Hasiči podniku AERO Vodochody AEROSPACE dosáhli na dotaci z Fondu zábrany škod, firma Kobit jim dodala novou cisternu Scania
Firma KOBIT – THZ vyrobila pro podnikové hasiče společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s. novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania. Na financování vozidla se premiérově ve vztahu k podnikovým hasičům podílela i Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. je největším výrobcem letecké techniky v České republice. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky.
Spolupracuje s předními leteckými výrobci a v rámci vojenského programu je dlouholetým partnerem ozbrojených sil několika zemí, zejména Armády České republiky. Historie firmy se začala psát již v roce 1919, kdy byla v Praze založena firma Aero – továrna létadel.
V roce 1953 se firma přestěhovala z Prahy do nových prostor ve Vodochodech, kde se postupně zabývala licenční výrobou letounů MiG-15 a nadzvukových letounů MiG-19 a MiG-21. Současně s tím se zaměřila na vývoj a výrobu vlastních konstrukcí proudových cvičných letounů L-29 Delfín a L-39 Albatros.
Tyto stroje byly vyráběny v masovém měřítku a proslavily Aero po celém světě jako nejúspěšnějšího výrobce cvičných proudových letounů. Na slavné stroje přímo navazuje lehký proudový bitevník L-159 ALCA, který slouží u letectva Armády České republiky a ve službách Iráckého letectva se aktivně účastnil bojů proti Islámskému státu.
Současný nejnovější model, L-39NG (Next Generation), má ambice navázat na úspěšnou kariéru rodiny letounů L-39, po níž podědil nejen aerodynamickou koncepci a obratnost, ale především spolehlivost a nízké pořizovací a provozní náklady.
Hasičský záchranný sbor podniku AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Hasičský záchranný sbor podniku AERO Vodochody AEROSPACE a.s. ve stávající podobě vznikl současně s přestěhováním firmy do Vodochod v roce 1953. V současnosti má 34 profesionálně vycvičených zaměstnanců, kteří plní svěřené úkoly hned na třech frontách.
Hlavními úkoly jsou samozřejmě požární ochrana podniku a zabezpečení letového provozu na firemním letišti, třetím pak zajištění zásahové činnosti mimo firmu v rámci IZS.
Jen ochrana podniku obnáší širokou škálu provozovaných činností, ať je to držení pohotovosti pro případ požáru či provozní havárie, technická a technologická pomoc, čerpání kapalin nebo zabezpečení předlékařské pomoci zaměstnancům pomocí vlastního sanitního vozidla.
Ambulance je vybavena mimo jiné i automatizovaným externím defibrilátorem, polohovacími transportními nosítky, či podpůrnými dýchacími prostředky a dalším zdravotnickým vybavením. Zaměstnanci HZSP již (ne)jen ve firmě zachránili mnoho lidských životů. Samostatnou kapitolou je zabezpečení letového provozu Letiště Praha – Vodochody, které je vázáno přísnými mezinárodními předpisy ICAO (mezinárodní organizace pro civilní letectví).
Ty předepisují nejen vyšší technické parametry vozidel a vysokou úroveň vycvičenosti personálu na leteckých cvičných polygonech v reálných podmínkách zásahu na hořící letoun, ale také specifické taktické postupy při likvidaci leteckých nehod a mimořádných událostí.
V neposlední řadě také nařizují naprosto brutální zásahový čas, kdy do tří minut od zazvonění telefonu na OPIS musí první zasahující vozidlo na kterémkoliv místě vzletových a pojezdových drah dodávat minimálně 50 % předepsaného množství hasiva dle kategorie (velikosti) letounu.
I z těchto důvodů je vozidlo nadstandardně vybaveno některými „leteckými“ specialitami, jako např. tlačítkem pro rychlé nastartování motoru na karosérii vozidla u dveří řidiče, tryskami pro chlazení podvozku, stálým pohonem všech kol a je osazeno motorem o výkonu 500 HP, aby splnilo požadavky ICAO na zrychlení. Již od svého vzniku má HZSP Aero dobré jméno a dlouhou tradici při poskytování pomoci u všech typů mimořádných událostí v okolním regionu. Díky výbornému vztahu a spolupráci s HZS Středočeského kraje i GŘ HZS ČR je jednotka HZSP smluvně zařazena v krajském poplachovém plánu v okruhu přibližně 15 kilometrů od místa dislokace jednotky, včetně vybraných úseků dálnice D8.
Toto zařazení a aktivní zásahová činnost v rozsahu cca 150 výjezdů mimo podnik ročně přináší zřizovateli jednotky téměř nulovou fluktuaci hasičů a především neocenitelnou a nejlepší možnou formu výcviku při ostrém zásahu.
Takto vycvičený a zkušený personál pak může své znalosti a dovednosti zúročit při práci pro mateřskou firmu a letiště. Počty zachráněných životů při požárech, povodních, zásazích ve výškách i na vodní hladině a vyprošťování osob z havarovaných vozidel za celou historii jednotky lze jen těžko spočítat.
Výmluvná je také skutečnost, že na soutěžích ve vyprošťování jednotka pravidelně dosahuje předních umístění, k čemuž jí již velmi dlouhou dobu pomáhá i akumulátorový pohon hydraulického vyprošťovacího zařízení.
Není tedy náhodou, že jednotka HZSP AERO Vodochody AEROSPACE a.s. jako první a doposud jediná podniková jednotka v ČR získala dotaci na pořízení nové CAS z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů ve výši 2,5 milionu korun.
