Vůči zlomyslným voláním budou hasiči nekompromisní
Již mnoho let trápí hasiče zlomyslná volání na tísňové linky 112 a 150. „Telefonní centra tísňového volání Hasičského záchranného sboru České republiky přijala za rok 2009 přes 4 miliony hovorů, přičemž přibližně 70 % z nich bylo zlomyslných", uvedl kpt. Ing. Jan Urbánek z odboru operačního řízení MV-generálního ředitelství HZS ČR.
Již mnoho let trápí hasiče zlomyslná volání na tísňové linky 112 a 150. „Telefonní centra tísňového volání Hasičského záchranného sboru České republiky přijala za rok 2009 přes 4 miliony hovorů, přičemž přibližně 70 % z nich bylo zlomyslných„, uvedl kpt. Ing. Jan Urbánek z odboru operačního řízení MV-generálního ředitelství HZS ČR.
„Dosavadní opatření ke snížení počtu zlomyslných volání nebyla účinná, proto velice vítáme, že máme od 1. července letošního roku k dispozici velmi silný zákonný nástroj, který nám umožňuje znemožnit provozování telekomunikačního koncového zařízení těm, kteří volají zlomyslně na naše tísňové linky“, dodal Jan Urbánek.
Zmiňovaným zákonným nástrojem je ustanovení § 33 odst. 11 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, ve kterém je uvedeno: „Pokud účastník, popřípadě uživatel, uskutečňuje zlomyslná volání na čísla tísňového volání, je podnikatel (například mobilní operátor), v jehož síti bylo takové volání započato, povinen na žádost subjektu (například HZS ČR), který provozuje pracoviště pro příjem volání na čísla tísňového volání, znemožnit ve své síti provozování telekomunikačního koncového zařízení, ze kterého jsou tato volání uskutečňována.
O zpětném uvedení telekomunikačního koncového zařízení do provozu rozhodne Český telekomunikační úřad na žádost účastníka." Zlomyslným voláním na čísla tísňového volání se rozumí volání, za jiným účelem, než je oznámení událostí v případech, kdy je ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek. Čísly tísňového volání se zde rozumí jednotné evropské číslo tísňového volání „112“ a národní čísla tísňového volání stanovená v číslovacím plánu (150, 155, 158 a 156).Podle vedoucí psychologického pracoviště MV-generálního ředitelství HZS ČR plk. PhDr. Zuzany Vrbové jsou zlomyslné hovory „testující" tísňovou linku 112 pro operátory zátěžovým faktorem.
„Navíc zlomyslná volání kladou zvýšené nároky na pozornost samotných operátorů a mohou být pro ně v určitém smyslu více stresující, než nahlašování skutečných událostí," dodala Zuzana Vrbová. Hasičský záchranný sbor České republiky bude maximálně využívat této zákonné možnosti žádat o znemožnění provozování telekomunikačního koncového zařízení těm, kteří volají zlomyslně na tísňové linky 112 a 150.
Doporučujeme proto, aby všichni uživatelé telefonních přístrojů dbali zvýšené opatrnosti při jejich používání. I několikeré náhodné vytočení linky 112 může být chápáno jako zlomyslné. Zejména pak doporučujeme zvýšit dohled nad dětmi, které vlastní mobilní telefony. Zlomyslné volání na tísňové linky se může hodně prodražit. Český telekomunikační úřad může za takové volání uložit pokutu ve výši 100 000 Kč.
kpt. Bc. Radek Kislinger
tiskový mluvčí
Ministerstvo vnitra – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR
-kaw-