Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v obci Šardice jezdí novou cisternou Scania, do obce ji dodala firma WISS Czech

Díky České kanceláři pojistitelů a dotaci z jejího Fondu zábrany škod spolu s příspěvkem z Jihomoravského kraje se obci Šardice podařilo zakoupit novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů. Za 6 653 064 Kč včetně DPH ji dodala firma WISS Czech.

Podvozek

Šasi Scania P500 B4×4HA řady XT o rozvoru 4 550 mm je osazeno řadovým šestiválcovým motorem DC13 146 o výkonu 368 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 5 a spolupracuje s automatizovanou převodovkou Opticruise s hydrodynamickým retardérem a bez spojkového pedálu.

Přední náprava je odpružena listovými pery, zadní vzduchovými měchy.

Prodloužená kabina pro mužstvo CP31 je čtyřdveřová, šestimístná, vybavená nezávislým vytápěním a klimatizací. Na jejím levém boku je sdružená zásuvka pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů Rettbox-air. Součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola GM 340. Její druhé obslužné místo v podobě mikrofonu a reproduktoru je v zadní části vozu u ovládacího panelu čerpadla.

Čtveřice dýchacích přístrojů je uložena v opěradlech zadní řady sedadel, zbylé dva do povinného minimálního počtu najdeme v nástavbě.

V kabině je dvanáct dobíjecích úchytů – šest pro ruční svítilny, šest pro ruční radiostanice.

V zorném poli řidiče je displej couvací kamery, velitel má v dosahu výjezdový tablet.

V přední části je u nárazníku uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN, vedle něj je namontována dálkově ovládaná lafetová proudnice.

Nástavba

Nástavba je šestiroletová, pod přední a zadní schránou je výklopná stupačka. Na horní pochozí plošině je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Okolí automobilu je osvětleno LED světly na bocích a na zadní části nástavby.

Pneumaticky výsuvný stožár je osazen dvěma 24V LED reflektory o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Napájen je z podvozkové soustavy vozu, připojit ho lze i na externí zdroj 230 V. Stožár se do přepravní polohy skládá automaticky.

Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Pěnotvorné zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Scania uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla – nádrž je vyrobena jako jeden celek z nerezavějící o­celi.

Hygienické prostředky pro základní očistu hasičů u zásahu jsou umístěny na výsuvném prvku v pravé zadní schráně.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus WISS, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS,
  • automatický systém regulace tlaku ve výtlaku s ohledem na průtok.
Sdílet