Hasiči Správy železnic mají čtyři nové vyprošťovací automobily na podvozku Scania, dodal je Kobit – THZ
Čtyři osmikolové vyprošťovací automobily na podvozku Scania dodala hasičům Správy železnic firma KOBIT – THZ. Každý ze speciálů dovybavených pro zásahy na železnici stál 19 065 970 korun včetně DPH.
Podvozek
Podvozek Scania R 500 B 8×8 HZ je osazen dvoumístnou kabinou CR20N. Nápravy jsou odpruženy listovými péry a osazeny torzními stabilizátory, nechybí uzávěrky diferenciálů.
Pohon předních náprav je připojitelný, vůz je uzpůsoben k tažení podvalníku až do hmotnosti 65 tun. Na obou zadních nápravách jsou podmetací řetězy.
Rozvoru mezi druhou a třetí nápravou je 4 750 mm, mezi zadními je to 1 450 mm. Brzdy jsou na všech kolech bubnové, s brzděním pomáhá i retardér R4100.
Vůz je poháněn řadovým šestiválcem DC13 o výkonu 368 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 6 a jeho maximální krouticí moment je 2 500 Nm v rozsahu 925 až 1 340 otáček za minutu.
Převodovka je automatizovaná, ve verzi bez spojkového pedálu, dvanáctistupňová skříň GRSO905R je vybavena systémem Opticruise.
V kabině je na straně spolujezdce odkládací stolek, za řidičem je lednička. Komfort zvyšuje jak automatická klimatizace, tak 3kW nezávislé vytápění voda – vzduch.
V dosahu řidiče je navigační tablet Samsung s 8" displejem, velitel má k dispozici výjezdový 10" tablet. Informační systém je integrován do 7" displeje palubní desky, zobrazuje se na něm mimo jiné výstup ze zadní couvací kamery.
Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice Motorola DM 4600E.
O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox-Air na levém boku. Po nastartování se samočinně odpojí, součástí je inteligentní dobíjecí zařízení.
Pod čelním sklem jsou přídavné světlomety s integrovanými ukazateli směru pro provoz s radlicí.
Světelné výstražné zařízení je červenomodrooranžové kombinace – při jízdě k zásahu bliká standardně vlevo červeně a vpravo modře, lze ho však přepnout do plně oranžového režimu a to včetně přídavných světel.
Nástavba
Karoserie nástavby je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a oplechována. Pro zlepšení dosahu do jednotlivých schrán s příslušenstvím slouží výklopné stupačky.
Schrány jsou upraveny pro samovolný odtok vody, jejich podlaha je z hliníkového plechu.
Hydraulický nakládací jeřáb
Mezi kabinou a nástavbou je namontován hydraulický jeřáb Palfinger PK 65002 SH F R3X SZTY High Performance. Při vyložení 2,5 metru uzvedne 19 100 kg, při maximálním – tedy 18 metrů – ještě břemeno o hmotnosti 2 500 kg.
Jeřáb je vybaven elektronickým systémem pro omezení zdvihového momentu zamezujícím přetížení, opěrná šíře podpěr je 7 810 mm.
Na hlavním rameni, které je možno otáčet nekonečně v rozsahu 360°, je namontován lanový naviják s tažnou silou 34,3 kN s 90metrovým lanem o průměru 12 mm.
Jeřáb je ovládán dálkově, nechybí funkce automatického složení do parkovací polohy či možnost spustit nebo zastavit motor automobilu. Dosah v zastavěném prostoru je až 100 metrů, na volném prostranství dvojnásobek.
Navijáky
Na zadní část automobilu jsou v prostoru rámu umístěny dva lanové hydraulické navijáky Superwinch H45P o nominální tažné síle 20 000 kg s ukladačem lana s mechanickým pohonem a otočnou hlavou. Ovládány jsou bezdrátově.
50metrová lana o průměru 20 mm jsou zakončena očnicí a třmenem. Součástí dodávky jsou dvě směrové kladky.
Radlice
Radlice je určena k odstraňování kamenitých materiálů železničního náspu, překážek a sněhové vrstvy a zapření vozidla.
Má pojezdová kola s možností výškového nastavení, je vybavena systémem hydraulického zvedání a spouštění s ovládáním všech funkcí z místa řidiče.
Demontáž a montáž je proveditelná bez použití mechanizace, součástí radlice je oko pro tažení vozidla.
Rozměry a hmotnosti
Automobil je dlouhý 11 061 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 995 mm.