Do Teplic nad Metují dorazila velkoobjemová Tatra Terra, nahradí starou sestru
Hasiči v Teplicích nad Metují slavnostně převzali do užívání velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra Terra s posádkovou kabinou. Vůz městu dodala firma THT Polička za 7 834 750 korun včetně DPH, s financováním pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.
Slavnostní předání proběhlo v neděli 4. července 2021 a spojeno bylo také se žehnáním nového praporu místního Sboru dobrovolných hasičů. Nová Terra nahradí starší sestru, Tatru 148, kterou hasiči mají od roku 1994 a před deseti lety prošla rekonstrukcí.
Podvozek
Pro stavbu vozu bylo zvoleno třínápravové šasi Tatra T815–2T5RB3 s připojitelným pohonem všech kol. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy vinutými pružinami a vzduchovými vlnovcovými pružinami, tlumiče pérování jsou teleskopické. Všechny diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou, na poslední nápravě je stabilizátor.
Tatra je poháněna vidlicovým osmiválcem o výkonu 325 kW při 1 800 otáčkách za minutu. Krouticí moment tatrováckého vzduchem chlazeného agregátu je 2 100 Nm v rozsahu 1 100 – 1 200 otáček z minutu.
Cisterna bohužel disponuje pouze manuálně řazenou převodovkou Tatra 14 TS 210 L. Činnost jejího pomocného pohonu pro čerpadlo je možná až do rychlosti 10 km/h.
Čtyřdveřová kabina je jednoprostorová, šestimístná. Ve střední horní části je po celé šíři police, na spodní části je uzpůsobena pro uchycení páteřové desky.
Na jejím levém boku je zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů, po nastartování se samočinně odpojí.
V dosahu velitele je výjezdový tablet, v zorném poli řidiče 5" displej couvací kamery. Ve čtyřech dobíjecích úchytech najdeme ruční radiostanice, v dalších čtyřech ruční svítilny.
Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice, její druhý mikrofon a reproduktor jsou u ovládacího panelu čerpadla.
V přední části vozu je u nárazníku na podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN, vybaven je šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení. Pod ním je asanační lišta ovládaná z místa řidiče.
Podvozek odolá teplotám do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až 1000 °C, rozvody vzduchu, paliva a elektřiny kryjí speciální návleky.
Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. Na držácích bočních zpětných zrcátek jsou pracovní LED světlomety pro osvětlení boků vozidla.
Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace.
Nástavba
Nástavba je modulová a sestává ze tří částí. Přední a zadní schrány jsou vyrobeny ze speciálních hliníkových profilů a olepeny plechem, mezi nimi je nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Vejde se do ní 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla.
O dodávku hasiva se stará čerpací zařízení THT PKA 3000–250 o jmenovitém výkonu 3 000 litrů za minutu podle ČSN 1028–1. Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou, pěnidlo je přiváděno do sání.
Na horní pochozí plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici.
Bezprostřední okolí automobilu je osvětleno LED světly na bocích a zadní části nástavby, pro osvětlení místa zásahu slouží pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár se čtyřmi 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů s krytím IP 44.
Rozměry a hmotnosti
Tatra je dlouhá 9 780 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 100 mm. Její celková hmotnost je 26 000 kg.