Pegas, Tetrapol, Tetra a Mototrbo. Jaká je současnost a budoucnost radiostanic?
Zaujala mě diskuse na serveru pozary.cz někdy ze začátku července, která se týkala radiostanic a budoucnosti systému Matra. Ta diskuse byla nesmírně zajímavá, takže jsme se rozhodli napsat krátký článek, kde možná najdete odpovědi na otázky (ne všechny), které tam zazněly, píše Jaroslav Šťastný ze společnosti KOMS Mělník.
Začněme tím, co je dnes primární komunikační platforma pro IZS. Tím je PEGAS.
Síť PEGAS je hromadná radiokomunikační síť integrovaného záchranného systému ve smyslu zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému.
Vlastníkem sítě Pegas je ministerstvo vnitra, které ji vybudovalo ve druhé půli devadesátých let uplynulého století na bázi francouzské technologie Matracom 9600.
Síť PEGAS je založena na digitální technologii standardu Tetrapol.
TETRAPOL je digitální profesionální mobilní rádiový standard, který standardizuje celou rádiovou síť od datových a hlasových terminálů přes základní stanice po přepínací zařízení, včetně rozhraní s veřejnou komutovanou telefonní sítí a datovými sítěmi.
End-to-end šifrování je nedílnou součástí standardu. Hlavním dodavatelem této technologie je Airbus Defense and Space, u nás má výhradní zastoupení firma Pramacom.
Když výrobce komunikačního systému – společnost Airbus – oznámil ukončení podpory části komponentů, na kterých je systém Pegas založen, ke konci roku 2020, vyvstala otázka, jak tuto situaci řešit.
Jaké možnosti řešení se nabízely?
Pokračovat ve spolupráci s poskytovatelem stávající technologie – společností Airbus a udělat upgrade stávající sítě na technologii IP nebo vybudovat nový systém na bázi síti 5G případně LTE.
O tuto variantu projevily zájem firmy jako O2, Nordic Telecom za operátory, Siemens, Nokia a Huawei za výrobce technologii a Cetin jakožto poskytovatel infrastruktury.
Na základě předběžné tržní konzultace MV dospělo k závěru, že ani technologie 5G ani LTE zatím neposkytuje požadované záruky na krizovou komunikaci.
Na základě tohoto zjištění bylo přistoupeno k dílčí modernizaci sítě MATRA o technologii IP a MV se rozhodlo dočasně prodloužit spolupráci se společností Pramacom, stávajícím poskytovatelem systému radiokomunikační sítě Pegas.
Otázka pro Hasiče, kteří byli nasazeni po řádění tornáda na Moravě na konci června:
Jak jste vzájemně komunikovali? Jaký druh spojení byl spolehlivý při řešení této přírodní katastrofy?
Další vývoj bude určitě dobré sledovat, protože směřování krizové komunikace k datovým sítím je zřejmé. Požadavky pro tyto sítě jsou formulovány standardem 3GPP, jehož parametry však zatím nejsou plně definovány.
Největším problémem zůstává, jak bylo uvedeno výše, dostatečná záruka pro krizovou komunikaci. V případě rozsáhlé události, to znamená v době, kdy to budete nejvíc potřebovat, mohou být datové sítě vypnuty, může dojít k narušení jejich infrastruktury a problematické je zajištění dostatečné kapacity v místě události, která je za normálních okolností dostatečná.
Pravda je, že v době, kdy se nic neděje, budou sloužit perfektně.
Z tohoto pohledu je rádiová síť stále nenahraditelná, ať už se jedná o analogovou síť nebo digitální. A to i v případě, že by se jednalo o záložní spojení.
Ještě jeden termín v diskuzi padnul – TETRA.
TETRA patří mezi digitální komunikační systémy, které byly schváleny standardizačními institucemi (ETSI), a jejich protokol, na rozdíl od Tetrapolu, je otevřený pro ostatní výrobce.
Dalším schváleným standardem je DMR (Motorola svoji DMR technologii nazvala MOTOTRBO).
Digitální systémy se oproti analogovým systémům vyznačují vyšší spektrální účinností, poskytují vyšší zabezpečení komunikace proti odposlechu, vyšší kvalitu komunikace, více signalizačních funkcí, vyšší integraci hlasových a datových služeb a možnost utajení komunikace šifrováním bez újmy na kvalitě komunikace.
Díky těmto vlastnostem je digitalizace analogových sítí nevyhnutelná.
Velký prostor v diskusi dostaly radiostanice Mototrbo.
Mototrbo pracuje na základě protokolu DMR, tzn. v jiném standardu než PEGAS (Tetrapol), takže jejich vzájemná komunikace je vyloučená.
Velice stručně lze říct, že Pegas poskytuje vyšší systémové možnosti a rychlejší přenos dat. MOTOTRBO nabízí kvalitní a spolehlivé radiostanice a umí vytvořit efektivní komunikační síť, která umožňuje přímé spojení (radiostanice-radiostanice) s větším komfortem než Pegas.
To je i jeden z důvodů, proč Mototrbo začaly využívat Zdravotní záchranné služby.
Pro výběr radiostanice je dobrou pomůckou vyhláška č.69/2014 o technických podmínkách věcných prostředků požární ochrany.
Nyní bych krátce představil nejdiskutovanější modely přenosných radiostanic Mototrbo a jejich vlastnosti, které jsou pro vás důležité.
MOTOTRBO DP1400
- Jednoduchá přenosná radiostanice
- K dispozici jsou analogové nebo duální (analogové/digitální modely), pokud si pořídíte analogový model, je možné ho v budoucnu rozšířit na duální zakoupením licenčního klíče
- Operační čas (analog/digital):
- 9.0 / 11.5 hod (NiMH 1400 mAh)
- 10.5 / 13.5 hod (Li-Ion 1600 mAh)
- 14.5 / 18.5 hod (Li-Ion 2200 mAh)
- 19 / 23 hod (Li-Ion 2900 mAh)
- Krytí IP54
MOTOTRBO DP2000
- Duální radiostanice analog/digitál
- Robustní a kompaktní
- Modely bez displeje nebo s displejem
- Operační čas (analog/digital):
- 9.5 / 12 hod (NiMH 1400 mAh)
- 14 / 18.5 hod (Li-Ion 2100 mAh)
- 17 / 22 hod (Li-Ion 2450 mAh)
- 21 / 27,5 hod (Li-Ion 2900 mAh)
- krytí IP67
- Inteligentní audio
- Impres systém (větší životnost baterií)
- HW odolnost
- Selektivní volba PTT ID
Z výše uvedených základních parametrů lze stanovit rozdíl mezi oběma modely, přesněji řečeno v čem je DP2000 lepší než levnější DP1400:
- Vyšší HW odolnost
- Krytí IP 67 (proti prachu úplně, voda 30 minut v hloubce 0,5 m)
- Impres systém nabíjení (delší životnost baterií)
- Selektivní volba
- Inteligentní audio a účinná redukce okolního hluku
A poslední věc, v diskusi padla otázka, jestli má Mototrbo pro JSDH smysl?
Určitě ano:
- Analogové stanice přestala Motorola vyrábět a skončila technická podpora.
- Mototrbo radiostanice umí jak analog, tak digitál.
- Přechod z analogu na digitál je otázkou času, protože mají efektivnější využití kmitočtového spektra a kvalitnější spojení.
- Digitalizace HZS je podmíněna digitalizací infrastruktury a vybavením jednotek radiostanicemi Mototrbo.
- Mototrbo je technologie Motoroly, takže je zárukou spolehlivosti.
- V současné době je ve vašem případě možné digitální mód využívat na některých sdílených kmitočtech.
Nemyslím, že tento článek postihuje veškeré aspekty rádiové komunikace a ani to nebylo jeho účelem. Více informací najdete na webových stránkách www.koms.cz, kde jsou uvedeny i kontakty, pokud se budete chtít na něco zeptat.
www.koms.cz