Pondělí 4. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Uběhlo čtvrtstoletí od zahájení výjezdové činnosti pražských hasičů s pozoruhodnými vozy Dennis Rapier

V předjaří roku 1996 bylo možné v ulicích hlavního města poprvé zahlédnout některý z dvojice nových požárních automobilů Dennis Rapier, dodaných v prvním čtvrtletí toho roku Hasičskému záchrannému sboru hl. m. Prahy.

Pro pražské hasiče se jednalo o první porevoluční prvovýjezdové CAS moderní konstrukce, které narušily tehdejší hegemonii legendárních CAS 25 – LIAZ 101. Stříkačky CAS 27 na podvozcích Dennis Rapier tehdy představovaly zásadní evoluci v pražské mobilní požární technice.

Byly to první vozy se skutečně vysokotlakým čerpadlem výrobce Godiva, se jmenovitým tlakem vysokotlakého stupně 40 bar. Průtokový naviják zařízení pro rychlý zásah značky Collins Youldon byl vybaven pryžovou hadicí délky 90 metrů, zakončenou turboproudnicí A­kron.

Na předním nárazníku byl instalován lanový naviják Ramsey a z nástavby se vysouval teleskopický osvětlovací stožár se třemi halogenovými reflektory.

První dvojice pražských Dennisů však na rozdíl od dalších generací neměla přenosnou elektrocentrálu, ale agregát byl pevnou součástí vozidla.

Neobvyklé bylo řešení přenosných žebříků – ve výzbroji vozu byl krátký třídílný výsuvný žebřík Bailey a především dlouhý třídílný výsuvný žebřík Angus Sacol, který pražským Dennisům dodával typický vzhled britských hasičských stříkaček.

K hranatému designu kabiny se designově hodila dvojice velkých rotačních majáků Hella. Siréna byla původně dvoutónová značky Fiamm a vydávala zvuky, známé z policejních vozů z tradičních britských detektivek.

Protože v pražském provozu zanikala, byla záhy na každý Dennis instalována americká siréna Federal Signal PA 300 se dvojicí kompaktních reproduktorů BP 100, namontovaných na kabině nad sebou na opěrné konzoli žebříku Angus. Díky této výstražné sestavě pak byly Dennisy jedněmi z nejlépe slyšitelných pražských hasičských automobilů.

V kabině posádky byly v opěradle zadní lavice integrovány 4 držáky dýchacích přístrojů, připravené již pro VDP Scott Air-Pak 4.5, které byly právě během jara 1996 v Praze plošně zařazovány do služby.

Zatímco podvozek a ocelová bezpečnostní kabina byly dílem výrobce Dennis Specialist Vehicles, hliníkovou požární nástavbu postavila firma John Dennis Coachbuilders. Nádrže hasebních látek měly objem 1800 litrů vody a cca 100 litrů pěnidla. Rolety nástavby byly vybaveny průběžnými madly pro otevírání, což je dnes standard, ale tehdy to byla rarita.

Zajímavostí je, že nástavba byla dodána jen s minimem příslušenství a většinu výbavy si na perforované regály a plata instalovali pražští hasiči svépomocí.

Původně byl v nástavbě umístěn ještě klasický přenosný hadicový naviják, později jej nahradily modernější hadicové koše. Standardní součástí příslušenství tehdy ještě nebylo hydraulické vyprošťovací zařízení, ale samozřejmostí již byly řetězová a rozbrušovací pila a poprvé se na prvních výjezdech objevily přetlakové ventilátory.

Oba první Dennisy byly po procesu zajíždění a zaškolení družstev zařazeny do výjezdu na pražské „centrále“ v Sokolské ulici, nikoli však najednou.

Na konci dubna 1996 byl zařazen do ostrého výjezdu Dennis registrační značky AV 11–66.

Druhý Dennis s registrační značkou AV 11–67 se mezitím chystal na svoji premiéru na červnové výstavě Pyros v Brně a do výjezdu byl zařazen až v polovině roku.

Ve druhém čtvrtletí roku 2021 si tak připomínáme čtvrtstoletí od zahájení výjezdové činnosti pražských hasičů s pozoruhodnými vozy Dennis Rapier, které otevřely kapitolu moderních městských požárních automobilů v Praze.

Ing. Michal Brunner, HZS hl. m. Prahy
Sdílet