Den záchranářů v Poděbradech
Město Poděbrady hostilo ve dnech 3. a 4. května hasiče a záchranáře z České republiky. V pátek 3. května proběhla konference na téma „Terorismus a integrovaný záchranný systém“. Na sobotu 4. května byl připraven rozsáhlý program pro veřejnost.
Sobotní program byl slavnostně zahájen za účasti ministra vnitra Stanislava Grosse, generálního ředitele HZS ČR Miroslava Štěpána, ředitele HZS Středočeského kraje Jana Žižky, ředitelky SÚJB Dany Drábové a dalších představitelů ministerstva vnitra, města Poděbrady a složek integrovaného záchranného systému.Na náměstí, nábřeží u zámku a v přilehlých ulicích čekaly na návštěvníky akce desítky zásahových automobilů. Přímo na náměstí a nejbližším okolí byla vystavena nejstarší požární technika od ručních a parních stříkaček až po požární automobily do roku výroby 1950. Na ostatních místech byla předvedena současná požární technika. Nejvíce byly zastoupeny automobily HZS Středočeského kraje, územních odborů Kolín, Nymburk, Kladno a dalších. Nechyběla samozřejmě ani výjezdová technika dobrovolných hasičů, například z Lysé nad Labem a dalších SDH.
HZS hl. m. Prahy představil zcela novou plošinu Bronto Skylift F 42 RL na třínápravovém podvozku Scania, plovoucí čerpací stanici Sigma přepravovanou pomocí kontejnerového nosiče Praga UV 80, malého dálkově ovládaného robota pro manipulaci s tlakovými lahvemi nebo vybavení pátracího a záchranného týmu SAR (Search and Rescue), přehledně uložené do boxů na přívěsu taženém terénním automobilem Subaru Forester. Po vodě připlula menší ze dvou pražských požárních lodí ze stanice číslo 9.
Podnikové hasiče zastupoval HZS České dráhy, HZS Škoda, a.s. nebo HZS Kaučuk Kralupy. České dráhy přivezly mnoho automobilů ze základen Praha a Nymburk, pozornost budila zejména souprava tvořená vyprošťovacím autojeřábem AV 15 – Tatra 815 8 × 8 a podvalníkem s vyprošťovacím tankem VT-55 nebo těžký technický automobil TA 4, také na Tatře 815 8 × 8. Škodovka ukázala různé úpravy automobilů Škoda Octavia pro své podnikové hasiče. Z kralupského Kaučuku přijel kombinovaný hasicí automobil Rosenbauer na podvozku Scania s kabinou pro osádku 1 + 5.
Těžkou techniku z kutnohorské záchranné a výcvikové základny CO zastupoval požární tank SPOT 55 nebo záchranářská Tatra 815. Speciální potápěčskou techniku včetně mobilních přetlakových komor přivezla Báňská záchranná služba z Ostravy a Policie ČR. Svoje vybavení ukázaly i další složky IZS, jako Vodní nebo Speleologická záchranná služba.
Předvedená požární technika ukázala, že v posledních letech došlo u jednotek HZS a tu a tam i SDH k obrovskému posunu v oblasti modernizace techniky. Nástavby těžkých požárních automobilů jsou nejčastěji montovány na Tatry 815 a Scanie, střední hmotnostní kategorii zastupují značky Praga, MAN, Dennis nebo Iveco. Běžnou součástí výzbroje jsou osvětlovací stožáry, přetlakové ventilátory nebo moderní přetlakové izolační dýchací přístroje. Domácí výrobci THT a Sehat předvedly techniku na vysoké úrovni. Firma THT vystavovala prototyp kombinovaného hasicího automobilu Tatra 815 6 × 6 pro indická letiště. Časté jsou částečné nebo totální rekonstrukce starších automobilů, které kromě THT a Sehatu ukázala i firma Komet. Stále více se objevuje technika pro mimořádné události, jako jsou různé týlové a štábní kontejnery nebo velké mobilní čerpací stanice a hadicové automobily.
Statické ukázky záchranářské techniky doprovázel celodenní bohatý program ukázek činnosti složek IZS, který vrcholil ukázkou nasazení vrtulníku Bell 412 Letecké služby PČR při hašení požáru pomocí podvěšeného vaku a při záchraně osob z vody a potom hasičské cvičení na budovu poděbradského zámku. Několikrát se opakovala ukázka vyprošťování osob z havarovaného automobilu.
Záchranářským dnům v Poděbradech nechybělo nic, co návštěvník očekával: pěkné počasí, perfektní atmosféra, obrovské množství požární a záchranářské techniky a pestrý program ukázek.
Ing. Michal Brunner