Hasiči z Doudleb nad Orlicí slavnostně převzali novou cisternovou stříkačku Scania od WISS Czech, nahradí Tatru 815
Dne 12. černa 2021 nastal historický okamžik pro JSDH Doudleby nad Orlicí, neboť poprvé v historii městyse a 140leté historii dobrovolných hasičů v Doudlebách nad Orlicí dostali hasiči úplně novou cisternu. CAS 20/4000/240 Scania P440 XT nahradí 31 let starou cisternu CAS 32 Tatra 815 z roku 1990.
Výrazně se tak zvýší akceschopnost jednotky.
Automobil disponuje výbavou, která se sestavovala v technických podmínkách tak, aby cisternová automobilová stříkačka splňovala veškeré požadavky předpisů pro provoz stanové vyhláškou 35/2007 Sb. O technických podmínkách požární techniky.
Vozidlo v celkové hodnotě 6,9 milionů korun včetně DPH bylo spolufinancováno z rozpočtu městyse Doudleby nad Orlicí, Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů částkou 2,5 milionů korun a také s přispěním Královéhradeckého kraje ve výši 1 milion korun.
Slavnostní předání provedl starosta obce Ing. Ivan Keprta a vozidlu a hasičům požehnal pan farář Mgr. Ing. Vladimír Handl z Kostelce nad Orlicí. Předání se zúčastnili hasiči 4. okrsku a pozvaní hosté.
Podvozek
Cisterna je postavena na dvounápravovém podvozku Scania P440 řady XT s automatickou převodovkou Opticruise ve verzi bez spojkového pedálu.
Kabina je pro osádku 1+5. Pro dobíjení akumulátoru a doplňování tlakového vzduchu slouží zásuvka Rettbox-air.
Přední část kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou silou ve vodorovné rovině 52 kN a s jištěním proti přetížení. Přední část kabiny je ve spodní části vybavena dálkově ovládanou lafetovou proudnicí.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechu a profilů ze slitiny lehkých kovů technologiíprizmatických šroubovaných spojů a lepení. Doplněna je karosářskými prvky z jiných lehkých materiálů s životností odpovídající životnosti CAS.
Nádrž o objemu 4000 l vody a 240 l pěnidla je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.
Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumatický výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Stožár je napájen z podvozkové soustavy automobilu, je možné jej napájet i z vnějšího zdroje 230 V. Disponuje funkcí automatického složení do přepravní polohy po uvolnění parkovací brzdy.
CAS je vybavena čerpadlem Ruberg o jmenovitém průtoku nízkotlakého stupně 2 000 l/min. při tlaku 10 barů. Vysokotlaký stupeň má průtok 150 l/min. při tlaku 40 barů. Čerpadlo je bronzové a veškeré součásti čerpadla, které přicházejí do styku s vodou, jsou z materiálů, které dlouhodobě odolávají korozi.
CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:
- záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
- diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
- monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
- automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
- automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
- zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
- zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
- automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
- systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.