Celý projekt od myšlenky na podání první žádosti o příspěvek, přes druhou – již úspěšnou žádost – až po finální dodání vozidla na konci ledna 2021 trval téměř čtyři roky. Zde je na místě vyjádřit velké poděkování každému, kdo tento nelehký boj podpořil, ať již na úrovni firemního managementu, ředitelství HZS Středočeského kraje, Generálního ředitelství HZS ČR, vedení ČKP, Asociace velitelů HZSP a mnoha dalších.
Zbývající část do celkové pořizovací hodnoty téměř 8,5 milionu korun včetně DPH pak hradil zřizovatel jednotky, AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Vozidlo bylo zařazeno do výjezdu 1. 4. 2021 a od té doby má již na svém kontě více než 60 úspěšných zásahů v podniku i mimo něj.
Podvozek
Vůz je postaven na dvounápravovém šasi Scania P500 B4×4HZ řady XT o rozvoru 4 500 mm. Nápravy jsou odpruženy listovými péry, na obou jsou torzní stabilizátory. Diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou, brzdy jsou bubnové.
Scania je poháněna řadovým šestiválcem DC13 o objemu 13 dm³ a výkonu 368 kW. Krouticí moment agregátu je 2 500 Nm v rozsahu 1 000 až 1 300 otáček za minutu, motor splňuje emisní normu Euro 5.
Startování motoru je zajištěno z kabiny řidiče a dále tlačítkem, tzv. „rychlostartérem“, které je umístěno u dveří řidiče a po aktivaci nastartuje motor bez nutnosti manuálního aktivování spínací skříně z kabiny.
Převodovka je samozřejmě automatizovaná – jedná se o dvanáctistupňovou skříň GRS905 se systémem Opticruise bez spojkového pedálu a sestupnou převodovkou GTD 900. Nechybí hydrodynamický retardér R3500.
Automobil je osazen prodlouženou posádkovou kabinou CP31L s bočními airbagy pro maximální bezpečnost posádky, všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy. Klimatizace je automatická, nezávislé topení voda-vzduch má výkon 3 kW.
Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři dýchací přístroje a pro tři tlakové láhve. Pátý úchyt pro dýchací přístroj je umístěn v opěradle sedadla velitele, úchyt pro zbývající dýchací přístroj je umístěn v prostoru kabiny osádky za sedadlem řidiče.
Přední světla jsou s výjimkou mlhových v LED provedení, v LED technologii je i osvětlení interiéru kabiny. Osvětlení nad druhou řadou sedadel lze ovládat samostatně z prostoru sedadel a je možné jej přepínat z bílé na barvu s nižší intenzitou.
Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola GM 360, velitel má k dispozici tablet Samsung Galaxy Tab včetně software RescueNavigator JSDH Profi PointX.
V šesti dobíjecích úchytech najdeme ruční svítilny Streamlight Survivor LED ATEX, ve třech pak ruční radiostanice Motorola GP 340.
Vpředu i vzadu najdeme kamery pro sledování prostoru okolo Scanie z místa řidiče při couvání, otáčení nebo manipulaci v omezeném prostoru. Kamery jsou vyhřívané, odolné proti prachu a vodě, s přísvitem pro noční provoz. Zobrazovací část kamer je soustředěna do displeje autorádia o velikosti 7“ v zorném poli řidiče.
CAS je vybavena zásuvkou Rettbox-air se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Součástí sdružené zásuvky je proudový chránič.
Scania dokáže brodit klidnou vodu až do hloubky 750 mm.
Přední část CAS je v prostoru rámu osazena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou a mechanickým jištěním proti přetížení. Úchytný prvek navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku při práci s lanovou kladkou.
Kotvící oko je dimenzováno na tažnou sílu shodnou s tažnou silou lanového navijáku, lanová kladka je součásti dodávky. Naviják je opatřen nepromokavým obalem a je osvětlen LED technologií.
Vedle navijáku je uchycena nárazníková lafetová proudnice ovládaná joystickem z kabiny.
CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné prvky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.
Pro ochlazení podvozku je vůz vybaven čtyřmi tryskami ovládanými z místa řidiče.
Výstražné světelné zařízení je modročervené kombinace, přídavná světla jsou i na bocích předního nárazníku. Za každým z předních kol je pracovní LED světlomet.
Nástavba
Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů.
Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS v přepravním stavu, jsou opatřeny zepředu, zezadu a ze strany retro-reflexními prvky.
Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Vody Scania uveze 4 000 litrů, pěnidla A3F Sthamex F-15 3% (ICAO B) 240 litrů. Aktuální množství hasiva zobrazují LED stavoznaky na obou bocích nástavby.
Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže v závislosti na poklesu hladiny. Nechybí automatická regulací udržování zvoleného tlaku na výstupu čerpadla v návaznosti na aktuálním průtoku vody.
Čerpadlo THZ dosahuje výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů.
Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno komunikační jednotkou s mikrofonem a reproduktorem pro druhé ovládání vozidlové analogové radiostanice Motorola GM 360.
Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části účelové nástavby, tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice, proudnice a pěnotvorný nástavec proudnice na těžkou pěnu. Naviják umožňuje nouzové ruční navíjení a je opatřen vodícími kladkami pro snadnou manipulaci s vysokotlakou hadicí. Ta je dlouhá 60 metrů, tvarově stálá a plně průtočná.
Na střeše nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici o průtoku 2 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku 50 metrů. Lafetová proudnice je konstruována současně jako přenosná – stativ je součástí dodávky, stejně jako nástavec na těžkou pěnu.
Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích a zadní části LED světla v okapnicích. Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný stožár se dvěma 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů.
Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy.