídavě modré barvy na pravé straně a červené barvy na levé straně od podélné osy ve směru jízdy. Doplňkové svítilny vyzařují v jeden okamžik pouze světlo jedné barvy a to střídavě světlo modré barvy na levé straně a světlo červené barvy na pravé straně od podélné osy.
Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.
Přední část vozu je na rámu podvozku osazena elektrickým lanovým navijákem Ramsey Winch s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50,7 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou jištěním proti přetížení a nepromokavým ochranným krytem.
Scania je vybavena nárazníkovou lafetovou proudnicí PROTEK o průtoku 750 litrů za minutu napojenou na pevně zabudované potrubí od požárního čerpadla a ovládanou z místa velitele.
Na každém držáku bočního zpětného zrcátka je cisterna vybavena jedním a na zadní části účelové nástavby dvěma LED pracovními světlomety s intenzitou světelného toku každého světlometu 1000 lumenů.
Nástavba
Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Karoserie je doplněna karosářskými prvky z jiných lehkých materiálů s životností odpovídající životnosti vozu.
Prostory pro uložení požárního příslušenství po stranách účelové nástavby jsou vybaveny roletkami z lehkého kovu s průběžnými madly v celé šířce roletky. Prostor pro uložení požárního příslušenství a čerpací jednotky v zadní části je vybaven dveřmi, které se otevírají nahoru.
Požární příslušenství je v postranních a v zadní skříni uloženo tak, aby jej bylo možné vyjímat a vkládat ze země, bez potřeby užití stupaček.
Scania je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem THZ LED o výšce 5 metrů od země se dvěma 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lm a krytím IP 44.
Světlomety jsou orientovány do jednoho směru. Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů.
Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájen je z elektrické soustavy podvozku.
Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy umístěnými na bocích a zadní stěně.
Na obou stranách účelové nástavby mezi roletkami jsou umístěny svislé nedělené LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Stavoznaky zobrazují stav 20 %, 40 %, 60 %, 80 % a 100 % objemu nádrže.
Stavoznak pro hasební vodu je v modrém a pro pěnidlo ve žlutém barevném provedení. Pokles stavu hasební látky pod 20 % je signalizován přerušovaným světlem stavoznaku červené barvy. Stavoznaky se zapínají pouze současně s hlavním vypínačem čerpacího zařízení.
Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezové oceli, Scania uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací. Čerpací zařízení THZ umožňuje provoz v nízkotlakém i vysokotlakém režimu popřípadě jejich kombinaci.
CAS umožňuje automatické plnění vodní nádrže z hydrantu, automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru a automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací.
Nástavba je v horní části vybavena přípojným prvkem pro napojení odnímatelné lafetové proudnice.
Hygienické prostředky tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku. Do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky. Součástí je spirálová hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku.