Pondělí 4. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Na letišti Praha – Kbely proběhlo cvičení simulující nehodu vojenského transportního letounu CASA C-295 MW

Na letišti Praha – Kbely proběhlo 19. srpna 2021 cvičení simulující nehodu vojenského transportního letounu CASA C-295 MW letícího na trati Brno Tuřany – Praha Kbely. Na palubě bylo 44 cestujících a 4 členové posádky. Nehoda si vyžádala několik ztrát na životech.

Cvičení Integrovaného záchranného systému mělo ověřit připravenost na mimořádnou událost typu letecká nehoda s velkým počtem raněných a obětí.

Během klesání letounu posádka zjistila, že došlo k úniku kapaliny z hydraulického systému a letounu se nepodařilo vysunout podvozek. Posádka letounu vyhlásila stav „TÍSEŇ“ a neprodleně zahájila přípravu letounu na nouzové přistání.

Letištní hasiči se začali připravovat na nebezpečí. Letadlu se sice podařilo přistát, ale listy vrtule se zlomily o zem a jejich úlomky zranily několik cestujících.

Po zastavení navíc letounu začal hořet podvozek a po chvíli chytlo i palivo na levé straně křídla. Výsledkem havárie bylo osm mrtvých, sedmnáct těžce raněných, jedenáct středně raněných a sedmnáct raněných lehce.

Tak zněl scénář letecké nehody, který odstartoval cvičení Integrovaného záchranného systému na půdě 24. základny dopravního letectva.

Letištní hasiči začali ihned s hašením. Současně byla událost ohlášena na operační středisko Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy. To na místo vyslalo své jednotky a na místě zřídili záchranný štáb.

Zároveň na místo dorazili lékaři ze záchranné služby, policisté a vojenští policisté. Celkem bylo do cvičení zapojeno přes 150 záchranářů,

vysvětlil kapitán Kamil Zelený velitel letištní hasičské jednotky.

Zraněné hasiči začali vyprošťovat z letadla, přímo na trávě letištní plochy je zdravotníci třídili podle závažnosti zranění. Záchranáři uvazovali zraněným cedulku, kde byl označen druh a závažnost jejich zranění. O jejich další ošetření se pak postarali zdravotníci.

Vše bedlivě sledovali komisaři a rozhodčí jednotlivých složek. Hodnotili zásah v celém jeho průběhu, poznamenávali si rychlost zasahujících, koordinaci prací a vzájemnou spolupráci všech zasahujících složek.

Je to zásah velkého rozsahu, 50 osob k vyproštění je poměrně velká akce a je potřeba povolat dost lidí k zásahu. Ani transport raněných není jednoduchý, protože v letadle jsou stísněné podmínky.

Nejdůležitější je osoby rychlým způsobem roztřídit a co nejdříve je dostat z trupu letadla,

upřesnil kapitán Zelený.

Cílem tohoto cvičení bylo vyzkoušet součinnost složek Integrovaného záchranného systému a armády. Celou akci zástupci kbelské hasicí jednotky připravovali skoro půl roku a předcházelo mu několik jednání se zástupci všech zúčastněných složek.

Při reálné nehodě bude mnoho věcí jinak, nebude například znám počet raněných nebo místo zásahu. Trénujeme rozřazování lidí, rozvoz do jednotlivých nemocnic, aby záchranka věděla, co má dělat s takovým velkým počtem lidí.

Záměrně jsme jako figuranty, tedy zraněné cestující v letadle, použili letištní hasiče, aby si zkusili nejen práci při zásahu, ale současně aby sledovali zásah svých kolegů z bezprostřední blízkosti,

uzavírá kapitán Zelený.

Kpt. Mgr Zuzana Špačková
tisková mluvčí
24. základna dopravního letectva
Praha-Kbely
Sdílet